De naamswijziging van Kunstinstituut Melly - Cultuurmarketing

De naamswijziging van Kunstinstituut Melly

Keukengeheim
12 oktober 2021 (10:00 - 13:00)

Krijg inzicht in de manier waarop gesprekken over dekolonisatie, representatie en dissonant erfgoed leidden tot een naamswijziging van het voormalig Witte de With.

Startdatum: 12 oktober 2021 (10:00 - 13:00)
Locatie: Melly (Witte de Withstraat 50, Rotterdam)
Ledentarief (excl. BTW)
€ 40

Het voormalig Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst in Rotterdam wijzigde na een traject van drie jaar per 27 januari 2021 de naam naar Kunstinstituut Melly. De naamsverandering is ingezet omdat de naam betrekking had op de locatie aan de Witte de Withstraat in Rotterdam, maar niet op de missie van het instituut. Omdat de straat is vernoemd naar marineofficier Witte Corneliszoon de With (die diende in de WIC en een belangrijke rol speelde in de koloniale expansie van Nederland) viel de naam ook niet te rijmen met het nastreven van inclusiviteit door het instituut.

Bijna negen maanden na de officiële naamswijziging blikt Jeroen Lavèn, PR & communicatiemanager, terug op de manier waarop hij samen met collega’s de zoektocht startte naar een nieuwe naam en hoe het publiek mee heeft kunnen denken. Ook reflecteert hij op de gekozen PR-strategie om de naamswijziging wereldkundig te maken. Daarbij geeft hij eerlijk inzicht in de fouten die gedurende het traject zijn gemaakt en vertelt hij, hoe hij de hieruit voortkomende lessen in de dagelijkse praktijk toepast.

Ook laat hij zien welke vervolgstappen worden gemaakt bij het laden van dit nieuwe merk (zoals de ontwikkeling van een nieuwe visuele identiteit) en vertelt hij over de manier waarop inclusie organisatiebreed wordt doorleefd.

Bij dit Cultuurmarketing Keukengeheim krijg je een inkijkje in de (marketing)keuken van Kunstinstituut Melly. Met nuttige tips en inzichten, maar ook over wat er nog anders kan.

Aanmelden

Cultuurmarketing Keukengeheimen zijn informeel en vinden plaats in kleine kring. Om een zo open mogelijke sfeer te creëren wordt de sessie (in het geval van een online bijeenkomst) niet opgenomen en zijn er maximaal 20 plekken beschikbaar (max. 1 per organisatie). Toegang tot de Cultuurmarketing Keukengeheimen is een voordeel van het Cultuurmarketing lidmaatschap.

Het deelnametarief is €40,- exclusief BTW, inclusief lunch, korte rondleiding en consumpties.

meld je aan

Dit Keukengeheim vindt plaats in MELLY, Rotterdam. Er zijn maximaal 20 deelnemers aanwezig, waarbij 1,5 meter afstand wordt aangehouden onder de deelnemers. 

Doelgroep

Dit Keukengeheim is geschikt voor marketingcommunicatieprofessionals in de Nederlandse en Vlaamse cultuursector.

Spreker

Jeroen Lavèn is PR & communicatie manager bij Kunstinstituut Melly. In 2016 is hij bij het instituut begonnen als stagiair PR Marketing & Communicatie. Ook werkt Jeroen sinds januari 2018 als PR & communicatie coördinator voor Stichting Kunstblock, de sa­men­wer­ken­de kunst­in­stel­lin­gen in het Kunst­kwar­tier van Rot­ter­dam: CBK Rotterdam, MAMA, TENT, V2_, Kunstinstituut Melly en WORM.

 

Fotocredit header: Bob Goedewaagen