Help Hijsen! – De Kleine Komedie financiert trekkenwand via crowdfunding

2 dec 2015

Crowdfunding is een slimme manier van financiering, maar slaagt alleen als het project voldoende steun krijgt vanuit de samenleving. Iets wat een theater als De Kleine Komedie blijkbaar wel aankan.

Door redactie

Fotografie

De Kleine Komedie

Het Amsterdamse theater lanceerde in april 2015 een crowdfundingactie om de financiering voor hun nieuwe trekkenwand (een technische installatie in het theater) rond te krijgen. Met deze case deden ze mee aan de Gouden Struis 2015.

De Kleine Komedie werd geopend in 1786 en is daarmee het oudste theater van Nederland. Ooit verwelkomde het gasten als Napoleon en koning Willem I, tegenwoordig is het een cabarettempel, waar zowel grote namen zoals Theo Maassen en Youp van ‘t Hek, als nieuwe talenten op het podium staan.

De trekkenwand is het onzichtbare fundament

Hij is onmisbaar in elk theater: de trekkenwand. Een trekkenwand is een installatie die decorstukken, rekwisieten en lampen boven het podium hijst. De trekkenwand van De Kleine Komedie voldeed niet meer aan de veiligheidsregels. Er bleek echter een behoorlijk prijskaartje aan een nieuwe trekkenwand te hangen. De Kleine Komedie kon de financiering zelf voor driekwart betalen, maar had voor het laatste deel hulp van buitenaf nodig.

Om vast te stellen waar die laatste 79.000 euro vandaan moest komen, organiseerde De Kleine Komedie een overleg met betrokken vrienden en bezoekers. Zij bevestigden dat het theater met een persoonlijke benadering de vrijgevigheid van het publiek kon aanspreken. Mensen doen graag iets voor het theater waar ze graag komen en krijgen er ook graag iets voor terug.

Veel bezoekers komen niet alleen voor de voorstelling naar het theater, maar ook omdat de voorstelling in De Kleine Komedie staat. Artiesten hebben ook een warm hart voor het theater, omdat optreden in De Kleine Komedie staat voor een belangrijke stap in hun ontwikkeling. Zodoende werd besloten om het benodigde geld via crowdfunding bij elkaar te krijgen.

Trekkenwand

Draagkracht van liefhebbers van kunst en erfgoed

Het doel van de crowdfundingcampagne die volgde, was om in 40 dagen tijd 79.000 euro op te halen via Voordekunst. Daarbij richtte De Kleine Komedie zich vooral op het eigen publiek, aangezien zij de voorstellingen bezoeken en het theater een warm hart toedragen. Meerdere artiesten en BN’ers, zoals Marc-Marie Huijbregts, Youp van ’t Hek, Henry van Loon, van der Laan en Woe, Brigitte Kaandorp en Erik van Muiswinkel droegen belangeloos een steentje bij, omdat ze graag iets terugdoen voor De Kleine Komedie.

De crowdfundingsactie leverde niet alleen geld op, maar droeg ook bij aan de betrokkenheid van de bezoekers. Zo kreeg elke donateur een bedankje, van een gratis lot met kans op Het Gouden Ticket (waarbij twee personen een jaar lang gratis naar alle voorstellingen van De Kleine Komedie mogen), een rondleiding in het theater, tot een avond achter de schermen bij een voorstelling van Youp van ‘t Hek.

Van je vrienden moet je het hebben

De crowdfundingscampagne van De Kleine Komedie zorgde voor betrokkenheid van publiek, artiesten en medewerkers bij de programmering en het gebouw. Er werd een beroep gedaan op trouwe bezoekers en liefhebbers van cabaret en kleinkunst en in de bredere zin op mensen en bedrijven die geven om cultuur en erfgoed. Zo konden zij heel concreet een bijdrage leveren.

De belangrijkste spelers in deze campagne zijn:

  • Het gehele publiek van De Kleine Komedie, en in het bijzonder de Vrienden die jaarlijks een lidmaatschap betalen.
  • Artiesten die optreden in het theater
  • Cultuur- en erfgoedliefhebbers
  • Het eigen personeel
  • Leden van de Raad van Toezicht en hun relaties, vrienden en bekenden

Bijdrage van verschillende artiesten

De basis van de campagne was de pagina op Voordekunst. Hier stond een filmpje op waarin cabaretiers Youp van ‘t Hek en Henry van Loon uitleggen waarom de trekkenwand nodig is. Op deze website kon ook direct gedoneerd worden. De donateurs zagen gelijk wat de tegenprestatie per donatie is. Youp van ‘t Hek noemde de campagne vlak na de start  in De Wereld Draait Door. Zo was de campagne al snel bekend onder de doelgroep.


De actie werd ook direct naar de doelgroep gecommuniceerd, via nieuwsbrieven, sociale media en een reminder aan de mensen die ‘s avonds een voorstelling gingen bezoeken. Daarnaast werd persoonlijk gecommuniceerd en gevraagd of bekenden de oproep wilden promoten. En de actie was zichtbaar op posters, flyers en bierviltjes.

In de foyer van het theater stond een stand, waar elke avond donaties werden geworven. Op de ‘Help Hijsen Meter’ was de voortgang van de crowdfundingactie te volgen. De meter werd omhoog gezet door bekende artiesten.

Ronald Giphart bij de trekkenwand

Overtroffen verwachtingen

De campagne ging van start op 23 april 2015, en sloot 40 dagen later op 31 mei. De donaties stroomden snel binnen: na 11 dagen stond de Help Hijsen Meter al op 50.000 euro. Het beoogde bedrag, 79.000 euro, was voor de sluitingsdatum behaald. Het theater bedankte alle donateurs en gaf aan dat het overige bedrag besteed werd aan een nieuwe zaaltrek, het systeem dat ervoor zorgt dat er lampen of attributen boven de zaal kunnen worden gehesen.