Meer draagvlak creëren voor marketing

Intervisie
5 bijeenkomsten

Werk samen met vakgenoten aan het versterken van de positie van jou als marketeer binnen jouw culturele organisatie.

Startdatum: 2 oktober 2023 (14:00 - 17:00)
Locatie: op locatie in Utrecht + online
Ledentarief (excl. BTW)
€ 825
Regulier tarief (excl. BTW)
€ 1000

Marketeers spelen een cruciale rol in de organisatie wanneer het aankomt op het vertegenwoordigen van klanten en hun behoeftes. Toch wil de schoen nog wel eens wringen wanneer het aankomt op het zeggenschap en de invloed van de marketeer in culturele organisaties.

Wil je verandering bewerkstelligen in jouw organisatie en steviger in je schoenen staan wanneer het aankomt op het vertegenwoordigen van bezoekers en potentieel publiek? In deze training ga je door middel van korte theoretische inleidingen, peer-to-peer feedback en inspirerende gastsessies aan de slag met het draagvlak van marketing in jouw organisatie en het (her)definiëren van jouw rol als marketeer.

Een belangrijke component van deze training is actiegerichte intervisie. Dat houdt in dat je voorafgaand aan de eerste bijeenkomst de organisatiestructuur en -cultuur van jouw organisatie in kaart brengt. Je geeft daarbij jouw voornaamste uitdagingen op het gebied van klantgerichtheid en draagvlak voor marketing aan. Onder leiding van Pieter de Rooij (expert in CRM, consumentengedrag en klantgericht ondernemen in de cultuursector) ga je aan de slag met een plan van aanpak en deel je deze gedurende een half jaar met een kleine, vaste groep vakgenoten die bezig zijn met dezelfde thematiek.

Deze werkwijze is geschikt voor professionals die behoefte hebben aan sparringpartners buiten de eigen organisatie. Door zowel feedback te geven als te ontvangen, reflecteer je actief op jouw rol als marketeer in de organisatie.

Inhoud

In deze training staan uitdagingen in de dagelijkse praktijk centraal. De inhoud is daarom sterk afhankelijk van de ervaringen en inbreng van de deelnemers. Binnen het centrale thema ‘Draagvlak van marketing’ kan gedacht worden aan de onderwerpen:

  • Organisatiestructuur en -cultuur
  • De rol van de marketeer
  • Marketing in relatie tot klantgerichtheid
  • De waarde van klantkennis voor verschillende afdelingen
  • Verandermanagement

Data

De training heeft een hybride vorm: drie bijeenkomsten vinden plaats op locatie in centrum Utrecht, twee bijeenkomsten vinden online plaats via Zoom.

Er zijn in totaal uit 5 sessies, verdeeld over ca. 6 maanden:

  • maandag 2 oktober 2023 (14:00 – 17:00 uur in Utrecht)
  • maandag 13 november 2023 (14:00 – 17:00 uur online via Zoom)
  • maandag 15 januari 2024 (13:30 – 17:00 uur in Utrecht)
  • maandag 26 februari 2024 (13:30 – 17:00 uur in Utrecht)
  • maandag 8 april 2024 (14:00 – 17:00 uur online via Zoom)

Prijzen

  • €825 voor leden
  • €1000 voor niet-leden (word lid en profiteer van korting)

Deze prijzen zijn exclusief BTW. Er is plek voor maximaal 10 deelnemers. Woon je in NL? Vraag voor deze training maximaal €1000,- STAP-budget aan en krijg als lid het volledige deelnametarief vergoed.

Voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. We vragen je daarom om voor 2 september aan te melden.

meld je aan

Doelgroep

Deze training is geschikt voor senior marketingmedewerkers en -managers in de Nederlandse en Vlaamse cultuursector die tijd willen investeren in het klantgerichter maken van de organisatie en het intern versterken van de positie van marketing.

Docent en begeleider

Pieter de Rooij is hogeschooldocent en onderzoeker bij Breda University of Applied Sciences op het gebied van CRM, consumentengedrag en (experience) marketing. Als auteur van het boek ‘Get Connected: CRM in de podiumkunsten’ en docent bij Cultuurmarketing, heeft hij een schat aan ervaring met het begeleiden van kunst- en cultuurinstellingen die stappen (willen) zetten op het gebied van klantgericht ondernemen en het winnen van draagvlak voor marketing.

Ervaringen van anderen

Van Abbemuseum
Neeltje van Gool
Een aanrader voor iedereen die wil werken aan een klantgerichte organisatie!
RICK
Amber Verbunt
Ik heb geleerd dat je klantgerichtheid niet alleen hoeft aan te pakken. Je wordt uitgedaagd groot te denken, maar klein te beginnen.
Bibliotheek Rivierenland
Sander Voerman
In korte tijd ontzettend veel geleerd van bevlogen collega's uit de sector (die voor mij compleet nieuw was).