Cursus
Ben jij verantwoordelijk voor de campagnes van tentoonstellingen, festivals, voorstellingen of andere culturele producties? In deze training leer je hoe je een campagne gestructureerd opzet en uitvoert, met oog voor effect en creativiteit.
Onder begeleiding van de docent doorloop je stap voor stap hoe je een succesvolle marketingcampagne ontwikkelt. Van het formuleren van heldere doelstellingen en een sterke boodschap tot het bepalen van je budget en het meten van effect. Je leert het verschil tussen bereik en resultaat, en hoe je daar op stuurt.
De cursus bestaat uit theorie, een gastsessie, uitwisseling met de andere deelnemers en het uitwerken van een eigen campagne. Na afloop van de training ben je vertrouwd met het stappenplan voor het ontwikkelen van campagnes. Je hebt dit stappenplan toegepast op je eigen campagne en hebt waardevol advies en bruikbare tips gekregen om je huidige of toekomstige campagnes te verbeteren.
De volgende onderwerpen maken onder andere deel uit van het programma:

De cursus is geschikt voor marketingcommunicatieprofessionals die verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen en uitvoeren van campagnes. De training is van waarde voor zowel beginnende campagnemarketeers als ervaren marketeers die hun kennis willen opfrissen.

Sandra heeft meer dan 16 jaar ervaring in de cultuursector bij o.a. Museum Boijmans Van Beuningen, Humanity House en de Doelen. Sinds 2018 heeft ze zich gespecialiseerd in het ontwikkelen en uitvoeren van strategische campagnes via haar bedrijf Short Projects. Zo was ze betrokken bij de campagnes van Museum Arnhem en de Frida Kahlo tentoonstelling in het Cobra Museum.
Lees meerData:
• Donderdag 19 maart 2026 (10:00 – 16:30 uur, Utrecht)
• Donderdag 16 april 2026 (10:00 – 16:30 uur, Utrecht)
Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Daarom adviseren we je voor 19 februari aan te melden.
Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.
Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je automatisch van €440 korting.
Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.
Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden.
Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.
Cultuurmarketing organiseert zowel trainingen op locatie als online. Bij alle programma’s wordt aangegeven of de training op locatie of online plaatsvindt. Omdat de inhoud specifiek is afgestemd op het type training, is het niet mogelijk om een training op locatie online te volgen.
Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het o
Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]
Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.
Ja, dat kan. Met een optie reserveer je tijdelijk een plek voor een training. Stuur een e-mail naar service@cultuurmarketing.
Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.

Erkenning van anderen die dezelfde uitdagingen hebben maar een heel andere context, zorgen voor creativiteit en positiviteit. Na de cursus had ik vooral veel zin om verschillende campagnes te organiseren!

Deze inspirerende cursus van Cultuurmarketing vol met tips & tricks, heldere modellen en interessante gesprekken met andere cultuurmarketeers gaat zeker van pas komen voor mijn volgende campagnes voor het Amsterdam Museum.

Als je op zoek bent naar praktijkervaring in het opzetten van marketingcampagnes in de culturele sector, dan ben je hier aan het goede adres: docent en collega's uit de sector hebben met dezelfde vragen en uitdagingen te maken!
Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.