Inspiratiemiddag

Marketing draait om meer dan zichtbaarheid of (ticket)verkoop. Als marketeer zorg je dat publiek en programma elkaar écht raken. Door inzicht te krijgen in wat je publiek nodig heeft en verwacht, ontwikkel je strategieën die beter aansluiten bij hun behoeften en beleving.
Tijdens deze inspiratiemiddag hoor je hoe drie toonaangevende culturele organisaties dat aanpakken. De sprekers delen hoe publieksinzichten hun keuzes hebben beïnvloed, hoe marketing samenwerkt met andere afdelingen zoals educatie en programma en wat ze leerden over hun vak.
Dit is een inspirerende middag voor marcomprofessionals die hun werk meer diepgang willen geven en hun organisatie publieksgerichter willen maken. Neem gerust een collega mee van bijvoorbeeld educatie of programmering. Er is volop ruimte voor vragen, uitwisseling en ontmoeting met vakgenoten.

Hoe maak je theater toegankelijk voor mensen die de taal niet beheersen of slechthorend zijn? Het Nationale Theater ontwikkelde een slimme bril die live gesproken tekst omzet in ondertiteling, een innovatieve stap in hun jarenlange inzet voor toegankelijkheid. Monique Rutten, hoofd marketing en development, deelt hoe marketing een sleutelrol speelde in dit project. Ze vertelt over het creëren van draagvlak, succesfactoren voor samenwerking én hoe je als marketeer van idee naar uitvoering komt.
Lees meer
Slechts 9% van de nieuwe bezoekers van het Rotterdams Philharmonisch Orkest keert binnen een jaar terug. Een belangrijk vraagstuk voor het orkest: hoe zorg je dat die eerste ervaring smaakt naar meer? De marketingafdeling besloot te experimenteren met projecten die de retentie verhogen. Teamlead branding Melanie Westdijk neemt je mee in de totstandkoming en lessen van deze projecten, waaronder een door AI gegenereerde podcast die bezoekers beter voorbereidt op hun eerste bezoek.
Lees meer
Voor de positionering van de tentoonstelling over de relatief onbekende kunstenaar Matthew Wong koos het Van Gogh Museum voor een datagedreven, publieksgerichte strategie. In plaats van marketing als laatste stap in het proces te plaatsen, werd het vanaf het begin geïntegreerd in de inhoudelijke ontwikkeling. Door focusdoelgroepen centraal te stellen en thema’s te identificeren die hen emotioneel en cultureel aanspreken, zijn tentoonstelling, communicatie en educatie nauw op elkaar afgestemd. Volgens Corinne Jongh, Hoofd Brand en Marketing, toont deze aanpak aan hoe marketing een volwaardige strategische rol binnen culturele organisaties kan vervullen. Het resultaat is niet alleen een grotere relevantie voor het publiek, maar ook een versterking van het merk en de maatschappelijke waarde van het museum.
Lees meer
Monique Rutten is hoofd marketing & development bij Het Nationale Theater. Hier is zij verantwoordelijk voor de marketing en strategische positionering van het theater, alsook publieksontwikkeling en zakelijke partnerschappen. Hiervoor was zij deputy director van de Data Driven Marketing Association (DDMA), waar zij operationeel leiding gaf en toonaangevende projecten initieerde zoals de Taskforce AI.
Lees meer
Melanie Westdijk is Teamlead Branding & Pers/PR bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Met haar combinatie van strategische communicatie-ervaring en ondernemerschap weet zij merken te versterken én plekken te creëren waar mensen zich kunnen verbinden en vernieuwen.
Lees meer
Corinne Jongh is Hoofd Brand en Marketing van het Van Gogh Museum en verantwoordelijk voor de strategische merk- en publiekspositionering. Eerder werkte zij als brandmanager bij Suzuki en als strateeg voor diverse bureaus.
Lees meerDe deelnametarieven zijn exclusief btw en inclusief consumpties en afsluitende borrel van 16:30 tot 17:30 uur:
Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.
Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je automatisch van €80 korting.
Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.
Vind de bijeenkomst of training die het beste bij je past. Onze expert op het gebied van training en ontwikkeling, Dana, denkt graag met je mee.