Mascha Selhorst van Vis á Vis: “De podiumkunsten positioneert zichzelf vaak als underdog. Een gemiste kans!”

13 jun 2016

Door redactie

Fotografie

omslag: Anna van Kooij

Theatergezelschap Vis à VisNa een studie Bedrijfskunde in Groningen kwam Mascha Selhorst in het bedrijfsleven terecht op commerciële marketingfuncties. Ze specialiseerde zich in online marketing via haar baan bij de wenskaartenwebsite Greetz.nl en maakte kennis met het marketen van evenementen als Hoofd Marketing & Sales bij Loveland Events. Na 18 jaar Vis à Vis te hebben gevolgd als theaterliefhebber maakte ze de overstap naar de culturele sector als Hoofd Marketing, PR en Relaties bij het theatergezelschap. Voor Cultuurmarketing doet zij verslag van haar werkweek.

Zaterdag

De week begint al op zaterdag deze keer, want vandaag is de seizoensopening van de voorstelling EXIT. In 2015 speelden we deze voorstelling al voor 35.000 mensen, daarom spelen we nog 8 weken door in 2016. Het is een ontspannen opening, want we weten dat de voorstelling al staat. Er zijn veel bekenden en relaties, en er wordt een staande ovatie gegeven. Na de voorstelling blijf ik lekker lang hangen met collega’s bij de vuren. Het seizoen is begonnen!

Theatergezelschap Vis à Vis

Zondag

Vandaag staat er weer een ritje naar Almere op de planning, waar Vis à Vis haar eigen locatie heeft bij het Almeerderstrand. Onze partner Grapedistrict is met een afvaardiging van winkelmanagers op bezoek en na de voorstelling brainstormen we onder genot van bier (wijn is voor door de week voor deze wijnmanagers) over een gezamenlijke actie voor in de winkels. Sinds 2 jaar schenken we in onze barren de wijnen van Grapedistrict. Onze partnership is een wisselwerking, Grapedistrict besteed in haar communicatie (blogs, website, winkel) aandacht aan onze locatie, waarmee wij meer bezoekers trekken en Grapedistrict meer wijn kan verkopen. Vol ideeën gaan we uit elkaar.

Vis à vis

Maandag

Ik zit al vroeg in de trein, want vandaag en morgen ga ik naar Congres Podiumkunsten in Nijmegen. Ik reis met een oud-studiegenote, die bij het kledingmerk Humanoid werkt. In de trein praten we bij, maar we wisselen ook marketing tips uit. Een frisse blik van buiten de sector is altijd fijn.

Het congres is een explosie van informatie, ontmoetingen en nieuwe inzichten. Ik zou elke cultuurmarketeer aanraden om erheen te gaan. Interessant om te volgen is internetondernemer @dannymekic. Hij gaf vandaag de keynote presentatie over de noodzaak van samenwerkingen met niet voor de hand liggende partijen en de parallellen tussen de ontwikkelingen op het gebied van technologie en de toepassing daarvan op de samenleving. Na het diner slaap ik als een roos in een hele leuke Airbnb.

Theatergezelschap Vis à Vis

Dinsdag

Vandaag is het de tweede dag van het congres. Wat me opvalt in veel sessies is dat de podiumkunsten zichzelf vaak als underdog ziet en positioneert. Dat vind ik echt een gemiste kans.

Door werkervaring in het bedrijfsleven weet ik dat het gras daar zeker niet altijd groener is. Vaak wordt er vanuit het bedrijfsleven juist met afgunst gekeken naar de culturele sector, waar wordt gewerkt met veel meer passie en betrokkenheid van klanten. Laten we dat koesteren en er trots op zijn.

Een interessante sessie was die waarin de 8 trends van de huidige samenleving van Motivaction worden behandeld. Na de presentatie gaan we in groepjes aan de slag om deze trends toe te passen op een fictieve organisatie.

Theatergezelschap Vis à Vis

Woensdag

Vandaag ga ik na twee dagen afwezigheid weer naar ons kantoor in Almere. Genoeg te doen, al heb ik tussendoor contact met mijn collega’s gehouden via mail en whatsapp. Ik onderneem meteen actie op de contacten die ik heb gelegd op Congres Podiumkunsten en tref voorbereidingen op de founder avond die we vanavond organiseren. Voor de bouw van ons nieuwe kantoor/restaurant/theater zijn we bezig met de werving van de financiële middelen. Onder andere het bedrijfsleven is door middel van een foundership ingestapt. Vanavond vertellen we hoe het ervoor staat met deze plannen en eten we gezamenlijk een hapje in Restaurant de Rode Haring.

Het is fijn dat de aanwezige bedrijven zeer betrokken zijn en op alle manieren proberen mee te denken over publieksbenadering, materialen en dergelijke. Een geslaagde avond. Terwijl we eten check ik af en toe mijn telefoon. We hebben vandaag een nieuwsbrief verstuurd voor de crowdfunding van het nieuwe gebouw en het regent donaties. Heel erg fijn!

Vis à Vis

Donderdag

Mijn parttime dag breng ik in deze drukke tijden door met het bijhouden van mijn mail en contact houden met kantoor. Maar ‘s morgens breng ik eerst mijn kinderen naar school. Daarna drink ik koffie met mijn oud-collega van Loveland Events. We brainstormen over haar mogelijke toekomstplannen. Ik ben heel gelukkig in de culturele sector, dus ik deel mijn ervaringen.

Tussendoor hoor ik dat we over een paar weken misschien onze ‘zuster’ organisatie KKG in Zwitserland gaan bezoeken om een voorstelling te bekijken en om te kijken hoe ze daar alles doen. Blijer kan ik niet worden met dit nieuws.

Theatergezelschap Vis à Vis

Vrijdag

Overdag regel ik vooral veel lopende zaken: onze samenwerking met de Volkskrant, een actie via BCA (Bedrijfs Cultureel Abonnement) en een verhuuraanvraag voor het restaurant. Ik duik in de kaartverkoopcijfers en werk verder aan de aantekeningen die ik heb gemaakt tijdens de founder avond.

’s Avonds bemannen we als kantoormedewerkers afwisselend de crowdfunding stand op ons terrein. Mijn collega en ik staan publiek te woord die vragen hebben over de crowdfundingactie. Het is echt goed om contact te hebben met het publiek en om te horen hoe ze bij je terecht zijn gekomen; daar waar je de dagen op kantoor mee bezig bent geweest om ze te ‘lokken’. Wanneer de voorstelling eenmaal begint, kan ik het toch niet weerstaan EXIT voor de 21ste keer te bekijken. Na de voorstelling crowdfunden we nog even door. Tegen twaalven ben ik thuis.

Theatergezelschap Vis à Vis

Tot zover de week van Mascha Selhorst van Vis à Vis. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? Tip ons via mail of Twitter.