De première van broadwayproductie PIPPIN in Amsterdam in de week van Juliska Retra

15 mrt 2016

Juliska Retra Theatermarketeer CarréNa functies binnen de podiumkunsten bij Teatro Luna Blou op Curaçao en het ITs Festival in Amsterdam, en een uitstapje als filmmaker, kwam Juliska Retra in 2012 bij Koninklijk Theater Carré terecht om de publiciteit rondom Carré 125 Jaar te verzorgen. Ze zou daar maar voor één jaar werkzaam zijn, maar is nu nog steeds actief als Theatermarketeer. Daarnaast is ze ook voorzitter van MOAT (Marketingoverleg Amsterdamse Theaters). Al druk genoeg, zou je zeggen, maar daar komt deze week ook nog eens de première van broadwayshow PIPPIN bij!

Door redactie

Maandag

Mijn dag begint vroeg. En heel leuk. De cast van de Broadwayshow PIPPIN vliegt vandaag met KLM van New York naar Amsterdam. ’s Ochtends om 5:50 uur zit ik in de trein richting Schiphol. Ik ben een beetje gespannen en enthousiast over het feit dat de cast aankomt, ook omdat iedereen in de trein de METRO leest en we vandaag met PIPPIN de omslag sieren. Vrijdag werkte ik samen met Gerrit Jan, de vormgever van Carré, nog hard aan deze omslag. Van deadlines halen gaat mijn adrenaline stromen. En dat is maar goed ook, als theatermarketeer van Carré zijn deadlines je ding.

Cast PIPPIN Schiphol
De cast van PIPPIN wordt ontvangen op Schiphol

Als ik na het ontvangst op Schiphol de metro uitstap op Weesperplein neem ik een hele stapel METRO’s mee. Ik verspreid ze over de kantoren, de artiesteningang en de artiestenfoyer. Iedereen reageert enthousiast. We brengen en dragen deze voorstelling echt met zijn allen. Een productie naar Nederland halen, rechtstreeks van Broadway, met de Amerikaanse cast, het originele decor en een enorme crew, doen we niet elke dag. We zijn zo trots allemaal. En we hebben er zin in, na maanden voorwerk, zijn ze er. We’ve got magic to do.

Dinsdag

Voor een grote voorstelling als PIPPIN gaan we altijd op zoek naar partners en sponsoren. Grote namen als ING, KLM, De Telegraaf en de Bankgiroloterij maken het mede mogelijk dat we een voorstelling van Broadway naar Carré kunnen halen. En ook de organisaties waar we al een lange tijd een samenwerking mee hebben zoals HANOS en Heineken vragen we om een extra steuntje in de rug. Zo hangt er een groot doek van PIPPIN aan het HANOS-gebouw langs de A10 en zetten we met Heineken een activatie uit voor PIPPIN- en Heineken Experience bezoekers. Samenwerken is belangrijk. Als onafhankelijk theater kunnen wij niet zonder onze partners. We houden ze deze dagen goed op de hoogte van alle output. Welke artikelen zijn er verschenen, hoe ziet de campagne eruit en waar kunnen we elkaar blijven versterken?

PIPPIN Carré cast crew
De cast en crew van PIPPIN komt samen in Carré

Vandaag komen de cast & crew van PIPPIN en de medewerkers van Carré voor de eerste keer bij elkaar. In de zaal heet onze directeur, Madeleine van der Zwaan, iedereen welkom en vertelt hoe trots we zijn dat onze ‘jongensdroom’ uitkomt. Het is het officiële begin van vijf spectaculaire weken.

Woensdag

In deze ‘PIPPIN-week’ zou je bijna vergeten dat we nog een heleboel andere voorstellingen in de verkoop hebben. Vanuit Carré heb ik het contact met de marketeers van de producenten. In deze hectische dagen zeg ik tegen sommige contacten dat ik vanaf volgende week weer meer tijd heb. Ondertussen houd ik wel mijn e-mail bij zodat iedereen een antwoord krijgt.

