Workshop

Geef je creativiteit een boost met AI

In deze module ontdek je hoe je AI inzet als creatieve sparringpartner. Je versterkt je denkproces, laat nieuwe ideeën ontstaan en brengt visuele vernieuwing in je werk.

Startdatum

Maandag 1 december 2025

Tijden

13:30 - 17:00 uur

Locatie

Online via Zoom

Investering

Regulier tarief: €469 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €279 (excl. 21% btw)

Als cultuurmarketeer werk je dagelijks aan het creatieve gezicht van je organisatie. Je ontwikkelt campagnes, brengt het merkverhaal tot leven en bedenkt nieuwe formats. Maar de ruimte om te experimenteren, te verkennen of te verfijnen schiet er vaak bij in. Ideeën blijven liggen, vernieuwing wordt uitgesteld en creativiteit verandert soms ongemerkt in productie.

In deze online module onderzoek je hoe jouw creatieve denkproces werkt: hoe ontstaan ideeën, waar stokt het en wat wil je aanscherpen of verder ontwikkelen? Vanuit dat inzicht ga je praktisch aan de slag met AI als creatieve aanjager voor nieuwe ideeën, verrassende invalshoeken en visuele uitwerking.

Na deze workshop

  • Heb je scherper zicht op je eigen creatieve denkproces en waar AI daarin iets toevoegt.
  • Zet je tools als ChatGPT, Gemini of Adobe Firefly gericht in binnen je creatieve workflow.
  • Schrijf je effectieve prompts die passen bij jouw stijl, doel en marketingtaak.
  • Grijp je naar AI als creatieve partner om te vernieuwen en verbeelden, nu én in de toekomst.

Programma

De module combineert reflectie, inspiratie en praktische toepassing. Je volgt de sessie live via Zoom, samen met vakgenoten uit de cultuursector. Thema’s die aan bod komen zijn o.a.:

  • AI als partner in conceptontwikkeling, inspiratie en visueel denken
  • Doelgericht werken met generatieve AI tools
  • Promptdesign voor creatieve output: hoe stuur je richting passende en verrassende ideeën
  • Ethische afwegingen in AI-gebruik: stijl, authenticiteit en beeldrechten
  • Toepassen op een eigen visuele casus (zoals campagne-concept, format of briefing)

Voor wie?

Voor marketeers, contentmakers, ontwerpers en communicatieprofessionals in de culturele of creatieve sector die verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen en vertalen van visuele concepten, campagnes en contentformats.

Ervaring met visueel gefocuste AI tools als Gemini en Adobe Firefly is gewenst, maar niet noodzakelijk. Vooraf ontvang je een intake en een korte e-learning over de basis van AI in marketing & communicatie om goed voorbereid van start te gaan.

Docent

Jeroen Disch

Jeroen is een ontwerper met meer dan 20 jaar ervaring in merkidentiteiten en digital design. Hij leidde teams bij oa. GRRR en Bravoure en werkt nu als zelfstandig art-director. Daarnaast geeft hij les bij verschillende ontwerpopleidingen, geeft trainingen over design & AI en is hij schrijver van de nieuwsbrief Halfvet, elke twee weken gelezen door 2500+ Nederlandse creatieven.

Lees meer

Datum & locatie

Maandag 1 december (13:30 – 17:00u) online via Zoom

Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Daarom raden we aan om je voor 1 november aan te melden.

Pakketvoordeel

Deze online training is los te volgen of als onderdeel van de modulaire leergang AI in cultuurmarketing. Elke module zoomt in op een specifieke taak of rol en biedt praktische handvatten om AI toe te passen binnen jouw eigen werkcontext.

Prijzen & aanmelden

€ 469 (excl. 21% btw)

Regulier tarief

Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.

Aanmelden

€ 279 (excl. 21% btw)

Ledentarief

Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
automatisch van € 190 korting.

Aanmelden

Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.

Veelgestelde vragen

Hoe bereid ik me voor op de training?

Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden. 

Krijg ik na de training toegang tot extra materialen?

Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.

Is de training toegankelijk voor mensen met een beperking?

Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of service@cultuurmarketing.nl

Wat als ik onverwacht niet kan deelnemen?

Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.

Is dit programma ook als incompany training mogelijk?

Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.



We helpen je graag met je keuze

Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.