Op 27 juni vindt de uitreiking van de derde editie van de Cultuurmarketing Awards plaats. Op die dag worden de beste marketingcases binnen de kunst- en cultuursector bekroond. Tot en met 4 april 15:00 uur hebben culturele instellingen en jonge marketingtalenten de kans om cases insturen en zich aan te melden voor de Young Talent Award.
De juryleden zijn stuk voor stuk professionals met hart voor de cultuursector en zijn dan ook uitgekozen op hun expertise in marketing en liefde voor cultuur. Dit jaar heeft de vakjury drie prijzen uit te reiken: de Merk & Loyaliteit Award, de Campagne Award en de Young Talent Award. Iedere categorie telt zijn eigen vakjury. Ben je benieuwd waar de juryleden op zullen letten? Je leest het hieronder.
• Stephan Fellinger (voorzitter)
• Daan Remarque
• Marjolijn Meynen
• Rose Zandvliet
• Melanie Bosveld
• Anita Mooiweer (voorzitter)
• Daan Muntinga
• Filine Verhagen
• Desmond Lissone
• Martje van Nes
• Stephan Fellinger
• Anita Mooiweer
• Job Noordhof
Is al sinds 1995 internet-ondernemer. Oprichter van de SpinAwards (de Oscars voor de digitale wereld) en mede-oprichter van dagstage.nl. Werd verkozen als eerste “Online Mediaman van het Jaar”.
“Ik doe graag mee als juryvoorzitter omdat ik wil helpen een brug te slaan tussen twee creatieve sectoren: de cultuur- en de marketingwereld. Door die brug te slaan kunnen we veel van elkaar leren en elkaar versterken. Ik zal bij het beoordelen extra aandacht geven aan originaliteit en creativiteit van de inzendingen. Juist door een eigen, originele aanpak kun je meer effect bereiken. Verder zal ik letten op de synergie tussen de digitale en de fysieke wereld.”
Is psycholoog en werkte als communicatiestrateeg bij grote bureaus als Lintas, DDB, TBWA en Ogilvy. Gespecialiseerd in gedragsverandering.
“Jureren bij de Cultuurmarketing Awards vind ik heel interessant. De concurrentie is enorm en er wordt vaak met kleine budgetten gewerkt. Dan moet je super creatief zijn om er bovenuit te springen. Het niveau is dus erg hoog. Waar ik op let bij de beoordeling van de Merk & Loyaliteit Award is heldere merk- en loyaliteitsdoelstellingen, een toelichting waarom die ambitieus zijn en bewijs dat ze behaald zijn. Dat lijkt logisch, maar bij de vorige editie in 2017 waren er een paar veelbelovende cases zonder onderbouwing. Die kan je dan als jury niet bekronen, en dat is zonde.”
Koos na 10 jaar bedrijfsleven in 2008 voor de rol van Hoofd Marketing & Communicatie bij het Rijksmuseum. In 2016 maakte ze de overstap naar de Bijenkorf als Directeur Marketing & Communicatie.
“Cultuur is voor mij de zuurstof van de samenleving en ik denk dat door een goede marketing de toegankelijkheid en betekenis van cultuur in Nederland groter kan worden. Voor mij van belang bij het beoordelen van de cases: in hoeverre is de aanpak vernieuwend, consistent en relevant voor het Nederlandse publiek? Ik geloof in de kracht van merken voor lange termijngroei. Daarnaast vind ik dat cultuur een samenleving moet verbinden en met de steeds groter wordende diversiteit aan mensen in Nederland is dat volgens mij uitdaging nummer één.”
Is bij Talpa Network verantwoordelijk voor het optimaliseren van het creatieve proces en support met content- en campagnestrategieën. Co-founder van ADNIGHT en fervent museum- en live eventbezoeker.
“De laatste jaren ben ik vooral druk geweest in de reclame-industrie, onder andere als organisatie van ADNIGHT en als jurylid van de SpinAwards. Ik wil nu geïnspireerd worden door creativiteit vanuit een iets andere hoek. Het belangrijkste aan inzendingen is dat het verhaal klopt; de campagne moet het DNA van het merk uitdragen en de doelgroep aanspreken. Ik word enthousiast van opvallend en origineel gebruik van bestaande kanalen, van toiletposters tot social media, van out-of-home tot NFC.”
Is de oprichter en managing director van Kult&Ace, een bureau dat merken verbindt met jonge doelgroepen en daarnaast culturele instellingen, jonge ondernemers en start-ups adviseert.
“Cultuur en marketing: het zijn twee onderwerpen waar ik enthousiast van word. Ik vind dat cultuur in Nederland zo breed mogelijk uitgedragen moet worden en draag graag mijn steentje bij om dit te stimuleren. Bij Kult&Ace zijn we gespecialiseerd in het toegankelijker maken van cultuur voor een jong en divers publiek. We merken dat er voor veel organisaties nog mooie mogelijkheden liggen in het beter bereiken van dit publiek. Ik neem bij de beoordeling dan ook mee of de campagne nieuwe doelgroepen heeft bereikt en of de organisatie met hedendaagse communicatiemiddelen en -strategieën werkt. Vernieuwing, relevantie en lef vind ik belangrijke onderdelen van een campagne, ook in de cultuursector!”
Is als Marketing- en New Business Manager bij Sanoma verantwoordelijk voor de innovatie & marketingstrategie van diverse merken en voor uiteenlopende doelgroepen. Verslaafd aan theater en muziek.
