Vraag jij je ook wel eens af wat je concullega’s doen? In De Week Van kom je erachter. Deze keer een fotoverslag van de werkweek van Dieke van der Spek, aka Ludieke Marketing & Communicatie.
Na twee universitaire studies en diverse banen in de marketing vond Dieke van der Spek het tijd om het heft in eigen hand te nemen en als freelancer aan de slag te gaan. Op 24 augustus 2009 heeft Dieke Ludieke Marketing & Communicatie opgericht. Door haar netwerk in de creatieve sector bestond haar portfolio al snel uit diverse culturele opdrachtgevers.
Op dit moment werkt Dieke voor het Nationale Toneel, Trouble Man (Sadettin Kirmiziyüz), Sluysmans & Van Warmerdam, theatergroep Firma MES, Festival De Betovering, Festival Dag in de Branding, theatermaakster Daria Bukvic en de Young VIPs jazztournee. Daarnaast is Dieke tourmanager van de band Splendid.
De afgelopen tijd had Dieke een drukke periode met drie tournees en twee festivals in aantocht. Een week lang heeft ze haar werkzaamheden voor ons vastgelegd:
Zoals elke week begin ik de maandag met een uurtje sportschool. Ik zit met enige spanning op de spinningfiets, want de recensies voor Tasso van het Nationale Toneel staan waarschijnlijk in de krant. Hoeveel sterren? Hopelijk veel!
Einde ochtend kom ik op kantoor aan en blijkt er nog niks verschenen te zijn. ‘s Middags komt de eerste recensie binnen: 4 sterren in NRC.
Na een kantoordagje Nationale Toneel ga ik ’s avonds thuis aan de slag voor de andere opdrachtgevers. Tijd voor een klein vreugdedansje als ik zie hoe vaak mijn Facebook-bericht van Festival De Betovering gedeeld is. Vragen om te sharen helpt!
Een van de vele voordelen van het freelancen is dat elke dag weer anders is en dat je ook regelmatig lekker thuis kan werken. Zo ook deze ochtend. In een paar uur tijd voor bijna alle opdrachtgevers snel wat acties wegwerken, want om 13:00u spring ik in de auto naar Amsterdam.
Ik volg dit jaar de Marketingfacts Updates en wordt elke twee weken op dinsdagmiddag bijgepraat over de nieuwste trends op online marketing gebied. Vandaag: zoekmachinemarketing.
Daarna naar Amsterdam Centrum waar ik ’s avonds de eerste Amsterdamse voorstelling van Tasso in het prachtig gerenoveerde Compagnietheater bijwoon. Dit is de vierde keer dat ik deze voorstelling in een week tijd zie en hij blijft mooi. Wat een acteursprestatie en wat een heerlijke teksten. We hebben een van de mooiste zinnen op een tasje laten drukken.
Na een productieve werkdag bij het Nationale Toneel in Den Haag ga ik weer naar Amsterdam. Ik heb een eetafspraak met theatermaakster Daria Bukvic en haar productieleider.
Daria ken ik als regie-assistente van Tasso, maar zij blijkt ook bezig te zijn met haar eigen productie Nobody Home. Of ik haar de komende maanden wil helpen met de marketing? Haar verhaal is interessant en overtuigend, dus ik kan alleen maar ja zeggen!
Daarna door naar Theater Bellevue voor de fotodoorloop van Judee Sill, de nieuwe voorstelling van Michel Sluysmans en Vincent van Warmerdam.
Bij Bellevue tref ik marketingcollega Phylicia Kaldenhoven. Met de kaartverkoop van Judee Sill voor dat weekend komt het wel goed, zegt zij. Fijn! Met mijn bezoek aan de fotodoorloop helaas niet, want die blijkt in een ander theater te zijn. Daar had ik even overheen gelezen in de mail… Oeps.
De dag start met een productievergadering in de tuin van Festival De Betovering. Om te vieren dat het zo goed gaat met de Facebookpagina, neem ik toepasselijke koekjes mee.
Het kunstfestival voor de jeugd vindt plaats tijdens de herfstvakantie en die komt razendsnel dichterbij, dus we hebben veel te bespreken.
De rest van de dag aan de slag voor de reprise van Somedaymyprincewill.com van Sadettin Kirmiziyüz & The Sadists en ook voor Judee Sill. Een dag met een gouden randje voor die laatste productie, want we staan op Nu.nl.
Vandaag ben ik vooral bezig met advertentieplanningen voor de verschillende lopende producties. Somedaymyprincewill.com start dit weekend met de reprisetournee en die wil ik begin van de nieuwe week goed aankondigen in de landelijke dagbladen.
Mijn vormgever heeft zo last minute geen tijd, dus ik schakel een andere vormgever in om mij uit de brand te helpen. Deadline van 12:00u gehaald! Ook voor Festival Dag in de Branding en Tasso plan ik een aantal advertenties in.
Onder andere in de lokale krant Den Haag Centraal, waar ik tijdens de lunch in mijn zonnige voortuin een heerlijke recensie van Tasso in ontdek.
Doordat ik in ruim één week tijd maar liefst drie theatertournees heb die starten en in oktober ook twee festivals, is het giga druk. Dan helpt maar één ding: chocola (en verse jus d’orange als compensatie).
Sluysmans & Van Warmerdam wilden geen officiële première van Judee Sill, maar stiekem doen we toch alsof vandaag de première is. Er komt wat pers, er zijn enkele genodigden en hopelijk komen er veel betalende bezoekers. Maar zoals zo vaak in Amsterdam, weet je dat pas op de avond zelf.
Aangekomen in Theater Bellevue word ik heel erg blij van deze drukte bij de kassa.
Ik zie een voorstelling altijd één of meerdere keren voor de première, maar met Judee Sill is dat helaas niet gelukt. Dus deze avond is voor mij extra spannend. Hoe zou het geworden zijn? Toch wel handig om te weten wat je verkoopt.
Gelukkig… De voorstelling is heel erg mooi geworden en dat vindt de rest van het publiek ook. Applaus!
Klusdagje! Het leek mij leuk om in de drukste maand van het jaar ook nog even mijn keuken te verbouwen. Niet helemaal handig, maarja… De keukenboer kon eind van deze maand mijn nieuwe keuken plaatsen dus ik ben maar akkoord gegaan.
Samen met een goede vriendin trekken we de tegels van de muur.
Firma MES start volgende week met de repetities van TROEP en de dozen met flyers staan nog middenin mijn thuiskantoor te wachten om verzonden te worden naar de theaters. Na het klussen vast wat stapels klaarleggen, zodat ik de aankomende week de pakketten kan versturen.
Tot zover de week van Dieke van der Spek. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen? Tip ons via mail of Twitter.