Onderzoeksrapport: checklist crowdfunding voor musea

5 jun 2013

In samenwerking met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht publiceren we op Cultuurmarketing.nl maandelijks de resultaten van een uniek, inspirerend of vooruitstrevend onderzoek van een kunst & economie student. Met deze samenwerking maken we waardevolle resultaten van de scripties van HKU studenten toegankelijk voor een grote groep cultuurmarketeers in Nederland.

Door Hogeschool voor de kunsten Utrecht

Deze maand de thesis van Merel Keuper. Merel studeerde in 2012 af aan de Hogeschool voor de Kunsten met een onderzoek over crowdfunding in de museale sector. In haar thesis ontwikkelde Merel de CVM (crowdfunding voor musea) checklist met succesfactoren voor crowdfunding campagnes van musea. Gelijktijdig met haar afstuderen realiseerde zij voor Museum Gouda de crowdfunding campagne Gouda 1562 waarmee ze het recordbedrag van 53.000 euro binnenhaalde voor het museum.

De CVM checklist (die ook voor andere culturele organisaties zeer toepasbaar is) heeft het doel om de projectleider van een museum te helpen inventariseren of een project geschikt is voor crowdfunding.

Momenteel zet Merel haar studie voort aan de Erasmus Universiteit waar zij de master Cultural Economics & Entrepreneurship volgt en tevens werkt als personal assistant voor Prof. Dr. Arjo Klamer.

Download de samenvatting van de scriptie: Crowdfunding Voor Musea

Photocredit: Christophe Ducamp (Flickr: xtof)