Sietske Ridders is conceptstrateeg en kleurplatenmaakster. Ze studeerde in 2009 af aan AKV|St. Joost in Breda. Ridders zet haar creatieve vaardigheden in om zowel profit- als non-profitorgansaties te helpen bij maatschappelijke vraagstukken. Ook richtte ze vier jaar geleden het local food-collectief Spek & Boter op, waarmee ze verschillende initiatieven en evenementen rondom eten en drinken organiseert. We vroegen haar naar haar visie op cultureel ondernemerschap, een term die sterk verweven is met haar werkzaamheden.
“Vooral de beeldende tak van de kunstacademie is gericht op je werk als autonoom kunstenaar. Toen ik met mijn opleiding begon, wilde ik ook heel graag een ‘echte’ kunstenaar worden. Maar gaandeweg mijn studie ontdekte ik dat ik wilde werken in dienst van de wereld en zocht ik dan ook naar een concrete plek waar ik mijn vaardigheden zo goed mogelijk in kon zetten. Ik ben blij met mijn werk nu, maar ik vind mezelf geen kunstenaar. Ik noem mezelf eerder een strategisch creatief. Die benaming vertelt waar mijn meerwaarde zit en het voordeel is dat bedrijven je met zo’n titel ook gemakkelijker toelaten. De term ‘strategisch creatief’ spreekt de marketingsector en technische bedrijven meer aan.”
“Enerzijds illustreer ik kleurplaten en ben ik heel concreet met mijn handen aan het werk. Anderzijds word ik ingehuurd om aan te schuiven bij denktanks en brainstorms, bijvoorbeeld ICT-bedrijven, onderwijsinstellingen en communicatiebureaus, maar ook MKBers en start-ups. Ik stel kritische vragen, benader vraagstukken als een nieuwsgierige buitenstaander en gebruik mijn strategische visie en creatieve blik om tot een concrete oplossing te komen. Die vorm van ondernemerschap hoeft zich niet altijd uit te betalen in een product, die oplossing kan op allerlei manieren worden vormgegeven.”
“Voor mij is het heel belangrijk om met mijn handen én mijn hoofd te werken. Ik heb zelf altijd veel gekleurd, dat was de perfecte vorm van ontspanning voor mij. Voor klanten maakte ik altijd al zwartwittekeningen om ideeën beter uit te kunnen leggen en net vóór die kleurplatenhype ging ik er over nadenken hoe ik commercieel van het tekenen kon profiteren.
Kleurplaten zijn het praktische resultaat van mijn ondernemerschap, maar de organisatorische kant speelt daarin ook een grote rol. Het is een sport om te scoren en je producten zo te ontwerpen dat je ze kunt verkopen. Aan de hype omtrent kleuren merk ik dat de markt er klaar voor is, terwijl ik in mijn hoofd alweer met allerlei nieuwe ideeën bezig ben.”
“Het werkt beide kanten op. Soms krijg ik al tekenend een idee voor een bepaalde uitgever of bedrijf, zonder dat die daar om gevraagd heeft. Die benader ik dan zelf, maar er zijn ook bedrijven die naar mij toe komen.
Zo was er een winkelketen dat me vroeg om rond de feestdagen een kleurwedstrijd op te zetten. Klanten hadden aan de hand van een enquête aangegeven zich niet gezien en gewaardeerd te voelen als ze aan het winkelen waren en door die kleurplaatactie wilden het keten daar verandering in brengen. Toen ik zelf de winkels had bezocht, viel me het gebrek aan attent personeel op. In zo’n geval kan ik honderd kleurplaten maken, maar behaalt mijn klant zijn gewenste resultaat niet op die manier. Dan probeer ik voorzichtig mijn bevindingen te delen en volgt er vaak een hele andere oplossing. Daar ligt het snijvlak tussen mijn strategische werk en mijn illustraties.”
“Ik vind het mooi dat creatieven in deze tijd allerlei kansen hebben om hun talenten te benutten en met hun creatieve vaardigheden hun brood te verdienen. Door het wegvallen van veel subsidies, word je gedwongen anders na te denken over de waarde van je talenten en de manier waarop je ze vruchtbaar kunt inzetten. Gelukkig zijn creatieven zijn steeds meer op zoek naar de verbinding met andersoortige vakgebieden en bedrijfstakken.
Daarnaast houden we ons als mensen steeds meer bezig met een stukje zingeving: we vragen ons af hoe we ons leven zo gelukkig mogelijk kunnen inrichten. Daar is ook sprake van in de zakelijke wereld. Het is heel actueel om je af te vragen welke rol je in de samenleving wil spelen en welk verschil je wil maken in de wereld waarin je leeft, of je nu als kunstenaar of als accountant afstudeert. Bovendien is het voor een creatief in deze tijd makkelijker om een samenwerking met een commerciële partij op te zetten. Grenzen tussen vakgebieden vervagen steeds verder en er is binnen de zakelijke wereld een groeiende vraag naar ‘andersdenkenden’. Daar moet je als creatief van profiteren.”
“Oh, dat zijn er echt duizenden! Maar als ik dan één voorbeeld moet noemen, dan ga ik voor de Dutch Design Week. Daar ben ik echt fanatiek bezoeker van en dat is de laatste jaren ook gigantisch gegroeid. De Dutch Design Week laat goed zien hoe steeds meer bedrijven begrijpen dat ze beter kunnen worden van het werk van creatieven en van die ontwikkeling word ik heel blij.”
Ben jij of ken jij een maker in de cultuursector met een bijzondere visie op marketing? We horen het graag! Tip ons via mail of Twitter.