“Zonder theater, muziek en kunst kan ik mijn dagelijkse werk als innovator niet doen. Daarom zet ik me graag op meerdere manieren in voor de cultuursector. Als jurylid hoop ik met mijn kennis de goede en vernieuwende initiatieven binnen de cultuurmarketing te spotten en deze ter inspiratie voor anderen in de schijnwerpers te zetten. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat de campagne echt gebaseerd is op de behoefte van de bezoeker (pull). De campagne moet niet slechts bedoeld zijn om een ‘verkoopprobleem’ van het theater, het museum of de productie op te lossen (push). Zet de automatische piloot uit. Verras. Dat is de culturele sector aan zichzelf verplicht.”
Is strategy director bij reclamebureau XXS Amsterdam. Promoveerde op een proefschrift over online consumentengedrag en werkte vervolgens vijf jaar als wetenschapper en docent gespecialiseerd in branding en reclame-effectiviteit.
“Ik doe mee omdat ik graag zie dat cultuur in de breedste zin van het woord zo veel mogelijk mensen bereikt. Want cultuur, dat zouden meer mensen moeten doen. Ik hoop dat ik daar met deze functie een kleine bijdrage aan kan leveren, door cultuurorganisaties aan te sporen hun reclame-effectiviteit te vergroten. Ik zal vooral letten op aantoonbare effectiviteit: is het aannemelijk dat reclame heeft bijgedragen aan hard resultaat, bijvoorbeeld meer bezoekers? Daarnaast vind ik originaliteit en risico belangrijk: hoe moeilijk was het (gegeven de bredere context van het probleem) om het resultaat te behalen, en zijn er onconventionele beslissingen genomen?”
Houdt zich als product manager bij Rituals bezig met het ontwikkelen en op de markt brengen van cosmeticaproducten geïnspireerd op Oosterse rituelen en wijsheden. Gaat in haar vrije tijd een lange must-see lijst te lijf van wat er zich op straat, in theaters en musea afspeelt.
“Ik vind het super boeiend om te zien en horen hoe bomvol ons land zit met passie voor mooie verhalen en culturele initiatieven. Helaas is tijdreizen nog steeds iets van de toekomst, en dus is het onmogelijk om deze zelf allemaal te bezoeken en ervaren. Wat een luxe om deze dan alsnog te kunnen ‘bekijken’ en bespreken in deze jury. Het belangrijkste bij het bekijken van de inzendingen: komt het over? Heeft het plan bijgedragen tot het behalen van het beoogde doel? Vaak worden er veel barrières opgetrokken, maar de kracht zit hem in creatieve en innovatieve oplossingen. En het allerbelangrijkste: raakt het een bepaald gevoel? Is het team er in geslaagd een bepaalde urgentie te creëren voor het project?”
Merkdenker, conceptontwikkelaar, campagnemaker, copywriter en creatief strateeg. Bedenkt de praatjes bij de plaatjes, al 15 jaar.
“Kunst en cultuur is het fundament van creatieve communicatie. Het inspireert, houdt een spiegel voor en verlegt grenzen. Als kunst en cultuur beter wordt gepromoot, wordt de creatieve sector er dus als geheel beter van. Twee dingen die ik persoonlijk belangrijk vind bij het beoordelen van de inzendingen: 1. Het moet opvallen. David Ogilvy zei: ‘Unless your campaign contains a big idea, it will pass like a ship in the night.’ 2. Het moet verkopen. Ogilvy zei ook: ‘If it doesn’t sell, it isn’t creative.’”
Heeft 19,5 jaar ervaring in marketing, communicatie en fondsenwerving waarvan de laatste 8 jaar in verschillende managementposities in de culturele sector (zoals IFFR) evenals bij NGO’s. Zowel cultuur- als marketingliefhebber.
“Mijn blik is altijd gericht op de toekomst. Daarom vind ik het, behalve een grote eer, ook bijzonder belangrijk, relevant en inspirerend om jurylid te zijn. De Cultuurmarketing Awards is een fantastische kans en stimulans voor alle culturele instellingen om de sector te inspireren en te laten zien wat mogelijk is. Tegelijkertijd verdient iedere organisatie de erkenning en het podium omdat zij al het moois wat de culturele sector te bieden heeft fantastisch over de bühne weet te brengen. Mijn aandacht zal vooral uitgaan naar de mate van authenticiteit in combinatie met strategische kracht, maar uiteindelijk telt het totaalpakket, waarin creativiteit en effectiviteit zeer bepalend zijn.”
Is sinds 2018 Hoofd Marketing, Communicatie en Verkoop bij Het Concertgebouw. Naast zijn werk is hij één van de initiatiefnemers van festival Souk en bestuurslid van Entrée, de jongerenvereniging van Het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest.
“Voor mij is het inspirerend om de creativiteit van de nieuwe generatie marketeers in cultuur te mogen zien. Ik verheug mij er zeer op om met de genomineerden van de Young Talent Award in gesprek te gaan en te horen hoe zij denken over de toekomst van cultuurmarketing. Creatieve en prachtige ideeën die op termijn niet leiden tot extra kaartverkoop zijn in mijn werk helaas vaak minder relevant. De duurzame effectiviteit van een marketingproject is voor mij daarom het belangrijkste: in hoeverre heb je vooraf je doelen bepaald en zijn die doelen bereikt of misschien zelfs overtroffen? En in hoeverre heeft jouw bijdrage ook een effect op de langere termijn?”