Inspiratiemiddag
De culturele sector staat bekend om haar creatieve werkomgeving en de mogelijkheid om maatschappelijke impact te maken. Maar in de huidige krappe arbeidsmarkt is dat niet meer genoeg. Om medewerkers aan te trekken en te behouden, is het belangrijk dat organisaties zich duidelijk en aantrekkelijk profileren als werkgever.
Employer branding draait om het uitdragen van de unieke waarden en missie van jouw organisatie. Een sterk werkgeversmerk zorgt voor herkenning en betrokkenheid, zowel bij potentiële nieuwe medewerkers als bij het huidige personeel. Dit is niet alleen een taak voor HR of marketing; juist door samen te werken kunnen organisaties een krachtige boodschap neerzetten.
Deze inspiratiemiddag is een initiatief van Cultuurmarketing en Werken voor Cultuur en biedt waardevolle inzichten voor marketeers, HR-professionals en anderen die betrokken zijn bij werving.
Het programma bestaat uit drie inspirerende presentaties met praktische tips om de unieke waarden van jouw organisatie krachtig over te brengen. Er is volop ruimte voor vragen en interactie, en we sluiten de middag gezellig af met een drankje.
We starten de middag met een presentatie door Hilde Smetsers over de unieke kenmerken en uitdagingen van werving binnen de cultuursector. Wat drijft mensen om in deze sector te werken, en op welke waarden kun je inspelen om jouw organisatie aantrekkelijker te maken als werkgever?
Als arbeidsmarktcommunicatiespecialist bij het Rijksmuseum vervult Lieneke Verrest een unieke rol in de cultuursector. In haar functie is zij de schakel tussen HR / werving, marketing en de organisatie. In haar presentatie gaat zij in op de employer branding campagnes van het Rijksmuseum, het verbinden van HR en marketing en over haar recente focus op de employee experience. Door deze benadering worden de interne waarden van de organisatie sterker uitgedragen, wat bijdraagt aan medewerkersbehoud en -betrokkenheid.
De laatste presentatie staat in het teken van het aantrekken en behouden van twintigers. De nieuwe generatie werkenden heeft andere ideeën over werk en nieuwe verwachtingen van hun werkgever. Dit vraagt om een herziene kijk op het aantrekken en behouden van talent. Martin van Engel en Susan Aukema nemen je mee in de uitdagingen rond het aantrekken en binden van twintigers. Met inzichten en voorbeelden van onder andere het Van Gogh Museum, mediatitels van DPG Media en The Culture ontdek je wat twintigers aantrekt in werkgevers en wat hen motiveert om te blijven. Bij het Van Gogh Museum werkten zij samen aan meer betrokkenheid van Amsterdamse jongvolwassenen met een niet-westerse migratieachtergrond, zowel onder het publiek als binnen het personeelsbestand.
De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 20 maart 2025, van 14:00 tot 16:30 uur in de Social Impact Factory in Utrecht. Het onderstaande tarief is inclusief consumpties.
Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.
Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als lid geniet je
automatisch van €55 korting.
Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.
Lieneke Verrest werkte als marketeer voor toonaangevende merken als Heineken en Sanoma. In 2022 maakte zij de overstap naar het Rijksmuseum, waar zij verantwoordelijk is voor wervingscampagnes, employer branding en de employee experience.
Lees meerSusan Aukema werkt in HR Consultancy bij DPG Media. Daarvoor werkte zij o.a. als HR Adviseur bij het van Gogh Museum en als HR Coördinator bij Rituals.
Lees meerMartin van Engel is adviseur diversiteit en inclusie en ondersteunt organisaties via zijn bedrijf Dodiversity bij het vertalen van diversiteit naar concrete acties. Eerder was hij programmamanager van ‘van Gogh verbindt’, een vierjarig onderzoeksprogramma gericht op het verhogen van cultuurparticipatie onder Amsterdamse jongvolwassenen met een niet-westerse migratieachtergrond.
Lees meerHilde Smetsers is initiatiefnemer van Cultuurmarketing en Werken voor Cultuur. In 2024 studeerde zij af aan de Universiteit van Amsterdam met een onderzoek naar werving in de cultuursector.
Lees meer