Voorstellingen verkopen aan programmeurs en publiek: de week van Marcel van Zijl

24 mrt 2015

Vraag jij je ook wel eens af wat je concullega’s doen? In De Week Van kom je erachter. Deze keer een fotoverslag van de werkweek van

Door redactie

Marcel van Zijl, theatermarketeer en impresario.

Marcel van Zijl is theatermarketeer (75% van z’n tijd) en impresario (25%). Hij is bovenmatig in marketing geïnteresseerd, en sinds mei 2014 werkzaam als marketeer bij Dommelgraaf Theaterproducties. Hier heeft hij onder andere de marketing gedaan van British Pop Invasion, Rockin’On Heavens’ Door, Pip Utton, en 80’s Mania. Daarnaast werkt hij sinds 2003 als impresario bij Vivesco, waar hij onder andere werkte voor Guus Meeuwis, Room Eleven, Lucky Fonz III, Roosbeef, en in vroeg stadium met talenten als LOS muziektheater en Tangarine. Marcel woont samen met Wendy, en is vader van Féline van 4 en Leine van 2.

Maandag

Het is ‘deadlineweek’ voor de DommelGraaf Theaterproducties van het volgende seizoen. Zestien producties maar liefst! Opera, ballet, The Stones, The Beatles, African Mama’s, etc. De eerste voorzetten zijn al gegeven, en het is nu bijschaven geblazen door de diverse belanghebbenden, zoals producenten en directeuren. Dat geldt ook voor het beeldmateriaal. En ja, het komt altijd aan op de laatste week, dat verandert niet…

Stagiaires Marcel van ZijlStagiaires bij DommelGraaf: Carolijn Pennings (VU Communicatie) en Charlotte De Ruiter (ROC Mediamanagement)

Onvrede met Facebook. Door een wijziging van de voorwaarden zijn we – patsboem – heel veel informatie kwijtgeraakt, over wat we in het najaar op stapel hebben staan. Vragen om e.e.a. te herstellen hebben tot nu toe weinig opgeleverd. Zeer frustrerend! Het hindert de opzet tot een betere online marketing.

Ondertussen en tussendoor nog programmeurs over de streep trekken ‘producten’ van Vivesco aan te schaffen. Niet eenvoudig.

’s Avonds organiseert Yvonne Hageman, producent bij DommelGraaf, een grachtendiner voor de cast en betrokkenen van Elvis 80th Anniversary Concert. We zien weinig van Amsterdam; het praten met de musici is des te leuker. Cadeautje, omdat de shows zo goed ontvangen worden. Online campagnes worden en masse gedeeld door Elvis-fans, omdat het zo leuk was. Supertof!

Rogier van Luyken (impresario), Chris Connor (Elvis impersonator) en Yvonne Hagemans (producente)Rogier van Luyken (impresario), Chris Connor (Elvis impersonator) en Yvonne Hageman (producente)

Dinsdag

Hilariteit alom! Royal Promotions – partner van DommelGraaf Theater Producties bij landelijke promotie – vraagt hoe we op de site van De Telegraaf zijn terechtgekomen. Voor de DommelGraaf & Cornelissen Entertainment (Vive la France en Heerlijk Duurt Het Langst) hebben we online e.e.a. opgetuigd, waaronder remarketing. Dus als je op de site van DommelGraaf en Cornelissen komt, dan kun je bij een bezoek aan De Telegraaf vervolgens ‘onze’ advertentie tegenkomen.

De week van Marcel van Zijl - De TelegraafHet is een dag van ouderwets bikkelen. ‘Zullen we die zin niet zus’, en ‘zullen we dat dan niet zo’. Elke tekst wordt gewikt en gewogen. Uiteindelijk is dat niet mijn ding, ik ben te ongeduldig. Ik wil kaarten verkopen! Maar ik besef dat dit heel belangrijk is voor de eerste aanzet; in de nuance zit de toegevoegde waarde. En dus schrijven Suzanne van Dommelen, Martje van de Ven, Yvonne Hageman, Carolijn Pennings en Marcel van Zijl zich een gek in de rondte. En ondertussen telefoontjes voor publiciteit rondom Magic of Motown en Elvis. Moeilijk in beelden te vangen, maar de dag is te kort.

Woensdag

Papadag. Maar ondertussen stromen de mails binnen, en dit is zo’n dag dat je die niet kan laten gaan. Helaas. Dus geen relaxte papa voor twee kinderen die terecht om aandacht vragen. Dansles van de oudste, en de jongste zit niet lekker in haar vel.

