Inclusieve communicatie

training inclusieve communicatie voor culturele organisaties
Workshop
20 en 21 maart 2024

In deze workshop leer je een nieuwe mindset met betrekking tot inclusieve communicatie en leg je de basis voor zo min mogelijk uitsluiting in al jouw communicatie-uitingen.

Startdatum: 20 maart 2024 (9:30 - 13:00)
Locatie: online
Regulier tarief (excl. 21% btw)
€ 569
Ledentarief (excl. 21% btw)
€ 319

Bij welke culturele organisatie je ook werkt: als marketingcommunicatieprofessional wil je met jouw communicatie-uitingen zoveel mogelijk mensen bereiken en zo min mogelijk mensen uitsluiten.

In jouw rol heb je invloed op communicatie-uitingen en de beeldvorming die je hiermee creëert. Keuzes in fotografie, video, tekst en gebruik van media hebben immers invloed op de boodschap die je overbrengt op jouw (potentiële) publiek.

Na deze praktische workshop ken je de zes principes van inclusieve communicatie en zowel succesvolle als minder succesvolle praktijkvoorbeelden. Ook kan je aan de slag met het toegankelijk maken van jouw communicatie-uitingen voor zoveel mogelijk mensen.

Inhoud

De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

  • Inclusie en de rol van de marketingcommunicatieprofessional: waar heb je invloed op, en waar niet?
  • Unconscious bias: hoe onbewuste vooroordelen impact hebben op je werk
  • 6 principes van inclusieve communicatie
  • Succesvolle en minder succesvolle voorbeelden van inclusieve communicatie
  • Discussie: kansen en bedreigingen voor een inclusieve cultuursector
  • Aan de slag met praktijkcases

Er is veel ruimte voor dialoog, vragen, feedback en discussie met zowel de docent als andere deelnemers. We creëren hierbij een safe space met voldoende ruimte voor verschillende perspectieven.

Praktische details

Data:
woensdag 20 maart 2024 (9:30 – 13:00 uur)
donderdag 21 maart 2024 (9:30 – 13:00 uur)

Online: Deze workshop wordt gegeven via Zoom, de sessies worden niet opgenomen.

Studiebelasting: 7 uur aan lesuren en ca. 1 uur voorbereiding.

Investering:
• 569 euro (excl. 21% btw) voor niet-leden (word lid en profiteer van korting)

319 euro (excl. 21% btw) voor leden

Voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 21 februari 2024 aan te melden.

meld je aan

Doelgroep

Deze workshop is geschikt voor marketing- en communicatieprofessionals en iedereen die zich bezighoudt met publiekswerving uit de Nederlandse en Vlaamse culturele sector.

Docent

Hamza OuamariHamza Ouamari is een ervaren marketingstrateeg en inclusiviteitsspecialist die al jaren campagnes en strategieën ontwikkelt met een sterke focus op diversiteit en inclusiviteit. Zijn passie ligt in het opbouwen van nieuwe merken en het herbeoordelen van bestaande merken met oog voor inclusiviteit en diversiteit, en het begeleiden en opzetten van interne culturele veranderingsinitiatieven.

Uit de community

de Bibliotheek West-Brabant
Lisette Bouman
Het fijne van deze cursus is dat er ook veel cases worden besproken, die je handvatten geven voor de inclusieve communicatie (do's en dont's) van je eigen organisatie.
Tryater
Cristine Barends-Rotgans
Hamza Ouamari zorgt er met zijn kennis, eigen achtergrond en ervaringen voor dat de workshop veel meer was dan alleen informatie en tips. Aan het eind van de training ben je je (nog meer) bewust van je eigen referentiekader.
Schouwburg Concertzaal Tilburg
Suzanne Hoogendoorn
Door theorie en vele praktijkvoorbeelden creëert de cursus veel meer bewustwording en ook handvaten.