Inclusieve communicatie

training inclusieve communicatie voor culturele organisaties
Workshop
31 mei en 2 juni (9:30 - 13:00 uur)

In deze workshop leer je een nieuwe mindset met betrekking tot inclusieve communicatie en leg je de basis voor zo min mogelijk uitsluiting in al jouw communicatie-uitingen.

Startdatum: 31 mei 2022 (9:30 - 13:00)
Locatie: online via Zoom
Ledentarief (excl. BTW)
€ 275
Regulier tarief (excl. BTW)
€ 375

Bij welke culturele organisatie je ook werkt: als marketingcommunicatieprofessional wil je met jouw communicatie-uitingen zoveel mogelijk mensen bereiken en zo min mogelijk mensen uitsluiten.

In jouw rol heb je invloed op communicatie-uitingen en de beeldvorming die je hiermee creëert. Keuzes in fotografie, video, tekst en gebruik van media hebben immers invloed op de boodschap die je overbrengt op jouw (potentiële) publiek.

Na deze praktische workshop ken je de zes principes van inclusieve communicatie en zowel succesvolle als minder succesvolle praktijkvoorbeelden. Ook kan je aan de slag met het toegankelijk maken van jouw communicatie-uitingen voor zoveel mogelijk mensen.

We gaan nadrukkelijk niet op specifieke doelgroepcommunicatie. Hamza Ouamari, docent van de workshop: “Wij moeten af van concepten zoals etnomarketing en de omslag maken naar inclusieve communicatie. Ik geloof niet in het benaderen van de doelgroep vanuit bijvoorbeeld enkel een etnische invalshoek. Alsof iemands etniciteit het enige is wat consumptiegedrag stuurt.”

Inhoud

De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

  • Inclusie en de rol van de marketingcommunicatieprofessional: waar heb je invloed op, en waar niet?
  • Unconscious bias: hoe onbewuste vooroordelen impact hebben op je werk
  • 6 principes van inclusieve communicatie
  • Succesvolle en minder succesvolle voorbeelden van inclusieve communicatie
  • Discussie: kansen en bedreigingen voor een inclusieve cultuursector
  • Aan de slag met praktijkcases

Er is veel ruimte voor dialoog, vragen, feedback en discussie met zowel de docent als andere deelnemers. We creëren hierbij een safe space met voldoende ruimte voor verschillende perspectieven.

Data

Deze cursus wordt online verzorgd via Zoom. De workshop bestaat uit 2 bijeenkomsten:

  • dinsdag 31 mei 2022 (9:30 – 13:00 uur)
  • donderdag 2 juni 2022 (9:30 – 13:00 uur)

De online bijeenkomsten worden opgenomen en deelnemers ontvangen de opnames na afloop van het hele traject.

De studiebelasting is 7 uur aan lesuren en ca. 1 uur huiswerk.

Prijzen

  • €275 voor leden
  • €375 voor niet-leden (word lid en profiteer van korting)

Deze prijzen zijn exclusief BTW.

Deze workshop is helaas volgeboekt. Meld je aan voor de wachtlijst, dan brengen we je op de hoogte als er een plekje vrijkomt.

wachtlijst

Doelgroep

Deze workshop is geschikt voor marketing- en communicatieprofessionals en iedereen die zich bezighoudt met publiekswerving uit de Nederlandse en Vlaamse culturele sector.

Docent

Hamza OuamariHamza Ouamari is inclusive strateeg bij Untitled Workers Club en docent bij Thomas More-hogeschool in Mechelen (richting International Communication & Media en Media & Entertainment Business). Bij Untitled workers club werkt hij samen met merken die bereid zijn om een inclusieve mentaliteit aan te nemen en deze om te zetten in strategieën, acties en vooral resultaten.

Uit de community

Duitsland Instituut Amsterdam
Petra Schulze Göcking
Een cursus die je bewustzijn voor inclusiviteit traint en je concrete tools aan de hand geeft om inclusieve communicatie toe te passen.
Tryater
Cristine Barends-Rotgans
Hamza Ouamari zorgt er met zijn kennis, eigen achtergrond en ervaringen voor dat de workshop veel meer was dan alleen informatie en tips. Aan het eind van de training ben je je (nog meer) bewust van je eigen referentiekader.
Stichting Utrecht Marketig
Julia Rensing
Je krijgt nieuwe inzichten rondom het onderwerp inclusieve communicatie. Met voorbeelden uit de praktijk kan je het handig toepassen in de praktijk.