Marjolein Theunissen studeerde Kunstgeschiedenis in Utrecht en Journalistiek in Amsterdam en verenigde haar passies door in februari 2009 CultuurBewust.nl op te richten.
Met het culturele webmagazine voor jongeren biedt ze alpha-studenten een beter baanperspectief door hen journalistieke praktijkervaring bij te brengen. Dagelijks stuurt Marjolein een team van ruim 90 vrijwillige (eind)redacteuren aan, om zoveel mogelijk van het culturele aanbod te coveren door middel van recensie, reportages en interviews.
Het webmagazine draait volledig op advertentie-inkomsten en dat betekent hard werken om het grootste culturele platform van Nederland te zijn. Gedurende een week geeft Marjolein een kijkje achter de schermen.
Omdat ik mijn neefje van twee onlangs iets te enthousiast heb opgetild, begin ik deze week met een bezoekje aan de fysio. Beursgemasseerd arriveer ik net op tijd bij mijn overburen: de Rabobank.
Samen met Joost Dekkers van Battle of Concepts heb ik een afspraak met Esther Wagemans; hoofd communicatie van de kunstcollectie. Omdat de Kunstzone onlangs is gesloten is ze op zoek naar nieuwe samenwerkingen, zodat verschillende doelgroepen weer kunnen genieten van Nederlands’ beste bedrijfscollectie.
We laten de mogelijkheden tot onderzoek via onze kanalen even bezinken en ik haast me naar Hilversum Mediapark voor INPUT; een congres over jongeren en mediagebruik.
Steeds minder jongeren kijken televisie. Arie Boomsma leidt het congres waarin de NPO boven water probeert te krijgen wat zij moet doen om de jongeren aan zich te binden. Interessant!
Iedere twee weken versturen we een leuke-dingen-doen-nieuwsbrief naar ruim 12.000 lezers, met daarin culturele uitgaanstips. Deze ochtend mail ik culturele organisaties een laatste herinnering voor het aanleveren van content.
’s Avonds staan er veertien redacteuren op de stoep voor de tweemaandelijkse bijeenkomst van de kunstredactie.
Nieuwe eindredacteur Marjolein Blaauwbroek geeft een masterclass over fotograferen op kunstbeurzen en daarna wordt er vergaderd. Ook nemen we afscheid van oud-eindredacteuren Myrthe van der Boom en Esther Blanken met een goede borrel.
Vorige week heb ik via PLEK bij reclamebureau Han Snel gewerkt. Om half 10 vanochtend spreek ik met oprichter van PLEK, Rob Mommer, over mijn ervaringen met het platform. Rob vindt de feedback ‘leip’ en krijgt meteen goede ideeën om de drempel voor creatieve freelancers (en werkzoekenden) te verlagen om bij een creatief bureau te gaan flexwerken.
Om twee uur heb ik een leuk gesprek met JRR (Ramon voor vrienden) Gerth. Hij vervangt Ellen Schuldink als Hoofd Marketing en Communicatie en combineert die functie met zijn afstudeerscriptie. Zijn invalshoek is ‘Hoe herpositioneer je een merk en hoe zet je dat succesvol in de markt?’.
’s Ochtends maak ik de nieuwsbrief en verstuur deze naar onze abonnees.
Onze community op Facebook is erg blij met de tips. Fijn!
Komend jaar ondergaat CultuurBewust.nl een complete metamorfose: nieuwe naam, nieuwe huisstijl en nieuwe focus. De passie om jongeren enthousiast te maken voor het culturele aanbod blijft en samenwerken met belangrijke partners staat daarom hoog op de agenda. Samen met Peter Joziasse ga ik daarom op bezoek bij de NPO.
Dylan van Rijsbergen (Coördinator online programmering Nederland 2) is enthousiast over CultuurBewust.nl en wil in een volgend gesprek de mogelijkheden tot samenwerking verkennen. Wie weet tot op televisie!
Ik had eigenlijk een groot kruis in mijn agenda gezet om een 50+-urige werkweek te voorkomen, maar de plicht roept. Met hoofdredacteur Marjolein de Wit neem ik de nieuwe contentstrategie door die zij heeft opgesteld.
We gebruiken hiervoor het contentstrategiespel van Erik Hartman, waardoor we zeker weten dat we de juiste middelen op de juiste manier inzetten.
’s Avonds rijd ik met mijn vriend Joep naar Spant! in Bussum voor de Finalistentour van het Amsterdams Kleinkunst Festival voor een recensie op CultuurBewust.nl.
Matroesjka en Flip Noorman laten een positieve indruk achter. Dit zijn talenten om te volgen!
Uitslapen is er niet bij, want de recensie van de voorstelling van gisteren moet geschreven worden. Zodra die gemaild is naar de eindredacteur voor feedback, ga ik op weg naar het Beatrixtheater.
Vriendin en collega Johanneke Minnema van Faem had me uitgenodigd voor een Tour Nostalgique van Architectuurcentrum Aorta.
Grappig genoeg is de gemiddelde leeftijd van de deelnemers veel lager dan gedacht en het verhaal van de gids over de status van Hoog Catharijne die het had toen het werd geopend is heel verfrissend. Zelfs op deze warmste novemberdag ooit!
Het hoogtepunt is theater Mirliton dat in Hoog Catharijne is verstopt.
Hier is Tineke Schouten groot geworden en heeft Eefje de Visser haar nieuwe plaat opgenomen. Helaas wordt het over een jaar gesloopt, maar tot die tijd kun je het voor een cultureel bedrag huren. Tof!
Om 11 uur zit ik alweer achter de computer, want ik heb een Skype afspraak met vormgeefster Helana Jansen. De website krijgt een nieuwe look & feel en ook een nieuw logo en dat gaat niet over één nacht ijs. We nemen de element collage door en spreken de planning door.
Daarna ga ik op bezoek bij mijn schoonzus en zwager om bij te kletsen in het zonnetje en te spelen met mijn tweeling neefje en nichtje.
De week wordt afgesloten met een filmpje op de bank en zelfgebakken boerenkoolchips. Ciao!
Tot zover de werkweek van Marjolein Theunissen. Ben jij of ken jij iemand die ook zijn of haar werkweek wil delen? Tip ons via Twitter of via mail.