Google Analytics 4 (op locatie)
Op een website vinden belangrijke conversies plaats zoals ticketverkoop, nieuwsbriefinschrijvingen en het vinden van relevante informatie. De meeste culturele organisaties gebruiken Google Analytics om te analyseren hoe de website presteert. Vaak is echter onduidelijk welke data en statistieken relevant zijn, hoe je de data het beste interpreteert en hoe je Google Analytics integreert in je workflow.
In deze workshop bespreken we hoe je jouw account goed instelt in de nieuwste Analytics omgeving (Google Analytics 4). In deze omgeving staat privacy van de gebruiker centraal en komt de nadruk te liggen op het meten van gebeurtenissen. Google Analytics 4 is de enige versie die vanaf 1 juli 2023 beschikbaar zal zijn.
Na afloop ken je de rapportages die voor culturele instellingen waardevol zijn, kan je deze interpreteren én inzetten om verbeteringen aan te brengen.
Inhoud
Tijdens de interactieve workshop wordt de basis behandeld waarbij je klassikaal meekijkt met de docent en de praktijkopdrachten ter plekke uitvoert met je eigen Google Analytics account. De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:
- Hoe werkt Google Analytics 4?
- Het optimaal beheren en instellen van de Analytics omgeving
- Het aanmaken van filters
- Inzicht in doelgroepen en gedrag
- Het instellen en meten van doelen en gebeurtenissen
- Conversies en e-commerce
- UTM-tagging
- Campagnes evalueren: resultaten van e-mailmarketing, SEO, social en adverteren
Data
De workshop vindt plaats op locatie bij ILFU in Utrecht op dinsdag 11 juni 2024 van 10:00 tot 16:30 uur. Het is op deze datum niet mogelijk de training online te volgen.
De studiebelasting is 6,5 uur aan lesuren en ca. een uur huiswerk.
Prijzen
Deze prijzen zijn exclusief btw en inclusief vegetarische lunch en consumpties. Woon je in NL? en krijg het volledige deelnametarief vergoed.
Voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 5 mei 2023 aan te melden.
Aan de slag met online marketing: 6 workshops in één bundel
Deze workshop maakt onderdeel uit van de
een bundel van 6 praktische workshops + 1 webinar waarin je de vaardigheden aanleert voor een effectieve online strategie.De workshops zijn ook individueel te volgen, maar er zijn meer plekken gereserveerd voor deelnemers aan de gehele leergang. Daarnaast is deelname aan de gehele leergang voordeliger: je bespaart minstens €145,- op de totaalkosten. Deze bundel wordt zowel als aangeboden.
Doelgroep
Deze workshop is geschikt voor marketing- en communicatiemedewerkers werkzaam in de Nederlandse of Vlaamse culturele sector, die (mede) verantwoordelijk zijn voor de online marketing, webredactie en/of webanalyse. De workshop behandelt de belangrijke beginselen van Google Analytics: we raden de workshop daarom niet aan voor gevorderden.
Het is niet noodzakelijk een webshop (t.b.v. ticketverkoop en e-commerce tracking) op je website te hebben. Wel raden we aan je Google Analytics account gebruiksklaar te hebben (zodat je de praktijkopdrachten direct uit kan voeren).
Docent
Leon Korteweg is zelfstandig online marketing consultant en helpt organisaties om Google Analytics data op orde te krijgen én te benutten, zodat je goed onderbouwde beslissingen neemt voor een vloeiende gebruikerservaring en meer conversies.