Cursus

Als marketing- en communicatieprofessional werk je aan een merk dat herkenbaar is voor publiek en gedragen wordt binnen je organisatie. Je denkt na over wat je organisatie wil uitstralen, vertaalt dat naar merkwaarden en een visuele stijl, en ontwikkelt communicatie die daarbij past. Daarbij wil je dat het merk niet alleen zichtbaar is, maar ook leeft binnen de organisatie. Hoe zorg je voor die samenhang? En hoe blijf je daarin consequent, ook met beperkte middelen of in een klein team?
Tijdens deze cursus werk je aan het versterken van je merk binnen en buiten de organisatie. Onder begeleiding van docent Sinja Bloeme leer je hoe je de identiteit en positionering van je merk overbrengt op publiek, collega’s en andere betrokkenen. Je ontwikkelt vaardigheden om collega’s actief mee te nemen in het brandbuilding-proces en ontdekt hoe een duurzame merkstrategie helpt om de organisatie op de lange termijn te versterken.

In de cursus wordt theorie afgewisseld met uitwisseling, praktische oefeningen en gastsprekers uit de (culturele) praktijk. De volgende onderwerpen maken o.a. deel uit van het programma:
Je besteedt in totaal zo’n 8 tot 10 uur aan huiswerk, verspreid over de cursusperiode. Die tijd gebruik je om te werken aan de merkimplementatie van jouw eigen organisatie, zodat je de theorie direct koppelt aan je praktijk.
Deze training is geschikt voor merk, marketing- en communicatiespecialisten, zowel op het niveau van medewerkers (medior/senior) als managers. Marketeers van zowel kleine als grote organisaties zijn van harte welkom om deel te nemen.
De cursus is ideaal voor wie een nieuwe merkpositionering gaat ontwikkelen, recent een (her)positioneringstraject heeft afgerond of een bestaande merkpositionering nieuw leven wil inblazen.

Sinja werkte de afgelopen 15 jaar in de commerciële en culturele sector en heeft veel ervaring met het bouwen aan sterke merken door (re)brandings- en (her)positioneringstrajecten, o.a. bij het van Gogh Museum. Naast haar diverse opdrachten, is ze ook actief binnen de Cultuurmarketing programmaraad.
Lees meer
Debby is marketeer bij Teylers Museum én oud-deelnemer van de cursus. Tijdens haar gastsessie op 9 maart neemt ze je mee in het proces achter de nieuwe merkstrategie: van de eerste ideeën tot het merkhuis, de merkwaarden en de implementatie binnen de organisatie. Ook laat ze zien hoe de strategie dagelijks tot leven komt in de praktijk.
Lees meerData:
• maandag 19 januari 2026 (10:00 – 16:30 uur, Utrecht)
• maandag 9 februari 2026 (10:00 – 16:30 uur, Utrecht)
• maandag 9 maart 2026 (10:00 – 16:30 uur, Utrecht)
• maandag 30 maart 2026 (10:00 – 16:30 uur, Utrecht)
Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Daarom raden we je aan je voor 19 december aan te melden.
Het deelnametarief is inclusief consumpties, vegetarische lunch en afsluitende borrel.
Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.
Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
automatisch van €610 korting.
Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.
Overweeg om samen met een collega deel te nemen aan deze cursus. Zo kun je direct samenwerken aan de merkimplementatie binnen jullie organisatie en versterk je het draagvlak voor jullie merkstrategie.
Bij deelname met twee personen ontvang je een extra korting. Het tarief voor twee deelnemers uit dezelfde organisatie is:
• 4229 euro (excl. 21% btw)
• 3019 euro (excl. 21% btw) voor leden ( en profiteer van korting)
Wil je gebruik maken van dit pakketvoordeel? Meld je dan per mail aan via
Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden.
Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.
Cultuurmarketing organiseert zowel trainingen op locatie als online. Bij alle programma’s wordt aangegeven of de training op locatie of online plaatsvindt. Omdat de inhoud specifiek is afgestemd op het type training, is het niet mogelijk om een training op locatie online te volgen.
Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.
Ja, dat kan. Met een optie reserveer je tijdelijk een plek voor een training. Stuur een e-mail naar service@cultuurmarketing.
Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]
Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.
Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.

Door te leren van commerciële merken, kunnen we culturele instellingen beter op de kaart zetten in een tijd waar dat hard nodig is. Sinja inspireert, geeft handvatten en helpt je ontdekken wie je organisatie écht is. Een aanrader als je dieper in branding wilt duiken.

Als freelancer is het altijd een uitdaging om voldoende budget vrij te maken voor scholing, maar deze cursus was de investering dubbel en dwars waard. Sinja is een prettige en ervaren docent die me veel geleerd heeft wat ik direct in de praktijk kan brengen.

De cursus biedt veel praktische handvatten om aan de slag te gaan met je merkstrategie en - beleid. Hierdoor krijg je een realistisch beeld van waar je staat met je organisatie en welke stappen er genomen moeten worden om merk-waardiger te worden en te blijven.
Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.