E-mail als ideaal verkoopmiddel: resultaten Nationaal E-mail Onderzoek 2014

30 okt 2014

Ben je benieuwd wanneer e-mails worden gelezen en met welke reden? Onlangs zijn de resultaten van het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 gepubliceerd. Cultuurmarketing.nl zet in dit artikel de meest interessante conclusies over het e-mailgedrag van de Nederlandse bevolking anno 2014 voor je op een rijtje.

Door redactie

Fotografie

Flickr

In navolging van het onderzoek in 2013 heeft e-mail marketingbureau Blinker opnieuw een Nationaal E-mail Onderzoek uitgevoerd in 2014 in samenwerking met CG Selecties. In totaal hebben er bijna 2000 Nederlanders deelgenomen aan het onderzoek.

De redenen voor inschrijving
Mensen schrijven zich om verschillende redenen in voor een nieuwsbrief. Zo wil 69% graag aanbiedingen en deals ontvangen en wil 57% graag op de hoogte worden gehouden. Interessant is ook dat 36% van de inschrijvingen is gebaseerd op een passie voor het onderwerp en 25% van de lezers graag meer wil leren over het onderwerp.

Redenen voor inschrijving
Op zakelijk gebied schrijft men zich vooral in om op de hoogte te blijven van een organisatie (67%) en meer te leren over het onderwerp (47%). Het aantal nieuwsbrieven waarop men zich vanaf een privé e-mailadres abonneert blijft wel beperkt: 67% ontvangt minder dan 10 verschillende nieuwsbrieven, waarvan 42% nieuwsbrieven van 1-5 organisaties ontvangt.

E-mail als ideaal verkoopmiddel
Naast dat de meeste mensen zich inschrijven voor aanbiedingen en deals, geven deelnemers ook aan dat reclame het liefst wordt ontvangen via dit medium (72%) en minder graag via post (19%), Facebook (3%) en SMS (1%).

Daarnaast verleidt e-mail ook het snelst tot online aankopen: maar liefst 70% van de respondenten heeft het afgelopen jaar iets gekocht naar aanleiding van een commercieel e-mailbericht. De aankopen worden het liefs gedaan via de laptop (52%) en desktop (32%), maar een klein deel koopt producten via de tablet (12%) en smartphone (4%).

Het lezen van e-mails
Gemiddeld ontvangen Nederlanders zo’n 94 e-mails per week in hun inbox. De Nederlander checkt zijn privé e-mail meerdere keren per dag: 44% doet dit 1-3 keer, 24% 4-6 keer en 12% 7-9 keer. E-mails worden het liefst gelezen voor school- of werktijd en daarna tussen 17.00-19.00 uur.

E-mail blijft een vast onderdeel van het ochtendritueel: voor 41% is e-mail het eerste digitale communicatiekanaal wat wordt geopend op een dag. Opvallend is dat dit aantal hoger ligt bij de 45+-ers; onder de jongeren wint WhatsApp flink op dit terrein.

Weet u zeker dat u zich wilt afmelden?
De drie belangrijkste redenen om zich uit te schrijven voor een nieuwsbrief blijken niet interessante onderwerpen, te hoge frequentie en onderwerpen die niet meer aan de orde zijn. Nederlanders weten de afmeldlink goed te vinden (59% gebruikt deze bij ongewenste e-mail) en 63% weet dat deze verplicht opgenomen moet worden in de nieuwsbrief. Opvallend is dat wanneer lezers zich afmelden dit verzoek slechts in 64% van de afmeldingen wordt gehonoreerd.

Alle resultaten bekijken? Het volledige onderzoek is hier te downloaden.