We starten deze samenwerking met het maandelijks publiceren van de resultaten van een uniek, inspirerend of vooruitstrevend onderzoek van een HKU student op Cultuurmarketing.nl. De onderzoeken betreffen afstudeerscripties in het brede vakgebied van Cultuurmarketing die door 4e jaars Kunst & Economie studenten zijn uitgevoerd. Naast actuele onderzoeken putten we ook uit het omvangrijke archief van de faculteit Kunst & Economie om zo ook oudere onderzoeken onder de aandacht te brengen. Met deze samenwerking maken we waardevolle resultaten van de scripties van HKU studenten toegankelijk voor een grote groep cultuurmarketeers in Nederland.
Lector Johan Kolsteeg van de faculteit Kunst & Economie van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht is blij met de samenwerking:
“De faculteit Kunst en Economie van de HKU werkt samen met Cultuurmarketing aan permanente kennisdeling ten behoeve van innovatie van marketing in de cultuur. Maandelijks presenteren wij resultaten van praktijkgericht en innovatief marketingonderzoek door studenten. U kunt reageren op de onderzoeken, een debat starten en natuurlijk nieuwe onderzoeksvragen stellen.”
We trappen onze maandelijkse serie af met de thesis van Maite de Wit: ‘Klassieke muziek en publieksbereik: de rol van onderzoeken en literatuur’. In haar onderzoek geeft Maite antwoord op de vraag:
‘In hoeverre maken concertzalen, theaters en uitvoerende partijen gebruik van onderzoeken en literatuur bij het bepalen van hun beleid om meer publiek te trekken en wat is het effect hiervan op hun bezoekersaantallen?’
Maite de Wit studeerde in 2010 af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Na haar afstuderen in 2010 vertrok zij naar Wenen om daar de klassieke muziekwereld te ontdekken, waar zij haar eerste muzikale vertelling en concert produceerde: Die Nacht, die uns blieb (2011) en Stabat Mater van Pergolesi (2012). Sinds september 2011 studeert zij Lied-Messe-Oratorium aan het kerkmuziek conservatorium van Wenen en zingt zij in de Wiener Singverein.