De week van Marcel van Zijl - dansles

Tussendoor met teksten bezig, interviews regelen, en met stagiaire Charlotte over ‘vloggers’ gehad. Ze zet in haar eigen tijd vloglive.nl op, dus heeft meer dan normale interesse in een wereld die niet de mijne is. Dat intrigeert mij dan weer.

’s Avonds is vriend Jeroen jarig. Allemaal componisten bij elkaar, want Jeroen heeft het bureau Henselmans Kuitenbrouwer. Zij maken leaders voor radio, TV-programma’s en zenders. Zo hoor je elke dag wat van ze, zonder dat je het weet.

De week van Marcel van Zijl - bier en wijnBier en wijn

Donderdag

Koffie en to-do lijsten, dat is het leven op donderdag. En electronica: een Ipad die rode kleuren geeft (want gevallen).

De week van Marcel van Zijl - aan het werk

 

Yvonne is bij de opname voor Boulevard met Pip Utton (geregeld door Royal Promotions) en on the go regelen we een fotoshoot voor Pip Utton. Voor het volgend seizoen. Heel fijn!

 

De week van Marcel - VideoNo Sweat en directeur van DommelGraaf Suzanne van Dommelen

De productie No Sweat (krachtige vrouwen!!) vinden we heel belangrijk, en na een aantal pogingen voor beeld besluiten we toch een extern bureau met een photoshopwonder in te huren.

’s Avonds het huis alleen. Vriendin is skiën en de kinderen worden opgehaald door opa en oma voor een paar dagen Tilburg. Ed van O’DREAMS (Vivesco) post een foto van de nieuwe poster:

De week van Marcel van Zijl - O'dreams

Als de kinderen weg zijn zie ik een triest berichtje. Als organisator van ‘Klapstoelconcerten‘ op het plein waar ik woon, hoor ik dat diegene die dit project heeft opgezet, is overleden. Pfoe, dat is even een hard gelag. Sander Geboers (medeorganisator van de concerten, en pianist van Claudia de Breij) en ik besluiten een klein eerbetoon op Facebook te plaatsen, om zijn leven even in eerbied te gedenken.

Vrijdag

Kan helemaal niet slapen, dus ga om 06:00 uur maar kijken naar een documentaire over Jet Rebel. Mooie docu van een groot talent. Maar bizar om zo vroeg te starten, dus brood halen! Bij de bakker, ter ondersteuning van het lokale. En omdat het verdomd lekker is!

Marcel van Zijl - Brood

Daarna naar kantoor, want vandaag is de ultieme deadline. Maar: niemand daar… Wat? Hoe kan dat?

De week van Marcel van Zijl - leeg kantoor

Oh wacht: photoshoot van Pip Utton in Oudenbosch voor volgend seizoen! Daar staat een kopie van de St.Pieter, en aangezien de voorstelling over pausen zal gaan is dat de ideale locatie. Charlotte is er naartoe voor de begeleiding. Milou zwerft door het land met de Elvissen en ik geef later in de ochtend een interview op Omroep Brabant over Magic of Motown. Stefan Bruin, producent van de opera Carmen, geeft tegelijkertijd een interview, en met de artiesten een preview bij Omroep West. Fijne promotiedag!

De tekst van Pip Utton wordt afgekeurd. Hmm, ik vond het begin: Habemus Papem, wel een mooie, maar bij navraag blijkt dat niemand weet wat dat betekent (‘we hebben een nieuwe paus’, net na de witte rook). Jammer!

Na een dag arbeid huiswaarts, en dan ‘s avonds voor Vivesco naar de CD-presentatie van Magda Mendes in het uitverkochte Theater Walhalla. Dat brengt de successcore van Vivesco op 77% (dit percentage van de zalen is nagenoeg uitverkocht). Maar dat theaters vervolgens je voorstellingen boeken..? Nee, dat gebeurt niet. Frustrerend!

Magda MendesMagda Mendes

Zaterdag

Vrij, eh… ziek! Was van plan om ’s morgens teksten te doen voor Vivesco, ’s middags naar La Verità in Koninklijk Theater Carré en aansluitend naar Carmen in stadstheater De Kom in Nieuwegein. Grote streep door het eerste en het laatste. Wel naar Carré! Fantastische voorstelling voor te weinig publiek. Na Carré toch nog een tekstje kunnen doen, maar erg vroeg naar bed.

De week van Marcel van Zijl - weekend

Zondag

Vrij! Helaas nog steeds ziek en de kinderen komen thuis! Ophalen bij oma en opa. Ze hebben een leuke tijd gehad in Tilburg, en samen sluiten we de week af.

 

Tot zover de week van Marcel van Zijl. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen? Tip ons via mail of Twitter.