Deze week draait om de ontwikkeling van de nieuwe website en de start van de voorbereidingen van de nieuwe fototentoonstelling over reisfotografie. Ik begin om 7.30 in alle rust mijn mails door te nemen, om daarna vol aan te bak te gaan met de nieuwe website van het Nationaal Archief. De wireframes en user stories vliegen me om de oren, net als de goede feedback van collega’s. Weet de bezoeker wat beperkt openbaar is? En kunnen we kijkjes achter de schermen geven bij de opbouw van de nieuwe tentoonstelling?
Ik eindig de dag met Ane Brun in de Schouwburg van Rotterdam. Wat een stem!
Ik begin mijn dinsdag altijd met #collectievissen: elke dinsdag lanceert Infofilm/Museummedia een nieuw thema welke musea en bezoekers proberen terug te vinden in hun collectie. Deze week is het thema automobiel. Met 15 miljoen foto’s in het Nationaal Archief zit er vast wel wat leuks in de beeldbank.
Er staan al 1.2 miljoen gedigitaliseerde foto’s online, van historische gebeurtenissen tot gewoon leuke kiekjes. Alles krijgt straks weer een plek op de nieuwe website. De eerste user journeys krijgen vandaag een plek op het storyboard. Vanavond de gedachten op nul en lekker volleyballen.
Vandaag heb ik gesprekken met ontwerpbureaus over de nieuwe fototentoonstelling welke in het najaar van 2016 opent. Om de tentoonstelling van binnen naar buiten te trekken gaan de vormgevers niet alleen de tentoonstelling ontwerpen maar ook de campagnemiddelen. Zo versterkt het elkaar nog meer. Ter inspiratie hebben we de potentiële bureaus de huidige tentoonstelling 24 uur met Willem laten zien. Dit is dan wel geen fototentoonstelling, maar net zo bijzonder. En voor mijn eigen inspiratie, sluit ik de dag af met James Bond, Spectre. Met zo’n imago is marketing een eitje.
De campagne van de tentoonstelling 24 uur met Willem krijgt een plekje op Ster & Cultuur. Bij elke tentoonstelling doen we een publieksonderzoek en hieruit blijkt dat onze doelgroep haar inspiratie voor cultuurbezoek uit diverse media haalt, ook uit Ster & Cultuur. We hebben 12 seconden voor het item, dat betekent de juiste stem bij de tentoonstelling zoeken en de boodschap kort maar krachtig samenvatten.
Elke tentoonstelling in het Nationaal Archief gaat ook naar ‘buiten’ toe. Ik maak nog even wat foto’s voor de Willem I route: op de fiets of wandelend door Den Haag in de voetsporen treden van Willem I.
Op vrijdag ben ik altijd vrij. Eerst even herstellen van de volleybaltraining van gisteravond en daarna de sportschool in. We zijn vorig seizoen gepromoveerd dus we moeten hard aan de bak.
Vandaag heb ik eindelijk tijd om de graphic novel over Willem I op m’n gemak te lezen. Alle leerlingen die het Nationaal Archief bezoeken voor de tentoonstelling 24 uur met Willem krijgen de strip mee naar huis. Door het verhaal van Willem I in stripvorm uit te brengen ontdek je dat het leven van de koning hard werken is. Veel mensen denken dat een archief saai is, maar er liggen geweldig veel verhalen in verscholen.
Match day. Vandaag geen cultuur maar bikkelen op het volleybalveld. Helaas, 3-2 verloren. Dat wordt dus flink trainen volgende week.
Dit jaar heb ik een klushuis gekocht in Rotterdam. Het is klaar op het plaatsen van de laatste radiator na. Vandaag lekker op zolder genieten van het uitzicht. De buren hebben nog even te gaan. Ik heb een beetje leedvermaak onder het genot van een kop thee.
Ik keek nog even of ik vandaag mee kon naar de koninklijke wachtkamer op station Den Haag Hollands Spoor. Het lijkt me een leuke activiteit: op het station de wachtkamer van de koning bezoeken om daarna op de thee te gaan bij Willem I in het Nationaal Archief. Maar helaas, de tour zat vol. Ik noteer de volgende datum in mijn agenda.
Tot zover de week van Eva Whyte. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? Tip ons via mail of Twitter.