Op 1 oktober 2007 startte Patricia Nettenbreijer met trots haar eigen bedrijf: Formule P. Zij heeft een duidelijk doel: culturele projecten ondersteunen in organisatie en communicatie. De afgelopen jaren ondersteunde ze daarbij vele organisaties, projecten en producties waaronder Anno, The World Orchestra, Kosmopolis Rotterdam en het Euro+ Songfestival.
Inmiddels, 7 jaar later, staat Formule P voor ‘Vakwerk in Management, PR & Boekingen in de culturele sector’. De focus ligt daarbij op artiesten, organisaties, projecten en producties. Van de artiesten in het boekingskantoor tot aan samenwerkingen met o.a. programmeurs en organisaties. De insteek sinds de start is er nog steeds; waarde toevoegen in organisatie en communicatie om artistieke professionals te ondersteunen om tot mooie resultaten te komen.
Maandagmorgen: start van de week met analyse van mijn webstatistieken via Mtrack. Het analyseren hiervan en het lezen van artikelen met de laatste ontwikkelingen hierover op Frankwatching helpt mij om te kijken naar betere conversie naar mijn website.
Welke klikpaden bewandelen mijn bezoekers? Welke paden zijn nog niet ontdekt en wél essentieel? En bovenal hoe kan ik mijn bezoeker zo concreet mogelijk bieden wat hij/zij zoekt?
Marketing én ondernemen is voor mij een kwestie van in het moment zijn. Kijken naar ontwikkelingen met een breed perspectief. Welke lijntjes kun je met elkaar verbinden?
Zo kwam ik deze tweet van klassieke muziek redacteur Thiemo Wind tegen over één van de artiesten in mijn boekingskantoor. Komende zondag speelt Cécile Huijnen samen met Marieke Grotenhuis als ‘Huijnen & Grotenhuis’ een bijzonder concertprogramma in de Nieuwe Kerk Den Haag. Dus gelijk de locatie getipt over de tweet. Kijken of ze dat kunnen oppakken voor de (regionale) promotie richting de pers.
Vandaag de inschrijving op mijn website alvast testen voor de nieuwsbrief. Welke pop-ups krijg je wanneer, wat is de logica, en hoe kun je de webbezoeker zo makkelijk mogelijk bedienen? Binnenkort verstuur ik de eerste Formule P nieuwsbrief, dus direct attentiewaarde creëren via Twitter:
Inschrijving geopend! Binnenkort de eerste Formule P #nieuwsbrief. Inschrijving vanaf NU geopend > http://t.co/sLO7HtiIGh
— Formule P (@FormuleP) 14 oktober 2014
Altijd fijn én handig om te hebben: boeken. Ik gebruik ze vaak als naslag, verdieping en ontwikkeling. In het boek ‘E-mailmarketing in 60 minuten’ van Jordie van Rijn tips opgezocht voor een vlot inschrijfproces op een e-mailnieuwsbrief.
Hij is docent e-mailmarketing voor Cultuurmarketing en geeft op 3 februari en 10 maart 2015 een tweedaagse cursus. Leuk geschreven boek en al veel aan gehad.
Ook even twee andere boeken erbij gepakt. Alle drie aanraders om aan te schaffen en kosten weinig tijd om te lezen. PS. Ik heb geen enkele link met de schrijvers 😉
De dag gestart met korte mails beantwoorden en social media checken voordat ik de deur uitga. Straks een afspraak met webbouwer Ubora voor het optimaliseren van de klikpaden in mijn website.
Als zelfstandig ondernemer zijn cafés en restaurants mijn tweede werkplek. Uiteraard (werk)plekken waar lekkere koffie/thee, goede sfeer én WiFi aanwezig zijn.
Op de terugweg rond lunchtijd een korte wandeling door het park. Even nog wat vitamine D sprokkelen en genieten van de najaarszon.
Vanmiddag weer aan de slag met organisatorische klussen. Het regelen van boekingen, CD’s bij CD winkels krijgen en telefoontjes met artiesten.
Rond 19 uur snel even eten en door naar Theater Ludens in Voorburg.
Vanavond een bijeenkomst van de gemeente over de ontwikkelingen van de wijk waar ik woon. Handig om gelijk te weten wat het komende jaar gepland wordt. En fijn dat het theater ook multifunctioneel wordt gebruikt.
Ik start de dag met het uitrollen van mijn yoga matje in de woonkamer. Even inspannen en ontspannen om de dag vol energie tegemoet te gaan.
