De kunst van effectief leiderschap in culturele organisaties

Culturele organisaties hebben leiders nodig die teams begeleiden en de organisatievisie realiseren. Leidinggeven blijkt in de praktijk echter vaak lastiger dan gedacht. Of je nu bewust hebt gesolliciteerd of er langzaam in bent gegroeid, iedereen kan zich ontwikkelen in leiderschap.

Door Joyce Belleflamme
Werkzaam bij Cultuurmarketing
Fotografie

Foto aangeleverd door Rajiv Gokhale

Elke culturele organisatie heeft teamleiders en managers nodig. Zij zorgen ervoor dat iedereen weet wat de doelen zijn en hoe die bereikt kunnen worden. Sommige leiders geven vooral richting, terwijl anderen actief met het team samenwerken. Zij helpen bij het behalen van deadlines en bieden ondersteuning wanneer een teamlid ergens tegenaan loopt. 

Leiderschap uit zich op verschillende manieren. Om hier meer over te weten te komen, spraken we met Rajiv Gokhale, docent van de cursus Leiderschap bij Cultuurmarketing. Hij vertelt over samenwerking binnen teams, effectieve communicatie, en wat leiders kunnen leren.

Leider of manager? 

Hoe je leiding geeft, hangt deels af van de structuur van je organisatie. In kleine bedrijven, zoals veel culturele organisaties en start-ups, zijn de teams vaak compact, waardoor het gebruikelijk  is dat de leidinggevende met het team meewerkt. In de cultuursector komt dat vaak voor en wordt het hoofd van de afdeling vaak ‘meewerkend voorman of voorvrouw’ genoemd.