“Marketing is geen strijd om producten, maar om percepties.” – Al Ries & Jack Trout
Podcast:
➤ Praktische inzichten over wat merkperceptie is, hoe je het meet en beïnvloedt via kijk op differentiatie, identiteit en tone‑of‑voice.
Podcast:
➤ In deze aflevering van BNR Baanbrekende businessmodellen hoor je waarom zoveel waardeproposities de plank misslaan, hoe je een belofte formuleert die wél resoneert met klanten en praktische tools en voorbeelden om je eigen propositie te verbeteren.
Boek:
➤ Dé klassieker waarin Jack Ries & Al Trout het belang van merkpositionering uitleggen: hoe je als merk een unieke plek verovert in het brein van je doelgroep.
Whitepaper:
➤ In zijn nieuwe boek Met de stroming mee beschrijft Patrick van Thiel vijf merkstromingen die houvast bieden bij het bouwen van sterke merken en stevige reputaties. Deze stromingen zijn niet alleen relevant voor het bedrijfsleven, maar ook voor de culturele sector.
Boek: &
➤ De “How Brands Grow”-boeken van Byron Sharp doorbreken marketingmythes en laten op basis van harde data zien hoe merken écht groeien: door brede merkherkenning, mentale en fysieke beschikbaarheid, en het aantrekken van meer kopers.
Merkassociaties #1:
Beantwoord de volgende vragen: Aan welke woorden denken mensen bij jouw organisatie? Welke kan je versterken, en welke wil je wijzigen?
Merkassociaties #2:
Pak een recente flyer, social post of mailing van je organisatie en bedek het logo. Zou je nog steeds herkennen dat het van jouw organisatie komt? Zo niet: wat ontbreekt er aan toon of verhaal?