De komende dagen veel afspraken buiten de deur, dus vandaag geheel in het teken van verkoop en PR. Mailings maken voor de concerten en voorstellingen die in mijn boekingskantoor staan.
Direct contact zoeken met (nieuwe) programmeurs is uiteraard het beste, maar enorm tijdsintensief voor een éénpitter. Ik kijk al uit naar mijn ambitie om in bedrijfsomvang te groeien. Voor nu keuzes maken, uitproberen en bijsturen wat werkt.
In de avond heb ik nog even een paar dingen afgemaakt. Morgen zit ik namelijk weinig achter mijn bureau, dus nog wat zaken vooruit gewerkt.
7:05 gaat de wekker. Treinreis is al uitgestippeld, dus vanmorgen op tijd de deur uit naar station Voorburg. Ik vind het ideaal om met het OV te reizen. Letterlijk onderweg zijn en de trein als perfecte plek om korte klussen te klaren.
Even in Evernote de agenda voor mijn afspraak doornemen. En bellen met de acteur die Willem van Oranje speelt, aangezien hij zo een voorstelling heeft. In Gouda heb ik een afspraak met één van mijn artiesten; sopraan soliste Titia van Heyst.
Op de agenda: check van het visitekaartje, korte brainstorm over de tekst op het kaartje, PR in het blad Vocaal en verschillende e-mailings. Het visitekaartje kan in druk! Perfecte timing voor haar concert op 1 november in de Agneskerk Den Haag.
Op de terugweg krijg ik een foto doorgestuurd van acteur Rob Hertog. Hij heeft vanmorgen zijn voorstelling / historische theatermonoloog gespeeld als Willem van Oranje. Een Willem-selfie, op verzoek van de leerlingen, met de klassen die van zijn voorstelling hebben genoten. Deze blije gezichten; dát is waar ik mijn werk voor doe.
Ik stap de trein uit en bedenk me dat ik nog een nieuwe foto wil voor op mijn website en voor dit artikel. Met de mooie herfstkleuren is de plek snel gevonden.
Eenmaal terug op mijn werkplek de foto van Willem van Oranje doorgepost op diverse social media kanalen. Ik heb nog een deadline voor vanmiddag; een aantal webpagina’s hebben een make-over gekregen en gaan voor 18:00 online. Dus nog laatste teksten schrijven, invoegen en met de webbouwer schakelen. 17:45 staat de nieuwe homepage online!
’s Avonds naar Rotterdam voor de laatste bestuursvergadering van een stichting. Wát een machtig uitzicht over Rotterdam aan de Kralingse plas. Mooie afsluiting van deze energieke dag.
Vroeg uit de veren! Nog even een paar kleine dingen doen: Facebook reacties teruggeven en mails beantwoorden.
Daarna gaat de reis naar… het Land van Laaf. Afgelopen maand waren mijn schoonouders 45 jaar getrouwd. Vandaag als feestje met (bijna) de gehele familie naar de Efteling.
Noem het beroepsdeformatie, maar op veel plekken waar ik kom, kijk ik naar communicatie, organisatie, marketing, routing en strategie. Briljant voorbeeld in de Efteling is natuurlijk ‘Papier hier!’ Het wordt met de paplepel al ingegoten. Wie wil er dan niet vrijwillig opruimen?
Een mooie afsluiting van het weekend! Het Cocktail Concert van Huijnen & Grotenhuis in de Nieuwe Kerk in Den Haag. Deze nieuwe serie is weer gestart en georganiseerd door de Dr Anton Philipszaal. Violiste Cécile Huijnen en accordeoniste Marieke Grotenhuis spelen hun concertprogramma met romantisch repertoire uit verschillende werelddelen.
Een bijzondere start van het seizoen voor dit duo. Met lovende woorden van programmeur Corné Ran in het gastenboek.
Tijd om naar huis te gaan en nog even een avond te relaxen. De volgende week staat alweer te trappelen. Nieuwsbrief afmaken, verkoop, boekingen, PR, artiestenmanagement én de voorbereidingen voor een lang weekend Berlijn.
Even er tussenuit voor een citytrip. Wie weet lukt het om nog een afspraak te maken bij een bureau voor een nieuwe samenwerking. En met zoveel cultuur en historie in Berlijn, kom ik vast mooie potentiële (speel)locaties tegen.
Tot zover de week van Patricia Nettenbreijer. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen? Tip ons via mail of Twitter.