Maak kennis met Iris van der Valk

Op 27 juni reiken we de Cultuurmarketing Awards uit aan de creatiefste, effectiefste en innovatiefste marketingcases van de culturele sector. In aanloop naar 27 juni stellen we alle genomineerden aan je voor. Deze keer: Iris van der Valk (25), genomineerd voor de Young Talent Award.
Kun je iets meer vertellen over jezelf en de ingezonden case?
Ik ben Iris van der Valk (25), social media manager bij . Twee jaar geleden was ik op zoek naar een vaste baan en een grote organisatie waarbij je veel impact kan maken, leek mij interessant. Als social media manager ben ik verantwoordelijk voor de social media strategie van Het Concertgebouw. Ik draag zorg voor de groei en online branding van onze social media kanalen, bedenk en produceer alle online video content en coördineer de social advertising campagnes. Ik focus mij op het behalen van engagement en conversiedoelstellingen, het creëren van een positieve online merkbeleving en het bereiken van nieuwe, jonge en diverse doelgroepen.
De case die ik heb ingestuurd is de online videoserie ‘Concertgebouw Sessions’. Dit zijn korte video’s van ongeveer drie minuten waarin musici op gekke plekken in Het Concertgebouw muziek maken in één take. Deze bestaan niet alleen uit klassieke muziek, maar ook uit andere genres. We hebben bewust gekozen voor één take, omdat dit intiem is, het weinig tijd vergt van de musici en het format herkenbaar is. Het doel van de Concertgebouw Sessions is om klassieke muziek toegankelijker te maken, maar ook om te laten zien hoe divers de programmering is. Het is voor de musici kwetsbaar, maar dat maakt dat het voor het publiek wel écht, intiem en toegankelijk is.
Hoe ziet jouw gedroomde carrière pad eruit?
Ik kijk naar wat er op mijn pad komt. Zolang ik mijn creativiteit kwijt kan, ben ik gelukkig. Ik vind het belangrijk dat ik iets kan doen wat maatschappelijk relevant is. Door verhalen te vertellen kun je mensen aan je verbinden en je bereik en impact vergroten. Online kan ik veel creativiteit kwijt, omdat het een dynamische wereld is waarin je veel kunt uitproberen. Dat vind ik interessant, dus ik denk dat ik altijd online verhalen blijf vertellen. Of dat nou voor een culturele organisatie is of een ander soort platform. Ik zie het bijvoorbeeld ook wel voor me dat ik voor een online krant de online strategie ga ontwikkelen en uitvoeren. De kern zit hem voor mij in het vertellen van verhalen en dat via online kanalen toegankelijker maken.
Wat maakt jou een jong talent?
Ik heb een frisse blik en in combinatie met veel energie en creativiteit kijk ik op andere manieren naar de ‘gevestigde klassieke muziek wereld’. Bij Het Concertgebouw krijg ik daardoor veel nieuwe dingen voor elkaar. Mijn kracht is dat ik zowel conceptueel als praktisch ben. Ik kan inhoudelijk een concept bedenken, maar de content ook daadwerkelijk produceren. Dat zorgt ervoor dat ik snel kan schakelen en veel kan uitproberen. Die flexibiliteit is voor online content heel belangrijk denk ik.
Wat ga je doen met het prijzenpakket als je tot winnaar wordt uitgeroepen?
Ik wil mij verder gaan ontwikkelen in het ontwikkelen van grotere contentstrategieën en de crossmediale uitrol daarvan. Daar wil ik het prijzenpakket, waaronder het persoonlijke ontwikkelbudget, voor inzetten.
De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Cultuur, Branddoctors, Breda University of Applied Sciences, Centercom, Peppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage.