Daniël Lugtmeier, marketeer van het Burgerweeshuis in Deventer, oprichter van het ticketingbedrijf Ticketpunk, en deel van Dj-duo D&G.
In 2009 begon Daniël Lugtmeier met een stage bij het Burgerweeshuis tijdens zijn opleiding Cultureel Maatschappelijke Vorming. Hij kon hier zijn voorliefdes voor muziek, de online wereld en de organisatie combineren. Met de opkomst van social media is hij hier in een gat gedoken. Na zijn afstuderen kreeg hij een baan aangeboden bij het Burgerweeshuis, en inmiddels zit hij hier al vier jaar. Nog elke dag gaat hij met plezier naar ‘de mooiste werkplek van Nederland’. Het takenpakket is een stuk breder geworden, waar de marketing en communicatie van het Burgerweeshuis en festivals als Hoogtevrees, Muziek bij de Buren en Des Konings Trio bij komen kijken.
We starten de week met Koningsdag, en dit betekent voor het Burgerweeshuis al dertien jaar lang maar één ding: Des Konings Trio! Dit festival in onze binnentuin is volgens mij een van de weinige festivals tijdens Koningsdag dat echt Rock’n’Roll is. Geen Dance, Top 40 of coverbands, gewoon goeie muziek.
Op de dag zelf begin ik ’s ochtends in een nabij gelegen dorpje op de rommelmarkt om te kijken of ik nog toffe platen of ander leuks tegenkom. Via de telefoon krijg ik updates van mijn collega’s, foto’s, bezoekersaantallen, etc., zodat ik de social media kan bijwerken wanneer nodig. Na de lunch pakken we de auto naar Deventer om naar Des Konings Trio te gaan. Als je er veel werk in hebt gestopt is het dan heel gaaf om gelijk al zo’n 800 bezoekers tegen te komen als je naar binnen loopt. Over de dag verspreid hebben we 3000 bezoekers gehad, en de last-minute ingehuurde tent tegen de regen had niet eens hoeven komen. Wat een heerlijk zonnetje!
Bijkomen van Koningsdag. Het is toch wel wat laat geworden na Des Konings Trio en een lekker etentje, dus ietwat duf beginnen we maar met opruimen van de vorige dag. Het weer is vandaag stukken slechter dan gisteren, daar moeten we even een mooi Instagram-plaatje voor maken:
Verder hebben we dinsdags ons PR-overleg, waarin we de kaartverkoop, komende shows, nieuwe acties, etc. bespreken. Dit doe ik samen met onze programmeur en mijn collega op marketing.
Dinsdagavond is Ticketpunk-avond. Dit ben ik samen met twee anderen anderhalf jaar geleden gestart. Wij waren het niet eens met de manier van ticketing door de grote partijen: onhandig, overdreven hoge servicekosten en nogal ouderwets. Na ons eigen systeem gebouwd te hebben zijn we langzaamaan vanuit Deventer, Overijssel, Nederland en de wereld aan het veroveren op het gebied van ticketing. Verder houden we ervan om tegen het huidige systeem en het ticketingwereldje aan te schoppen, en dat heeft resultaat: we worden goed in de gaten gehouden door de grote partijen.
Op de woensdag hebben we bij het Burgerweeshuis om 12.00 uur werkoverleg. Hier bespreken we de afgelopen week, de komende week, en de overige zaken die ten tafel komen. Terugkijkend op Koningsdag en Des Konings Trio hebben we goed gedraaid. De opkomst was goed en iedereen heeft hard gewerkt. Het werkoverleg is met het hele team, en doordat we een kleine organisatie zijn is het handig om hier te bespreken wat goed en minder goed gaat. V.l.n.r. op de foto: Job (programmeur), Lisa (stagiaire), Mano (directeur), Bram (horeca + vrijwilligerscoördinator) en mijn collega op Marketing Jeany.
Verder kondigen we vandaag aan dat Fiction Plane op 18 september komt, de band rondom de zoon van Sting. Onze nieuwsbrieflezers krijgen dit als eerste te lezen via de mail, daarna zijn alle andere kanalen aan de beurt. Artwork en persberichten worden de wijde wereld in gestuurd.
’s Avonds staat in het café de band Storksky, een bandje waarvoor onze stagiaire de promotie en productie doet. Speelt onder andere samen met de drummers van Triggerfinger en De Staat; een bandje om in de gaten te houden! Heb helaas geen foto van dit concert, maar wel een van die van de week ervoor van The Black Marble Selection:
Vandaag een doe-dagje op kantoor: nieuwe plannen uitwerken en uitzetten. Ik ben bezig met een nieuwe website voor het Burgerweeshuis, dus dat betekent veel websites van anderen bekijken, blogs lezen, en afspraken maken met ontwerpers en programmeur. Op de foto zie je ons kantoor, ik zit hier samen met Jeany Robbe (links) en Job Rebergen. Op mijn bureau de cassettespeler waarmee we de cassette-tapes afspelen die binnen zijn gekomen met een actie voor dansavond Altoooooh!
’s Middags ga ik naar een kennissessie over Online Marketing, via Conversie Marketeers. Een van de jongens achter dit bedrijf heeft bij ons stage gelopen. Voor onze nieuwe website en online strategie wil ik wat adviezen inwinnen, niet alleen van mensen uit de pop-wereld, maar ook van daarbuiten. Met een lading aan tips en tools loop ik weer naar buiten.
Normaal gesproken is vrijdag een drukke dag. Met een concert in de avond is het altijd lekker levendig in het Burgerweeshuis. Bands komen binnen, catering start op en de vele vrijwilligers zijn aan het werk. Echter, ik had een bruiloft van goede vrienden. Vlak voor ik me in dat feestgedruis stort, kijk ik nog even naar de voorverkoopstanden, en werk ik – strak in het pak – de social media bij.
Langs de zijlijn krijg ik mee dat de avond in het Burgerweeshuis een groot succes was, op zo’n 30 kaartjes na uitverkocht. De Rootsriders stonden op ons podium, met hun Tribute 2 Bob Marley show trekken ze het land door.
Vandaag lekker uitslapen, rustig aan doen. Af en toe online even checken hoe alles loopt, maar verder vooral chillen. Een van de betere plekjes om dit te doen is aan de IJssel, die door onze mooie stad heen loopt.
’s Avonds stap ik nog even op de fiets om naar Hitsig te gaan, een van onze eigen dance-concepten. Deze avond waar de jongeren van 16 tot 23 op af komen is steevast uitverkocht, vooraf kom ik even een kijkje nemen. Ik heb een nieuwe fotograaf rondlopen en spreek nog even wat dingen door met de Dj’s.
Wanneer ik naar buiten loop zie je de lange rij alweer ontstaan, goed om te zien! We hebben deze avond zorgvuldig opgebouwd en het is tof om te zien dat dit werkt onder de doelgroep. Elke eerste zaterdag van de maand kunnen ze naar het Burgerweeshuis voor Hitsig, waar 2 goeie Dj’s draaien die in het hele proces meedenken. Van decor tot uitingen tot de muzikale invulling.
Zondag starten we met een heerlijk ontbijtje, stiekem tussendoor de sfeer van de afgelopen avond nog even checken via de online kanalen.
’s Avonds bij mijn schoonouders nog even de KNVB-bekerfinale kijken. Groningen wint met een mooi aandeel van oud-Go Ahead Eagles spelers. Hebben we de komende week mooi weer iets om mijn collega Harold op Cultuureducatie mee te plagen, hij kom namelijk uit Zwolle.
Tot zover de week van Daniël Lugtmeier. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen? Tip ons via mail of Twitter.