Datagedreven strategie & organisatie - Cultuurmarketing

Datagedreven strategie & organisatie

Portret van een deelnemer aan een training die presenteert
Cursus
hybride: 3 dagen op locatie + 4 online bijeenkomsten

Leer beter begrijpen wat datagedreven werken inhoudt en hoe je dit op verschillende fronten in de organisatie kunt toepassen.

Startdatum: 12 mei 2022 (10:00 - 16:30)
Locatie: hybride (op locatie in Utrecht + online)
Ledentarief (excl. BTW)
€ 1425
Regulier tarief (excl. BTW)
€ 1600

Veel marketeers noemen datagedreven marketing een belangrijke manier om marketing naar een hoger niveau te tillen (Cultuurmarketing Onderzoek, oktober 2021). Met datagedreven besluitvorming kan je niet alleen efficiënter marketingcommunicatie bedrijven, maar ook sturing geven aan de gehele organisatie. 

In een traject van vijf maanden krijg je meer grip op een datagedreven (marketing)strategie voor jouw organisatie door combinatie van theorie, inspiratie, uitwisseling met andere deelnemers en een vertaalslag naar de eigen praktijk. Eerst beschrijf je waar jouw organisatie nu staat op het gebied van dataverzameling, -analyse en -toepassing. Vervolgens werk je toe naar een plan van aanpak om datagedreven werken bij jouw organisatie naar een hoger niveau te brengen.

Aan het einde van de cursus heb je jouw proces samengevat in een pitch, waarmee je jouw inzichten en plan van aanpak kunt presenteren binnen jouw eigen organisatie. Naast het bijwonen van de cursusdagen raden we aan om voldoende tijd te reserveren voor het maken van een plan van aanpak voor jouw organisatie. De omvang hiervan is afhankelijk van hoe ver je staat en wat je ambities zijn.

Inhoud

De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

  • Wat is datagedreven marketing?
  • Waarom is datagedreven werken relevant en wanneer is het zinvol?
  • Inbedding en draagvlak in de organisatie
  • Inventarisatie: verzameling en toepassing van data in jouw organisatie
  • Komen tot een passende doelstelling en onderzoeksvraag: wat meet je en waarom?
  • Analyse en interpretatie van data: tips en valkuilen
  • Actionable data: data-inzichten omzetten naar concrete acties
  • Data intelligence: van terugblikken en analyseren naar de toekomst voorspellen
  • Inspirerende voorbeelden binnen- en buiten de cultuursector
  • Opdracht: creëer een plan van aanpak voor jouw organisatie (+ pitch)

Data

Deze cursus bestaat uit drie cursusdagen op locatie in Utrecht en vier online bijeenkomsten verspreid over vijf maanden:

  • donderdag 12 mei 2022 (10:00  – 16:30 uur, op locatie in Utrecht)
  • dinsdag 7 juni 2022 (9:30 – 12:30 uur, online via Zoom)
  • donderdag 9 juni 2022 (9:30 – 12:30 uur, online via Zoom)
  • donderdag 30 juni 2022 (10:00  – 16:30 uur, op locatie in Utrecht)
  • dinsdag 6 september 2022 (9:30 – 12:30 uur, online via Zoom)
  • donderdag 8 september 2022 (9:30 – 12:30 uur, online via Zoom)
  • donderdag 6 oktober 2022(10:00  – 16:30 uur, op locatie in Utrecht)

Voor deelname is een coronatoegangsbewijs verplicht. Mocht door de dan geldende coronamaatregelen samenkomen op locatie niet mogelijk zijn, vindt de training volledig online plaats.

Prijzen

Deze prijzen zijn exclusief BTW.

Voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 14 april aan te melden.

meld je aan

Doelgroep

De training is geschikt voor medior en senior marketingcommunicatieprofessionals in de Nederlandse en Vlaamse cultuursector die willen begrijpen hoe je data kunt inzetten voor de sturing van jouw organisatie. 

Voor deelname is het belangrijk dat je inzicht hebt in de strategie van jouw organisatie op MT-niveau en over beslissingsbevoegdheid beschikt. Het is voor deelname niet noodzakelijk om over ticketingdata te beschikken: iedere deelnemer onderzoekt voor diens eigen organisatie welke informatie bruikbaar is en/of beschikbaar gesteld kan worden. 

Docenten

Joyce van Lievenoogen is een ervaren freelance marketing- en salesmanager in de cultuur- en leisuresector en hoofddocent van deze cursus. In 2020 rondde zij de post-HBO opleiding ‘Data Driven Strategie & Organisatie’ af aan Beeckesteijn Business School en staat aan het roer van de datagedreven marketingcommunicatiestrategie van Theater het Speelhuis en De Cacaofabriek in Helmond. 

Sara Oomen is gastdocent bij deze cursus. Zij is zelfstandig marketing researcher in de culturele sector, waarbij ze ervaring heeft in verschillende disciplines zoals theater, klassieke muziek, dans, film en beeldende kunst. Haar onderzoeken richten zich vaak op het profileren of segmenteren van bezoekers. Sara is gespecialiseerd in het leveren van inzichten in klantgedrag door (bestaande) data te analyseren (uit bijvoorbeeld ticketverkoop) en de vertaalslag te maken van inzicht naar strategie.