Sterke merken bouwen - Cultuurmarketing

Sterke merken bouwen

Sterke merken bouwen
Cursus
5 oktober 2020 (10:00 - 16:30)

In deze driedaagse cursus krijg je handvatten om de merkpositionering van jouw culturele organisatie door te vertalen in marketingcommunicatie, en werk je aan jouw vaardigheden om collega’s actiever te betrekken bij brand building.

Datum: 5 oktober 2020 (10:00 - 16:30)
Locatie: Theater Kikker (Ganzenmarkt 14, Utrecht)
Ledentarief (excl. BTW)
€ 750
Regulier tarief (excl. BTW)
€ 925

Als marketeer zet je samen met collega’s de merkvisie om naar merkwaarden, de huisstijl en campagnes waarmee het merk geladen wordt. Maar hoe krijg je de hele organisatie hierin mee? En hoe zorg je ervoor dat het merk consequent uitgedragen wordt? In deze cursus ga je aan de slag met de merkimplementatie van jouw culturele organisatie. Onder leiding van docent Sinja Bloeme leer je hoe je de positionering van jouw culturele organisatie op succesvolle wijze kunt overbrengen op zowel medewerkers, het publiek als belangrijke stakeholders.

Daarbij kijken we ook samen naar het belang van een duurzame merkstrategie in crisistijd. Sinja Bloeme: “Een sterk merk bouwen vereist consistentie. Het is daarom van belang hierin te blijven investeren. Dat is ook mogelijk met een kleiner budget. We worden gedwongen (extra) goed na te denken over onze toegevoegde waarde en zichtbaarheid. Dit is juist de tijd om niet alleen op promoties (prijs/salestargets) te gaan zitten, maar om een connectie met je doelgroep te maken.”

Inhoud

De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

  • De basis op orde: de belangrijkste begrippen en theorieën
  • Wat maakt een sterk merk?
  • Internal branding en de rol van de marketeer: een merk bouwen doe je samen
  • Het structureel laden van het merk
  • De relatie tussen branding en communicatie: doorvertaling van merkwaarden in huisstijl & tone-of-voice
  • Brand touchpoints in de customer journey
  • Merkevaluatie: hoe je de cyclus gaande houdt

In de cursus wordt theorie afgewisseld met interactieve discussie, praktische oefeningen en gastsprekers uit de (culturele) praktijk.

Data

Maandag 5 oktober, 9 november & 14 december 2020 van 10:00 – 16:30 uur.

Prijzen

Deze prijzen zijn exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.

meld je aan

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor senior marketingcommunicatiemedewerkers en -managers die werkzaam zijn in de Nederlandse of Vlaamse culturele sector, over beslissingsbevoegdheid beschikken en het merk een grotere rol willen geven binnen de eigen organisatie.

De cursus is bij uitstek geschikt als je recent een (her)positioneringstraject hebt afgerond of een langer bestaande merkpositionering nieuw leven wilt inblazen. Wanneer de visie op het merk ontbreekt (of geen draagvlak is voor de ontwikkeling van een merkvisie), raden wij deelname af.

Docent

Sinja Bloeme heeft meer dan 10 jaar werkervaring op zak binnen en buiten de culturele sector, waaronder als Brandmanager en Hoofd Marketing (a.i.) bij het Van Gogh Museum. Momenteel is Sinja Hoofd Merk & Marketing bij Vereniging Rembrandt en is ze actief binnen de Cultuurmarketing programmaraad.