Cursus

Campagne-ontwikkeling

In deze cursus leer je hoe je van begin tot eind een succesvolle campagne ontwikkelt.  

Startdatum

Donderdag 1 december 2022

Tijden

09:30 - 13:00 uur

Locatie

Op locatie in Utrecht + online

Investering

Ledentarief: €550 (excl. BTW )
Regulier tarief: €725 (excl. BTW )

    Deze cursus is volgeboekt. Er is wel plek in de nieuwe editie van deze cursus, die start op 20 april 2023: meer informatie en aanmelden.

    Ben je verantwoordelijk voor de campagnes van tentoonstellingen, festivals, voorstellingen of andere culturele producties? In deze training leer je hoe je campagne-ontwikkeling doelmatig en gestructureerd aanpakt, zonder daarbij de creativiteit uit het oog te verliezen. 

    In de cursus doorloop je samen met de docent en andere deelnemers de stappen die van belang zijn voor een geslaagde marketingcampagne. Denk hierbij aan meetbare campagnedoelstellingen, het formuleren van een sterke campagneboodschap, het vaststellen van budget en onderscheid maken tussen bereik en resultaat. Ook komt het samenwerken met bureaus en het betrekken van collega’s bij besluitvorming aan bod. 

    De cursus bestaat uit theorie, een gastsessie, uitwisseling met de andere deelnemers en het uitwerken van een eigen campagne die je op de laatste dag presenteert aan een reclamestrateeg. Na afloop van de training campagne-ontwikkeling ken je het stappenplan voor een succesvolle campagne, heb je deze toegepast op een eigen campagne en advies en tips gekregen waarmee je deze of toekomstige campagnes kan verbeteren.

    Inhoud 

    De volgende onderwerpen maken onder andere deel uit van het programma:

    • Doelen en doelstellingen
    • Boodschap (wat werkt wel en niet)
    • Budget
    • Zelf doen versus samenwerken met bureaus
    • Middelen
    • Media inzet 
    • Bereik
    • Bijsturen / optimalisatie en terugkoppeling in de organisatie
    • Resultaten en evaluatie 

    Tijdens de training werk je aan een eigen case, dit kan zowel een actuele als toekomstige campagne zijn van jouw organisatie. 

    Data

    Deze training bestaat uit twee bijeenkomsten bij het Literatuurhuis/ILFU (Achter de Dom 14, Utrecht) en een online bijeenkomst: 

    • donderdag 1 december 2022 (09:30 – 13:00, ILFU in Utrecht)
    • donderdag 12 januari 2023 (09:30 – 13:00, online)
    • donderdag 9 februari 2023 (10:00 – 16:30, ILFU in Utrecht)

    De online bijeenkomst wordt opgenomen en deelnemers ontvangen de opname na afloop. Het is niet mogelijk om de bijeenkomsten op locatie online te volgen.

    De studiebelasting bedraagt 13,5 lesuren en circa 8 uur huiswerk, afhankelijk van de omvang van jouw campagne. 

     

    Prijzen

    Deze prijzen zijn exclusief BTW en inclusief vegetarische lunch en consumpties bij de bijeenkomsten op locatie.  

    Voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 3 november aan te melden.

    Deze cursus is volgeboekt. Meld je aan voor de wachtlijst, dan brengen we je op de hoogte als er een plekje vrijkomt voor de editie die start op 1 december: meld je aan voor de wachtlijst.

    Er is wel plek in de nieuwe editie van deze cursus, die start op 20 april 2023: meer informatie en aanmelden.

    Doelgroep

    De cursus is geschikt voor marketeers die verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen en uitvoeren van campagnes. De training is van waarde voor zowel beginnende campagnemarketeers als marketeers die hun kennis willen opfrissen en/of campagne-ontwikkeling gestructureerder willen aanpakken.

    Docenten

    Sandra van Dongen werkt ruim 15 jaar in de cultuursector met een voorliefde voor de beeldende kunsten. Bij verschillende toonaangevende instellingen heeft zij haar expertise mogen opbouwen: Museum Boijmans Van Beuningen, Humanity House en de Doelen. Sinds 2018 specialiseert zij zich met haar bedrijf Short Projects verder in het ontwikkelen en uitrollen van strategische campagnes voor o.a. de heropening van Museum Arnhem, Rotterdam Host City Eurovision Song Contest en de tentoonstelling Frida Kahlo in het Cobra Museum.

    Op de laatste bijeenkomst presenteer je jouw campagne aan Sana Sellami. Als diversiteit en inclusie-expert bij Untitled Workers Club, een agency gespecialiseerd in cultural branding, werkte zij onder andere voor Royal Belgian Football Association, Deloitte, VDAB & ThinkPink.

    Daniel Jaspers is hoofd marketing & communicatie bij Theater Oostpool en geeft tijdens deze training een gastpresentatie. Aan de hand van een praktijkcase en voorbeelden gaat hij in op o.a. bereik, budget, consistentie en samenhang met de merkidentiteit en campagnebeelden.