Musea moeten zichzelf opnieuw uitvinden om een brede en jonge doelgroep aan te spreken en voor iedereen toegankelijk te blijven. Naast technologische vernieuwingen die van een museumbezoek een beleving maken, staat de bezoeker steeds meer centraal. Het museum personaliseert en komt mensen tegemoet. Ook letterlijk, vanuit huis in je luie stoel of op een andere plek dan het museum zelf. Zeven inspirerende voorbeelden op een rij.
Tijdens de Museumweek 2015 (18 – 24 april) waren in zes toonaangevende musea, waaronder het Van Abbemuseum in Eindhoven, expo’s van bezoekers te zien zijn. Van oktober 2014 tot januari 2015 konden mensen via het online platform Mix Match Museum een eigen tentoonstelling samenstellen uit 300 objecten, geselecteerd door de conservatoren van de deelnemende musea. Sommige voorwerpen of kunstwerken zijn zelden of nooit tentoongesteld voor publiek. Uit de bijna 700 inzendingen worden 6 online expo’s gekozen om in werkelijkheid uit te voeren.