Inclusieve communicatie

In deze workshop leer je een nieuwe mindset met betrekking tot inclusieve communicatie en leg je de basis voor zo min mogelijk uitsluiting in al jouw communicatie-uitingen.
Bij welke culturele organisatie je ook werkt: als marketingcommunicatieprofessional wil je met jouw communicatie-uitingen zoveel mogelijk mensen bereiken en zo min mogelijk mensen uitsluiten.
In jouw rol heb je invloed op communicatie-uitingen en de beeldvorming die je hiermee creëert. Keuzes in fotografie, video, tekst en gebruik van media hebben immers invloed op de boodschap die je overbrengt op jouw (potentiële) publiek.
Na deze praktische workshop ken je de zes principes van inclusieve communicatie en zowel succesvolle als minder succesvolle praktijkvoorbeelden. Ook kan je aan de slag met het toegankelijk maken van jouw communicatie-uitingen voor zoveel mogelijk mensen.
We gaan nadrukkelijk niet in op specifieke doelgroepcommunicatie. Hamza Ouamari, docent van de workshop: “Wij moeten af van concepten zoals etnomarketing en de omslag maken naar inclusieve communicatie. Ik geloof niet in het benaderen van de doelgroep vanuit bijvoorbeeld enkel een etnische invalshoek. Alsof iemands etniciteit het enige is wat consumptiegedrag stuurt.”
Inhoud
De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:
- Inclusie en de rol van de marketingcommunicatieprofessional: waar heb je invloed op, en waar niet?
- Unconscious bias: hoe onbewuste vooroordelen impact hebben op je werk
- 6 principes van inclusieve communicatie
- Succesvolle en minder succesvolle voorbeelden van inclusieve communicatie
- Discussie: kansen en bedreigingen voor een inclusieve cultuursector
- Aan de slag met praktijkcases
Er is veel ruimte voor dialoog, vragen, feedback en discussie met zowel de docent als andere deelnemers. We creëren hierbij een safe space met voldoende ruimte voor verschillende perspectieven.
Data
Deze cursus wordt online verzorgd via Zoom. De workshop bestaat uit 2 bijeenkomsten:
- dinsdag 19 september 2023 (9:30 – 13:00 uur)
- donderdag 21 september 2023 (9:30 – 13:00 uur)
Deze online bijeenkomst wordt niet opgenomen. Deelnemers ontvangen na afloop een samenvatting.
De studiebelasting is 7 uur aan lesuren en ca. 1 uur huiswerk.
Prijzen
Deze prijzen zijn exclusief BTW.
Woon je in NL? en krijg het volledige deelnametarief vergoed.
Doelgroep
Deze workshop is geschikt voor marketing- en communicatieprofessionals en iedereen die zich bezighoudt met publiekswerving uit de Nederlandse en Vlaamse culturele sector.
Docent
Hamza Ouamari is inclusive strateeg bij Untitled Workers Club en docent bij Thomas More-hogeschool in Mechelen (richting International Communication & Media en Media & Entertainment Business). Bij Untitled workers club werkt hij samen met merken die bereid zijn om een inclusieve mentaliteit aan te nemen en deze om te zetten in strategieën, acties en vooral resultaten.