Workshop

Inclusieve communicatie

In deze workshop leer je een nieuwe mindset met betrekking tot inclusieve communicatie en leg je de basis voor zo min mogelijk uitsluiting in al jouw communicatie-uitingen.

Startdatum

Dinsdag 25 maart 2025

Tijden

09:30 - 13:00 uur

Locatie

Online via Zoom

Investering

Regulier tarief: €569 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €339 (excl. 21% btw)

    Bij welke culturele organisatie je ook werkt: als marketingcommunicatieprofessional wil je met jouw communicatie-uitingen zoveel mogelijk mensen bereiken en zo min mogelijk mensen uitsluiten.

    In jouw rol heb je invloed op communicatie-uitingen en de beeldvorming die je hiermee creëert. Keuzes in fotografie, video, tekst en gebruik van media hebben immers invloed op de boodschap die je overbrengt op jouw (potentiële) publiek.

    Tijdens deze workshop leer je communicatie-uitingen te ontwikkelen die aansluiten bij een divers publiek, zonder alleen afhankelijk te zijn van vaste formules of checklists. Je leert denken en handelen vanuit bewustwording en inclusiviteit, zodat jouw boodschap de impact heeft die je voor ogen hebt.

    Na deze workshop

    • Pas je de zes principes van inclusieve communicatie toe om je uitingen toegankelijker te maken.
    • Herken en doorbreek je onbewuste vooroordelen in je marketingcommunicatie.
    • Benader je jouw doelgroep effectiever met culturele segmentatie, voorbij demografische kenmerken.
    • Leer je van succesvolle en minder succesvolle praktijkvoorbeelden.
    • Vertrek je met praktische tips om jouw communicatie direct inclusiever te maken en een diverser publiek te bereiken.

    Programma

    De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

    • Inclusie en de rol van de marketingcommunicatieprofessional: waar heb je invloed op, en waar niet?
    • Unconscious bias: hoe onbewuste vooroordelen impact hebben op je werk.
    • 6 principes van inclusieve communicatie.
    • De theorie achter culturele segmentatie.
    • Discussie: kansen en bedreigingen voor een inclusieve cultuursector.
    • Aan de slag met jouw eigen praktijkcase.

    Er is veel ruimte voor dialoog, vragen, feedback en discussie met zowel de docent als andere deelnemers. We creëren hierbij een safe space met voldoende ruimte voor verschillende perspectieven.

    Studiebelasting: ca. 1 uur voorbereiding en evt. herziening van jouw praktijkcase na de eerste workshop-ochtend.

    Voor wie?

    Deze workshop is geschikt voor marketing- en communicatieprofessionals en iedereen die zich bezighoudt met publiekswerving uit de Nederlandse en Vlaamse culturele sector.

    Docent

    Hamza Ouamari

    Als ervaren marketingstrateeg en inclusiviteitsspecialist, ontwikkelt Hamza al jaren campagnes en strategieën met een sterke focus op diversiteit en inclusiviteit. Hij helpt organisaties met inclusieve campagnes, communicatie en vacatureteksten, en begeleidt hen bij het opbouwen van merken en culturele veranderingsprocessen.

    Lees meer

    Data & locatie

    • dinsdag 25 maart 2025 (9:30 – 13:00 uur)
    • donderdag 27 maart 2024 (9:30 – 13:00 uur)

    Online: deze workshop wordt gegeven via Zoom, de sessies worden niet opgenomen.

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Daarom raden we aan om voor 25 februari aan te melden.

    Prijzen & aanmelden

    € 569 (excl. 21% btw)

    Regulier tarief

    Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.

    Aanmelden

    € 339 (excl. 21% btw)

    Ledentarief

    Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
    automatisch van €230 korting.

    Aanmelden

    Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.

    Veelgestelde vragen

    Hoe bereid ik me voor op de training?

    Voorafgaand aan de training ontvang je een intake waarin je je vragen, verwachtingen en leerdoelen kunt delen. Eventuele leesmaterialen of thuisopdrachten worden bij de betreffende training vermeld. Dit materiaal wordt tijdig naar je toegestuurd, zodat je je optimaal kunt voorbereiden. 

    Ontvang ik een bewijs van deelname van de training?

    Ja, na afloop ontvang je per mail een certificaat van deelname, als bewijs van jouw inzet en opgedane kennis. Deze kun je bijvoorbeeld delen via LinkedIn om je nieuwe kennis aan je netwerk te tonen.

    Krijg ik na de training toegang tot extra materialen?

    Ja, na de training ontvang je het lesmateriaal en handige links om je verder te verdiepen in de onderwerpen die zijn behandeld. Geïnspireerd om door te leren? Kijk ook eens in ons online archief voor artikelen in het onderwerp.

    Is de training toegankelijk voor mensen met een beperking?

    Cultuurmarketing staat voor inclusieve leeromgevingen, zowel inhoudelijk als praktisch. Tijdens de intake vragen we naar jouw toegankelijkheid wensen om de beste leerervaring te bieden. Liever eerst overleggen? Neem dan contact met ons op via 020 26 14 727 of [email protected]

    Wat als ik onverwacht niet kan deelnemen?

    Je kunt tot 30 dagen voor de start kosteloos annuleren of je inschrijving verplaatsen. Bekijk onze algemene voorwaarden voor de annuleringsvoorwaarden.

    Is dit programma ook als incompany training mogelijk?

    Ja, deze training kunnen we ook als incompany programma voor jouw organisatie organiseren. Dit is een uitstekende oplossing als je samen met collega’s of lokale partners een opleiding wilt volgen of organiseren op het moment dat het jou het beste uitkomt. Wil je meer weten over een incompany of maatwerk workshop? Bekijk hier de mogelijkheden en vraag een offerte aan.

    Ervaringen van deelnemers

    CBK Rotterdam
    Jeanine van Berkel
    Nieuwe inzichten, goede gesprekken, en veel kennis op het gebied van Inclusieve Communicatie. Absoluut een aanrader! (sep 2024)
    Het Nationale Theater
    Ben Terwel
    Confronterende, grappige en ontroerende voorbeelden worden afgewisseld met slimme oefeningen en een bulk aan tips en praktische principes. (maart 2024)
    Stichting Stad en Natuur Almere
    Margrietha Rengers
    Deze cursus is een echte eye-opener als je met inclusiviteit en diversiteit bezig wilt in je marketing & communicatie. Na afloop ben je je bewust van de rol die jij speelt in een inclusievere en diversere samenleving. (maart 2024)


    We helpen je graag met je keuze

    Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.