Cursus
Bepaal wie en wat je wilt bereiken met je content en werk nieuwe formats uit: aan het einde van deze cursus heb je een contentstrategie voor de lange termijn in handen.
Contentmarketing is voor veel culturele organisaties een passende strategie: verhalen en de creativiteit om deze te vertellen zijn vaak ruimschoots aanwezig. Contentmarketing heeft het doel om relevante informatie en verhalen in te zetten om publiek te bereiken. Tijdens de coronaperiode is hier massaal gebruik van gemaakt, maar de vraag is nu: hoe vang je creativiteit in een strategie die ook van meerwaarde gaat zijn op de lange termijn?
In deze training ga je aan de slag met de door jouw gekozen doelen: waar de ene organisatie meer baat heeft bij het verwerven van grotere naamsbekendheid, zet een ander in op binding van (potentieel) publiek aan de organisatie of het genereren van meer (online) (herhaal)bezoek.
Gedurende de cursus werk je toe naar een lange termijn strategie. Je bepaalt wat je wilt bereiken met de content en bij wie, werkt nieuwe formats uit en krijgt handvatten voor het creëren en behouden van draagvlak in je organisatie. Ook leer je werken met tools om het bereik te vergroten.
De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:
Deze cursus vergt ook inspanning buiten de cursustijden. Je wordt gevraagd om voorafgaand aan elke cursusdag een aantal hoofdstukken te lezen uit het boek ‘Contentmarketing en community management’ van Irma Machielse en Mascha Gerretsen. Daarnaast zul je minimaal drie interviews moeten afnemen.
Deze cursus is geschikt voor marketing- en communicatiemedewerkers werkzaam in de Nederlandse of Vlaamse cultuursector, die weinig kennis van contentmarketing hebben en weinig ervaring op het gebied van contentstrategie en -planning. Je bent (mede)verantwoordelijk voor de content- en/of online marketing binnen je organisatie en wil de inzet van content naar een hoger en strategischer niveau brengen.
In totaal zijn er 4 bijeenkomsten:
Omdat onderlinge uitwisseling met andere deelnemers een belangrijk onderdeel is van deze cursus vindt deze op locatie plaats in Theater Kikker te Utrecht.
Deze prijzen zijn exclusief BTW en inclusief het studieboek ‘Contentmarketing en community management’ van Irma Machielse en Mascha Gerretsen t.w.v. €34,95, consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Irma Machielse heeft 25 jaar werkervaring als (content)marketeer en communicatieadviseur. Ze is kerndocent marketing en communicatie bij de Hogeschool Leiden en eigenaar van trainings- en adviesbureau ROEM Master. Machielse is tevens auteur van het studieboek ‘Contentmarketing en community management’ dat gebruikt zal worden tijdens de cursus.
Yvette Bosch geeft tijdens deze cursus een praktische videoworkshop. Zij is mede-eigenaar van videoproductiebedrijf MuzeMedia en videodocent bij de Hogeschool van Amsterdam. Ze heeft eerder als multimediaproducent gewerkt bij de Anne Frank Stichting en het Van Gogh Museum.
De cursus contentmarketing was ontzettend inspirerend en heeft mij veel energie en ideeën gegeven om toe te passen binnen mijn eigen culturele organisatie!
Een erg uitgebreide cursus waarin alle aspecten van contentmarketing worden behandeld!