Cursus

Ontwikkel in 2,5 dag een contentstrategie die werkt voor jouw organisatie én publiek, met AI als slimme ondersteuning, van concept tot creatie.
Cultuur zit vol verhalen. Maar met welke verhalen raak en bind je publiek? In deze cursus leer je hoe je content maakt die past bij de missie van je instelling en aansluit bij de leefwereld van je bezoekers. Je zoekt naar de sweet spot: dat punt waar jouw boodschap en hun aandacht elkaar raken. Zo gebruik je contentmarketing als brug tussen het programma en de mensen die je wilt bereiken, van trouwe bezoekers tot nieuwe doelgroepen
AI fungeert als slimme assistent in het proces: van brainstorm tot publicatie. Je ontdekt hoe tools zoals ChatGPT, Claude en Canva helpen om sneller en slimmer te werken. Tegelijkertijd verdiep je je in de strategische kant van contentmarketing. Hoe blijf je relevant, menselijk en onderscheidend in een tijd waarin AI-content overal en direct beschikbaar is?

De cursus combineert theorie, praktische oefeningen en uitwisseling met vakgenoten. Je werkt aan je eigen casus en past het geleerde direct toe. Onderwerpen die aan bod komen:
Studiebelasting: ca. 6-8 uur aan huiswerk, verdeeld over de gehele cursusperiode.
Deze cursus is geschikt voor marketing- en communicatieprofessionals in de Nederlandse of Vlaamse cultuursector die (mede)verantwoordelijk zijn voor content- en/of online marketing. Of je nu net begint of jouw aanpak wilt vernieuwen: deze training helpt je om structuur aan te brengen, strategisch te denken en content te maken die werkt.

Jessie is een enthousiaste digitale duizendpoot en trainer met ruim tien jaar ervaring in online zichtbaarheid, contentstrategie en copywriting. Ze werkt voor uiteenlopende organisaties, van culturele instellingen tot B2B. Ze test, traint en onderzoekt dagelijks hoe je AI op een slimme en praktische manier inzet in je werk.
Lees meerData:
• dinsdag 9 juni 2026 (10:00 – 16:30 uur) in Utrecht.
• dinsdag 23 juni 2026 (10:00 – 16:30 uur) in Utrecht
• dinsdag 8 september 2026 (13:30 – 17:00 uur) online via Zoom
Locatie: sessie 1 & 2 vinden plaats op locatie bij ILFU (Achter de Dom 14) in Utrecht en sessie 3 wordt online gefaciliteerd via Zoom.
Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Daarom raden we je aan voor 9 mei aan te melden.
Het deelnametarief is inclusief consumpties, vegetarische lunch en afsluitende borrel.
Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.
Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je automatisch van €600 korting.
Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.
Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden.
Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.
Cultuurmarketing organiseert zowel trainingen op locatie als online. Bij alle programma’s wordt aangegeven of de training op locatie of online plaatsvindt. Omdat de inhoud specifiek is afgestemd op het type training, is het niet mogelijk om een training op locatie online te volgen.
Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.
Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]
Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.
Ja, dat kan. Met een optie reserveer je tijdelijk een plek voor een training. Stuur een e-mail naar service@cultuurmarketing.
Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.

De juiste balans tussen theorie, trends en praktische voorbeelden. Je gaat met veel inspiratie en nieuwe kennis naar huis. Jessie is zeer kundig, enthousiast, energiek. Topdocent, toptraining!

Fijn dat strategie en uitvoering in één training wordt gecombineerd. Veel inzichten en inspiratie opgedaan. Zeker aan te raden!

Door de cursus leerde ik de verschillende aspecten en vormen van contentmarketing kennen, en kan ik nu een gedegen strategie uitzetten voor mijn eigen organisatie. Van het maken van een SMART-doel, tot het ontdekken van alle AI ins en outs, alles kwam aan bod!
Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.