Inclusie en diversiteit bij het Rijksmuseum

Rijksmuseum- Erik Smits
Keukengeheim
9 juni 2021 (15:00 - 17:00)

Welk plan van aanpak kan je volgen wanneer je organisatiebreed verandering teweeg wilt brengen op het gebied van inclusie en diversiteit?

Startdatum: 9 juni 2021 (15:00 - 17:00)
Locatie: online via Zoom
Ledentarief (excl. BTW)
€ 27,50

Er schuilt kracht in verscheidenheid. Deze visie van het Rijksmuseum werd in juni 2019 kracht bijgezet door de indiensttreding van Sherida Zorg als manager diversiteit. In de afgelopen jaren fungeerde zij als aanjager in het traject om het Rijksmuseum pluriformer te maken. Maar dat doet zij niet alleen: “Het kan niet zo zijn dat één persoon of afdeling aan de slag gaat met inclusie. Het is een langdurig proces dat je samen moet doen en waar je samen vorm aan moet geven,” aldus Zorg.

Sherida Zorg vertelt op 7 april samen met Marijke Smallegange (manager marketing en communicatie) over de manier waarop inclusiviteit en diversiteit in de organisatie belegd is en over de stappen die tot nu toe zijn gezet op het gebied van programma, publiek, personeel en partners.

Er is daarbij veel aandacht voor de rol en positie van de afdeling marketingcommunicatie. Smallegange en Zorg geven inzicht in hoe bovenstaand traject leidt tot nieuwe keuzes in de marketingcommunicatie-aanpak van de tentoonstelling ‘Slavernij’, welke in het voorjaar van 2021 te zien is.

In dit online Keukengeheim hoor je meer over de verschillende bouwstenen binnen het verandertraject rondom inclusiviteit en diversiteit. Daarbij krijg je een inkijkje in de (marketing)keuken van het Rijksmuseum. Met nuttige tips en inzichten, maar ook met eerlijke verhalen over wat er nog anders kan.

Doelgroep

Dit Keukengeheim is voor marketingcommunicatieprofessionals die nu of in de nabije toekomst stappen (willen) zetten op het gebied van inclusiviteit en diversiteit in de organisatie waar zij werkzaam zijn.

Aanmelden

Dit Keukengeheim vindt online plaats via Zoom. Toegang tot de Cultuurmarketing Keukengeheimen is een voordeel van het Cultuurmarketing lidmaatschap. Het deelnametarief is exclusief BTW:

Cultuurmarketing Keukengeheimen zijn informele bijeenkomsten waarin vakgenoten in een kleine kring een (marketingcommunicatie)vraagstuk van hun organisatie delen. Om een zo open mogelijke sfeer te creëren zijn er maximaal 20 plekken beschikbaar en wordt de sessie niet opgenomen.

Deze bijeenkomst is volgeboekt. Er zijn geen plekken meer beschikbaar op de wachtlijst.

Sprekers

Sherida Zorg is geboren in Suriname en getogen in Nederland. Zij was zich al vroeg bewust van het leven in twee culturen en de spanning die dat op kan leveren. Ongelijke kansen, uitsluiting en jezelf kunnen zijn, zijn begrippen die een rode draad vormen in het leven van Sherida, mede door haar ervaring als maatschappelijk werker in de vrouwenhulpverlening en criminaliteit. Dit leidde haar ook naar het Rijkmuseum waar zij haar missie voortzet om het leven van de ander te veraangenamen door de deuren van het Rijksmuseum wijd te openen voor iedereen.

Marijke Smallegange begon na een periode van 4 jaar in FMCG marketing in 2000 bij het digitale bureau Lost Boys. Vervolgens werd de stap gezet naar corporate sponsoring bij respectievelijk het Rijksmuseum en ING Nederland. Na 7 jaar als interim manager gewerkt te hebben bij bedrijven als KLM, Aegon en Heineken, keerde zij eind 2018 terug naar het Rijksmuseum. Binnen het Rijksmuseum is zij als hoofd Communicatie & Marketing verantwoordelijk voor alle (digitale) marketing, sales, pr, retail & merchandise en publicaties.

 

Fotocredit uitgelichte afbeelding: Rijksmuseum – Erik Smits