De uitdaging om een ​​divers publiek te vertegenwoordigen

Diversiteit in de cultuursector: content boven marketing

#Inclusiviteit
15 feb 2017

Culturele instellingen zetten steeds meer stappen om een diverser publiek te bereiken, maar nog altijd bestaat het publiek vooral uit een witte middenklasse, zowel voor als achter de schermen. Hoe kunnen culturele instellingen hun diversiteit vergroten?

Door redactie

Fotografie

Diversity Mask van de ArtWorkers-tentoonstelling in het George A. Spiva Center for the Arts in Joplin, Missouri (Flickr)

Op 12 september 2016 organiseerden Cultuurmarketing, ACMC en Novel Society een seminar over diversiteit in de Nederlandse cultuursector. Hierbij stond de vraag centraal hoe cultuurmarketeers een diverser publiek kunnen bereiken. Cultuurmarketeers, jongvolwassenen van verschillende etnische bevolkingsgroepen en directeurs van culturele instellingen kwamen bijeen om de discussie aan te jagen.

Zo ook Laurien Saraber (adjunct-directeur Amsterdams Fonds voor de Kunst). Zafer Yurdakul (directeur Podium Mozaïek) en Joep Grooteman (hoofd marketing Stadsschouwburg Amsterdam). In een panelgesprek spraken deze culturele beslissingmakers over de stand van zaken en nieuwe oplossingen. Het bespreken van het thema diversiteit gaat niet zonder enige dubbele gevoelens. Amsterdam wordt gekenmerkt door haar diversiteit, maar in de zoektocht van de cultuursector naar meer diversiteit gaan we allemaal bij elkaar zitten en eindigen we met meer van hetzelfde, vindt Grooteman. “We moeten het met zijn allen doen, maar vanuit een ander vertrekpunt.”