Leer en groei

In een snel veranderend vakgebied is professionele ontwikkeling essentieel. Met de artikelen, events en trainingen van Cultuurmarketing heb je alles in huis om cultuur relevant te maken voor een breed publiek.  
Bekijk agenda

Uitgelichte events en trainingen

Houd jezelf up-to-date, vergroot je kennis en laat je professionele vaardigheden groeien
Scoor met e-mailmarketing
11 mrt
Herontdek de kracht van e-mailmarketing
1 sessie | in Utrecht
Aanmelden
25 mrt
Inclusieve communicatie
2 sessies | online
Aanmelden
1 apr
Benut de kansen van social media
1 sessie | in Utrecht
Aanmelden

Alle artikelen

9 of 21 procent: Marketeers over btw-verhoging op cultuur

De geplande btw-verhoging voor de Nederlandse cultuursector leidt tot hogere ticketprijzen en minder bezoekers. Zeven marketeers vertellen hoe ze proberen te balanceren tussen financiële stabiliteit en het toegankelijk houden van cultureel aanbod. 

Leren van het Rijksmuseum: employer branding in cultuur

In de huidige krappe arbeidsmarkt wordt het ook voor culturele organisaties steeds lastiger om nieuwe medewerkers te werven en te behouden. Lieneke Verrest, Arbeidsmarktcommunicatie Specialist bij het Rijksmuseum, zet zowel employer branding als employee experience in om talent aan te trekken en te binden.

Exclusief voor leden

Europese toegankelijkheidswet: 10 tips voor marketeers

Toegankelijkheid speelt een steeds grotere rol, ook digitaal. Als cultuurmarketeer kun je het verschil maken door digitale uitingen en diensten beter af te stemmen op een divers en inclusief publiek.

Exclusief voor leden

De business case van datagedreven marketing

Wil je datagedreven werken, maar weet je niet wat de investering oplevert? Een business case maakt de voordelen concreet en helpt je een goed onderbouwde beslissing te nemen.

Exclusief voor leden

4 stappen naar duurzaamheid in cultuurmarketing

Met een opwarmende planeet groeit het bewustzijn over duurzaamheid, ook binnen de cultuursector. Nieuwe duurzame opties bieden meer mogelijkheden om marketing en communicatie milieuvriendelijk te maken.

Exclusief voor leden

6 tips voor een succesvolle inzet van short-form video

Videoplatforms zoals TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts domineren de wereldwijde mediaconsumptie. Voor culturele organisaties liggen er kansen om korte video’s (ook wel short form video’s genoemd) in te zetten om meer betrokkenheid te creëren.  

Update ketentafel: fair pay zzp-tarieven gereed

Op initiatief van Cultuurmarketing en Platform ACCT werken 12 zzp’ers en opdrachtgevers samen aan het opstellen van richtlijntarieven voor freelance marketing- en communicatieopdrachten. Inmiddels zijn de definitieve fair pay-tarieven vastgesteld.

Exclusief voor leden

Maak data begrijpelijk met overtuigende dashboards

Data zijn een krachtig hulpmiddel in de culturele sector. Door data te vertalen naar dashboards kan je waardevolle inzichten krijgen en beslissingen effectiever onderbouwen.

Cultuurmarketing lanceert Werken voor Cultuur

Cultuurmarketing lanceert Werken voor Cultuur: het nieuwe, missiegedreven vacatureplatform voor de culturele sector.