De potentie van datagedreven marketing

Inspiratiemiddag
25 april 2022 (15:00 - 16:30)

Zie jij mogelijkheden om meer uit data te halen? Laat je inspireren door culturele organisaties die data gebruiken om in te spelen op de behoeftes van hun (potentiële) publiek. 

Startdatum: 25 april 2022 (15:00 - 16:30)
Locatie: online via Zoom
Regulier tarief (excl. BTW)
€ 45
Ledentarief (excl. BTW)
€ 25

Datagedreven marketing wordt door veel marketeers in de cultuursector als een belangrijke manier gezien om marketing naar een hoger niveau te tillen. In de praktijk blijkt dit naast een kans ook een uitdaging; vaak ontbreekt het aan kennis en tijd (bron: Cultuurmarketing Onderzoek, oktober 2021). In deze online bijeenkomst nemen enkele sprekers je mee in de potentie van datagedreven marketing.

De bijeenkomst wordt afgetrapt door Romar van der Leij, legal counsel bij DDMA (de branchevereniging voor datagedreven marketing, sales en service). Hij geeft aan de hand van actuele ontwikkelingen en de resultaten van de Privacy Monitor (een onderzoek naar hoe consumenten denken over privacy en data) een presentatie over verantwoord datagebruik door organisaties.

Daarna volgen twee presentaties over de praktijk van culturele organisaties. Maartje Verhoeven (campagne marketeer) en Anne Kruiter (online marketeer) schetsen het proces dat het Residentie Orkest vanaf 2016 heeft doorlopen om data te gebruiken om passende communicatie en programma’s te ontwikkelen voor hun publiek. Ze zoomen in op het proces van segmentatie en de implementatie hiervan in CRM.

Nanda de Geus van Scholen in de Kunst vertelt hoe er door data inzicht is gekregen in de (overlap van) bezoekers van de vier culturele instellingen die in het Eemhuis gevestigd zijn en de persona’s die op basis van deze data zijn ontwikkeld.

Zij vertellen over inzichten die data hen hebben opgeleverd en welke data zij gebruiken bij het ontwikkelen van marketingcampagnes en het maken van strategische beslissingen. 

Tijdens deze sessie kan je jouw vragen stellen via de chat of video. Je bent zelf niet zichtbaar als je dat niet wilt. De opname wordt na afloop beschikbaar gesteld aan de deelnemers.

Aanmelden

De tarieven voor deelname zijn exclusief BTW:

meld je aan

Zelf aan de slag met datagedreven werken?

Dit online event geeft je in anderhalf uur inzicht in de potentie van datagedreven marketing. Wil je zelf aan de slag met een plan voor het optimaal benutten van data in jouw organisatie? Vanaf 12 mei start de nieuwe meerdaagse cursus datagedreven strategie & organisatie waarin je meer grip krijgt op een datagedreven (marketing)strategie voor jouw culturele organisatie door combinatie van theorie, inspiratie, uitwisseling met andere deelnemers en een vertaalslag naar de eigen praktijk. We adviseren je om jezelf voor 14 april aan te melden voor deze cursus.

Sprekers

Romar van der Leij is legal counsel bij DDMA, de branchevereniging voor datagedreven marketing, sales en service. Bij DDMA is hij samen met zijn collega’s uit het legal team verantwoordelijk voor het juridisch adviseren van de leden van DDMA. Dit doet hij onder meer door het beantwoorden van juridische vragen, het organiseren van juridische kennisevenementen en het schrijven van artikelen.

Maartje Verhoeven is campagne marketeer en Anne Kruiter is online marketeer bij het Residentie Orkest. Het Residentie Orkest is het orkest van, voor, in, en vanuit Den Haag. Het orkest zet actief klassieke muziek in om alle inwoners en bezoekers in Den Haag vanuit de vier pijlers ‘symfonisch’, ‘educatie’, ‘talentontwikkeling’ en ‘outreach’ te verbinden en te prikkelen.

Nanda de Geus is hoofd communicatie bij Scholen in de Kunst. Door middel van cultuureducatie wil Scholen in de Kunst zoveel mogelijk mensen in aanraking brengen met kunst en cultuur. De organisatie is samen met Bibliotheek Eemland, Kunsthal KAdE en Archief Eemland gevestigd in het Eemhuis in Amersfoort en heeft vestigingen in Amersfoort, Leusden en Soest.