Gelukkig werk ik altijd vooruit. Zo is de programmaposter van april net binnen (in maart staat alleen PIPPIN, dus die slaan we over) en zijn de A0 posters, die wij in onze 200 frames door de stad hangen, voor de komende tijd al bij de drukker. Bij de producenten vraag ik posters en flyers op en liggen de indrukstroken van alle voorstellingen die in de verkoop zijn al in de lade. Vooruit werken waar mogelijk geeft voor de ad hoc klussen en deadlines rust.

carré poster pippin
Een gloednieuwe programmaposter van Carré

Het is een spannende avond. We beleven de Europese voorpremière van PIPPIN. Mijn gasten vanavond zijn de Gouden Sleutels: een collectief waar de conciërges van vooraanstaande hotels bij aangesloten zijn. We ontvangen onder andere De L’Europe, het Amstel Hotel, het Waldorf Astoria en The Grand. We hebben niet vaak een voorstelling die geschikt is voor hun internationale gasten. PIPPIN is dit wel en dus heb ik de Gouden Sleutels allemaal uitgenodigd om te komen kijken, zodat ze hopelijk hun gasten naar Carré kunnen doorverwijzen. Als ik ze na de eerste akte spreek, zijn ze allemaal enthousiast.

Donderdag

De eerste boeking voor PIPPIN van één van de conciërges is in de ochtend al binnen. Hier doen we het voor. Fijn om direct resultaat te zien. De rest van de dag staat in het teken van de première vanavond. We checken de laatste pers-aanmeldingen, delen toi-toi-toitjes uit aan de cast, hangen alle gevelbakken vol met posters en trekken onze mooiste jurk aan. Madeleine heeft voor alle dames een visagist geregeld. Het is een fijn ontspan-momentje en we zien er daarna op ons mooist uit.

Carré Bill van Dijk PIPPIN première
Carré interviewt Bill van Dijk op de rode loper bij de première van PIPPIN

We nemen nog eenmaal de taken door. ‘Jij aan de ene kant van de rode loper, jij aan de andere kant, jij interviewt de gasten, jij houdt social media bij, jij bent vliegende keep’. Vanaf 19:00 uur ontvangen we de gasten. De opkomst van bekend Nederland is goed en de cast speelt voor een volle zaal. De reacties na afloop zijn overweldigend. De cast bloost van het applaus dat ze ontvangen in de foyer. We proosten met champagne op een succesvolle Europese première.

Vrijdag

We slapen allemaal een beetje uit. Niet te lang, want iedereen  is benieuwd naar de reacties op de musicalwebsites, in de kranten en op social media. Voor de kranten moeten we toch nog even geduld hebben, zij komen pas na het weekend met hun recensie.

De aftermovie die we zelf gemaakt hebben, is vannacht gemonteerd en zetten we meteen online. Onze publiciteit is altijd zo actueel mogelijk en dus werken we vaak door om dit voor elkaar te krijgen.

Het succes vieren we deze middag met alle medewerkers onder het genot van een drankje en een hapje. Even napraten en van elkaar horen hoe we de avond beleefd hebben. We gaan gelukkig het weekend in.

Zaterdag

Tip van de dag: ontspannen is ook belangrijk. En dus ga ik na deze drukke periode even lekker weg. Lees: één nachtje. Sauna, nachtje in een hotel, wandeling in het bos. Er zijn al lammetjes geboren. Een fijne bijkomstigheid is het mooie weer. En wat is de Utrechtse Heuvelrug toch mooi. Ik heb zelf sinds een jaar de luxe dat ik vanuit mijn huis uitkijk op een weiland (en ben heel blij midden in de stad te werken, want god wat houd ik van Amsterdam), de natuur brengt rust. Het voelt alsof we een week zijn weg geweest. Ik kan het iedereen aanraden.

utrechtse heuvelrug
Een mooi uitzicht met pasgeboren lammetjes in de achtertuin van Juliska Retra

Zondag

Vanaf de Utrechtse Heuvelrug rijden we langs Soest een toeristische route terug naar Amsterdam. In Soest drinken we een kopje koffie bij Grand Café Lindenhof. Studievriendin Marieke runt deze mooie plek en ik ben daar apetrots op. Grappig dat je na een zelfde studie op een totaal andere plek terecht kunt komen.

We rijden niet meteen naar huis, ik moet nog even aan de slag in Carré. De matineevoorstelling zit vol met publiek van ING, onze hoofdsponsor. Een meisje die 80 (!) keer de musical Wicked gezien heeft, mag na afloop de hoofdrolspeler Kyle Dean Massey ontmoeten. Ik begeleid hen. Kyle Dean tekent haar Wicked-jas en uiteraard worden er vele foto’s gemaakt. ANP filmt de meet & greet en stuurt dat morgen uit.

Ik ben redelijk vlot klaar en sluit de zondag lekker thuis af met stokbrood en kaasjes. En uitzicht op het weiland.

Tot zover de week van Juliska Retra. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? Tip ons per mail of via Twitter.