Volgens De Maaspoort is het aantrekken van gasten die minder of geen geld hebben voor theaterbezoek voor elk theater een uitdaging, maar is het juist voor deze doelgroep een fantastische beleving en een fijne ontsnapping uit de dagelijkse realiteit. De Maaspoort zet zich om deze reden in om mensen met weinig financiële middelen op een toegankelijke manier kennis te laten maken met theater.
Uit een onderzoek van De Maaspoort onder niet-bezoekers en inactieve bezoekers is gebleken dat de prijs vaak een drempel vormt om niet te komen (respectievelijk 25% en 18% van de respondenten). Ondanks dat de prijzen niet heel hoog liggen (gemiddeld €23,-) en zeker bij familievoorstellingen zo laag mogelijk gehouden worden, blijkt dit toch een drempel te zijn.
Voor diverse doelgroepen met minder financiële middelen probeert De Maaspoort daarom aangepaste prijzen te realiseren. Met de campagne Grote Huurdersactie doen zij dit voor huurders van een grote woningstichting. Een groot deel van deze huurders vormt niet-bezoekers of inactieve bezoekers van het theater met minder financiële middelen.
De Maaspoort en een lokale woningstichting zijn een samenwerking aangegaan waar positieve gevolgen uit voortkomen voor drie partijen. De basis van de samenwerking is dat huurders van de woningstichting voor €12,50 het theater kunnen bezoeken.
Voordeel voor De Maaspoort is dat zij hierdoor meer bezoekers aantrekken, waaronder veel bezoekers die het theater normaal niet zouden bezoeken. Er wordt dus een nieuwe doelgroep aangeboord. Voor de woningstichting is het pluspunt dat zij cultuur ondersteunen, wat het woonklimaat van de regio Venlo positief beïnvloedt. De huurders ondervinden uiteraard voordeel in de vorm dat zij tegen een gereduceerd tarief een voorstelling kunnen bezoeken.
Al vier theaterseizoenen is het samenwerkingsverband een groot succes volgens het theater.
Huurders worden op de hoogte gesteld van de actie middels direct mail. De bijgevoegde flyer kan bij de kassa ingewisseld worden of de huurder kan zelf online boeken, de korting wordt dan automatisch verrekend op basis van een combinatie tussen postcode en huisnummer. De direct mail wordt ondersteund door een aparte landingspagina online met meer informatie over de actievoorwaarden en het reserveringsproces.
Bij een kortingsactie geldt vaak dat het gemis aan geld toch ergens anders vandaan gehaald moet worden. In het geval van Grote Huurdersactie betaalt De Maaspoort 20% van het totaalbedrag van de verkochte kaarten via deze actie. De woningstichting betaalt het overige bedrag, tot een maximaal vastgesteld bedrag.
De Maaspoort verzorgt en bekostigt de site en de vormgeving van uitingen. De woningstichting verzorgt en bekostigt de mailing en andere uitingen richting de huurders.
De doelstelling was om minimaal 10% van de in totaal ca. 5100 huurders te enthousiasmeren om met 2 personen het theater te bezoeken. Dat zijn dus 1020 tickets. Die doelstelling wordt om en nabij gehaald. Jaarlijks bezoeken zo’n 1000 gasten door deze actie het theater. Dit is eenvoudig te meten in het ticketingsysteem vanwege het label dat aan het kortingstarief gehangen wordt.