De jubileumfinale van Kunstbende: de week van Janneke Moerel

5 okt 2015

Janneke Moerel doet het andersVan CJP ging ze naar de Rotterdamse Schouwburg, maakte ze de overstap naar Stadsschouwburg Amsterdam en kwam ze uiteindelijk bij Kunstbende terecht. Hoewel Janneke Moerel bij uiteenlopende culturele instellingen werkte, was de rode draad altijd hetzelfde, namelijk een focus op jongeren en studenten. Bij Kunstbende heeft ze zich sinds 2013 verder kunnen specialiseren in jongerenmarketing. De netwerkorganisatie geeft jong creatief talent een podium, onder meer in een jaarlijks terugkerende wedstrijd. In aanloop naar de grootse jubileumfinale deelt ze haar werkweek met de lezers van Cultuurmarketing.

Door redactie

Maandag

Vandaag zet ik me schrap, het zal een rare en drukke dag worden. Om 7.00 uur check ik de PDF’s van het jubileumboekje. Ik voeg de laatste correcties toe in een WhatsApp-interview van vier jongeren met minister Jet Bussemaker. In de late ochtend maak ik me klaar voor de begrafenis van mijn oom in Breda. Vandaag gaan ook het jubileum- en programmaboekje van de finale van 2015 naar de drukker. Gelukkig nemen collega’s mijn werk over terwijl ik naar Breda rijd.

De week van Janneke Moerel
© Tirzah Schnater

Dinsdag

Omdat ik de maandag na de finale de nieuwe campagne voor 2016 lanceer, controleer ik vandaag de laatste PDF’s voordat ze naar onze drukker gaan. Het gaat om een serie van drie posters, flyers en kaartjes die ik meegeef aan talentspotters. Deze kaartjes delen de spotters uit aan talent dat ze tegenkomen op open podia, in scholen en in cursuscentra. Op de kaartjes staat kort uitgelegd hoe je je kunt inschrijven voor Kunstbende. Het voelt gek om met iets nieuws bezig te zijn, terwijl zaterdag eerst nog de jubileumfinale plaatsvindt. Het geeft echter ook een kick om weer een nieuwe campagne voor te bereiden! Het wordt een lange werkdag; de bestelde pizza calzone gaat erin als koek.

De week van Janneke Moerel

Woensdag

Vandaag vieren we met prosecco, Jip & Janneke-champagne en taart dat we de deadlines voor de boekjes en signing gehaald hebben. Hoera! Verder werk ik met mijn stagiaire Beeldredactie aan een pakket templates voor standaard social mediaposts die onze dertien regiocoördinatoren en hun stagiaires zelf in Photoshop kunnen bewerken. Elke week analyseren mijn stagiaire Beeldredactie en stagiair Webredactie & PR of de posts goed hebben gewerkt en optimaliseren ze deze waar nodig. Daarnaast houden ze de social mediakalender bij: ze bereiden nu alvast de komende weken voor qua beeld en tekst. Ze doen het goed, de content wordt creatiever en rijker.

De week van Janneke Moerel

Donderdag

Via social media brengen we de opbouw in de grootste zaal – Zuiveringshal West – in beeld. Een GoPro wordt in de nok van het dak bevestigd, waardoor we kunnen timelapsen. Volgende week plaatsen we het filmpje op social media. Ons dikke draaiboek voor de finale dun ik voor mezelf uit tot één A4’tje. Via Mailchimp stuur ik pers en gasten praktische informatie over de finale toe. Vanuit de online omgeving van Ticketscript stuur ik een paar gasten hun vrijkaarten toe.

 De week van Janneke Moerel

Vrijdag

Op deze dag maken we alle speeltijden bekend in de Kunstbende-app . Ook bel ik de laatste pers na met de stagiair Webredactie & PR. Het is vechten om aandacht: tout journaille is ingezet voor de viering van 200 jaar Koninkrijk die ook op zaterdag plaatsvindt. Gelukkig is een aantal journalisten bereid de winnaars te interviewen na de finale. Aan mijn CRM-collega vraag ik om een uitdraai van alle 06-nummers, geboortedata en woonplaatsen van onze finalisten. Ook check ik in een testomgeving van de website met onze webdeveloper de posities van de nieuwe campagnebeelden. Omdat onze website mobile first is vanwege de focus op de jonge doelgroep, check ik de beelden eerst op mijn smartphone en daarna op tablet en desktop.

 De week van Janneke Moerel

Zaterdag

D-Day! De dag van de finale is aangebroken. Om 7.00 uur fiets ik naar ons kantoor, dat getransformeerd is tot productiekantoor met uitgiftebalie voor porto’s en badges. De vide – waar we normaal vergaderen en lunchen – is ingericht als werkplek voor de camerateams, fotografen en social mediareporters. De hele dag ren ik heen en weer tussen Ketelhuis, North Sea Jazz Club, Westergastheater, Zuiveringshal West, Buitenpodium en Machinegebouw. Zo breng ik jurylid Hans Kemna naar onze televisiestudio koppel ik drie jonge talenten aan een televisiemaker van de VPRO. Dan ren ik naar de Bakkerswinkel en coördineer het interview met Total Touch, de band die in 1991 de allereerste editie van Kunstbende won en nu het festival opent. De rest van de dag vliegt voorbij, gelukkig leggen duizenden foto’s en video’s alles vast.

De week van Janneke Moerel

Zondag

Met gehoest, geproest en een grote glimlach word ik wakker. De finale was te gek en de adrenaline giert nog na in mijn lichaam. Ik raap mezelf bij elkaar om de pers te woord te staan. Eindelijk kan ik de Instagram-posts van onze social mediareporters in alle rust bekijken, met de app Giant Square hebben ze echte kunstwerkjes gecreëerd! Onze partner Oerol wil alvast foto’s van de winnares Theater – Lobke – hebben voor een stukje op hun website. De hoofdprijs van Theater is namelijk dat de winnaar op Oerol 2016 staat. Snel vraag ik de mooiste foto’s van Lobke op en stuur ze door.

De week van Janneke Moerel
Uitsnede van de website van Oerol

De aftermovie is sneller binnen dan verwacht en ik plan deze voor maandag om 11.00 uur in op Facebook. Deze maandag gaat ook de nieuwe campagne om 12.00 uur van start. Het is wat krap op elkaar, maar je moet pieken op momenten dat de interactie met je publiek het grootst is, nietwaar?

’s Avonds kijk ik terug op een bewogen Kunstbende-seizoen. Ik stopte een aantal samenwerkingen met freelancers en bracht verschillende diensten onder het dak van een nieuwe partij. Veel zaken zijn vernieuwd, zoals de strategie rondom de ‘mainstages’, merkpositionering, website, CRM, huisstijl en campagne. Ik heb er veel zin in om de strategie nu verder uit te gaan bouwen met onze partners. Op naar de volgende 25 jaar Kunstbende!

Tot zover de week van Janneke Moerel. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen? Tip ons via mail of Twitter.