Datagedreven werken in de cultuursector

Cursus
7 bijeenkomsten, start 7 november

Leer op welke manier je data kunt benutten om weloverwogen strategische keuzes te maken en dagelijkse werkzaamheden te verbeteren.

Startdatum: 7 november 2024 (10:00 - 16:30)
Locatie: op locatie in Utrecht + online
Regulier tarief (excl. 21% btw)
€ 2249
Ledentarief (excl. 21% btw)
€ 1849

Het gebruik van data is niet alleen onmisbaar in een goed gefundeerde marketingstrategie, maar ook van absolute meerwaarde bij interdisciplinaire projecten zoals het ontwikkelen van een effectieve vriendenpropositie of het lanceren van nieuwe programmaformats.

In deze training leer je hoe je data kunt vertalen in waardevolle inzichten en strategieën die direct toepasbaar zijn voor jouw culturele organisatie. In een traject van drie maanden werk je aan jouw vaardigheden op het gebied van datagedreven werken door een combinatie van theorie, inspirerende voorbeelden, uitwisseling met andere deelnemers en het ontwikkelen van een pilot project.

Bij de start van de opleiding beschrijf je waar jouw organisatie staat op het gebied van dataverzameling, -analyse en -toepassing. Vervolgens ga je aan de slag met een datagedreven pilotproject binnen jouw marketingstrategie, dat je leert om op basis van data-inzichten te handelen. Voorbeelden zijn het maken van een klantwaarde-analyse voor gerichte doelgroepsegmentatie of door middel van een churn-analyse te leren voorspellen wanneer klanten uitstromen.

Na afloop van de training weet je hoe data-geïnformeerde besluitvorming werkt en kan je dit toepassen binnen jouw werkzaamheden. De pilot kan dienen als aanjager om datagedreven werken (en jouw nieuwe vaardigheden) breder te integreren in de organisatie.

Inhoud

De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

  • De kracht én beperkingen van data;
  • Hoe data kan bijdragen aan het realiseren van zowel jouw marketing- als organisatiebrede doelstellingen;
  • Analyse en interpretatie van diverse soorten data in de cultuursector;
  • Actionable data: hoe je data-inzichten omzet naar concrete marketingacties;
  • Data intelligence: van terugblikken en analyseren naar de toekomst voorspellen;
  • Aan de slag met jouw eigen datagedreven pilotproject: wat ga je meten en waarom?
  • Inbedding en draagvlak in de organisatie;
  • Inspirerende voorbeelden binnen- en buiten de cultuursector, waaronder de showcase van een RFM-analyse en een praktijkvoorbeeld over het vergroten van retentie bij een Nederlands theater.

Praktische details

Data:
7 november 2024 (10:00 – 16:30 uur, op locatie in Utrecht)
26 & 28 november 2024 (9:30 – 12:30 uur, online)
19 december 2024 (10:00 – 16:30 uur, op locatie in Utrecht)
28 & 30 januari 2025 (9:30 – 12:30 uur, online)
6 maart 2025 (10:00 – 16:30 uur, op locatie in Utrecht)

Locatie: op locatie in Utrecht bij ILFU en online via Zoom

Studiebelasting: 31,5 lesuren en ca. 4 uur huiswerk per week, afhankelijk van de grootte van jouw plan van aanpak.

Investering:
2249 euro (excl. 21% btw) voor niet-leden (word lid en profiteer van korting)
1849 euro (excl. 21% btw) voor leden

Deze prijzen zijn inclusief vegetarische lunch en consumpties bij de bijeenkomsten op locatie.

Let op: voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 1 oktober 2024 aan te melden. Het is niet mogelijk om de bijeenkomsten op locatie online te volgen.

meld je aan

Doelgroep

De training is geschikt voor medior en senior marketingcommunicatieprofessionals in de Nederlandse en Vlaamse cultuursector die willen begrijpen hoe je data kunt inzetten voor de sturing van jouw organisatie.

Voor deelname is het belangrijk dat je inzicht hebt in de strategie van jouw organisatie op MT-niveau en over beslissingsbevoegdheid beschikt. Het is voor deelname niet noodzakelijk om over ticketingdata te beschikken: iedere deelnemer onderzoekt voor diens eigen organisatie welke informatie bruikbaar is en/of beschikbaar gesteld kan worden.

Docenten

Joyce van Lievenoogen is een ervaren marketing- en salesmanager in de cultuur- en leisuresector (o.a. MOJO Concerts, Studio 100 Benelux en Scapino Ballet Rotterdam). In 2020 rondde zij de post-HBO opleiding ‘Data Driven Strategie & Organisatie’ af aan Beeckesteijn Business School. Joyce is gedreven om databedreven werken in de cultuursector naar een hoger niveau te tillen. Dit doet zij door kennis én praktijkervaring te delen als hoofddocent bij de cursus van Cultuurmarketing en door op freelance basis culturele organisaties bij te staan in strategisch advies en implementatie.

Sara Oomen is de tweede docent van deze cursus. Zij is zelfstandig marketing researcher in de culturele sector, waarbij ze ervaring heeft in verschillende disciplines zoals theater, klassieke muziek, dans, film en beeldende kunst. Haar onderzoeken richten zich vaak op het profileren of segmenteren van bezoekers. Sara is gespecialiseerd in het leveren van inzichten in klantgedrag door (bestaande) data te analyseren (uit bijvoorbeeld ticketverkoop) en de vertaalslag te maken van inzicht naar strategie.

Ervaringen van deelnemers

Het Nieuwe Instituut
Jessica Verboom
Je leert theoretische en praktische handvatten waarmee je de organisatie mee kan krijgen in het belang van dataverzameling en analyse.
Phion
Lucienne Kip
Omdat je in deze cursus een eigen casus oppakt, train je ook met de stof die in de lessen wordt behandeld. Heel interessant en het leverde mooie inzichten op.
Zonzo Compagnie
Stijn van Bosstraeten
Een zee aan waardevolle theorie die heel concreet naar de realiteit kan worden vertaald.