De geplande btw-verhoging voor de Nederlandse cultuursector leidt tot hogere ticketprijzen en minder bezoekers. Zeven marketeers vertellen hoe ze proberen te balanceren tussen financiële stabiliteit en het toegankelijk houden van cultureel aanbod.
In de huidige krappe arbeidsmarkt wordt het ook voor culturele organisaties steeds lastiger om nieuwe medewerkers te werven en te behouden. Lieneke Verrest, Arbeidsmarktcommunicatie Specialist bij het Rijksmuseum, zet zowel employer branding als employee experience in om talent aan te trekken en te binden.
Toegankelijkheid speelt een steeds grotere rol, ook digitaal. Als cultuurmarketeer kun je het verschil maken door digitale uitingen en diensten beter af te stemmen op een divers en inclusief publiek.
Wil je datagedreven werken, maar weet je niet wat de investering oplevert? Een business case maakt de voordelen concreet en helpt je een goed onderbouwde beslissing te nemen.
Met een opwarmende planeet groeit het bewustzijn over duurzaamheid, ook binnen de cultuursector. Nieuwe duurzame opties bieden meer mogelijkheden om marketing en communicatie milieuvriendelijk te maken.
Videoplatforms zoals TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts domineren de wereldwijde mediaconsumptie. Voor culturele organisaties liggen er kansen om korte video’s (ook wel short form video’s genoemd) in te zetten om meer betrokkenheid te creëren.
Op initiatief van Cultuurmarketing en Platform ACCT werken 12 zzp’ers en opdrachtgevers samen aan het opstellen van richtlijntarieven voor freelance marketing- en communicatieopdrachten. Inmiddels zijn de definitieve fair pay-tarieven vastgesteld.
Data zijn een krachtig hulpmiddel in de culturele sector. Door data te vertalen naar dashboards kan je waardevolle inzichten krijgen en beslissingen effectiever onderbouwen.
Cultuurmarketing lanceert Werken voor Cultuur: het nieuwe, missiegedreven vacatureplatform voor de culturele sector.