Paradiso spreekt zich uit in tijden van polarisatie

Keukengeheim
25 juni 2024 (10:00 - 13:30)

Wanneer, en nog belangrijker, waarom spreek je je als culturele organisatie uit over maatschappelijke kwesties? Krijg een inkijkje in het leerproces van cultuurpodium Paradiso.

Startdatum: 25 juni 2024 (10:00 - 13:30)
Locatie: Paradiso (Weteringschans 6-8, Amsterdam)
Ledentarief (excl. 21% btw)
€ 79

Sinds 2020 zet het Amsterdamse cultuurpodium Paradiso zich actiever in voor maatschappelijke kwesties, waaronder (maar zeker niet uitsluitend) Gaza-Palestina. Jurry Oortwijn (hoofd marketing bij Paradiso) vertelt samen met marketeer Rosa Cherim en programmeur Helena Castro in deze bijeenkomst over het leerproces waar zij als organisatie middenin zitten en de rol van de marketingafdeling hierin.

Onderwerpen op het programma zijn: wie bepaalt intern waar je als organisatie voor staat en hoe krijg je jouw medewerkers hierin mee? Hoe pak je de marketing van maatschappelijk gevoelige onderwerpen aan en hoe ga je om met een politiek spanningsveld? En hoe krijg je de pers mee in het verhaal dat je wilt vertellen? Oortwijn benadrukt: “Hoewel het een worsteling blijft en het wellicht nooit perfect zal worden, hebben we in de tussentijd wel veel geleerd.”

Het is de wens van Paradiso om zowel inclusief te zijn als zich uit te spreken over maatschappelijke kwesties. Het innemen van een positie als culturele organisatie wil echter niet zeggen dat je daarmee mensen uitsluit. De verschillende activiteiten van Paradiso hebben bijgedragen aan het bezoekersrecord van 727.000 bezoekers in 2023 en het winnen van het IJzeren Podiumdier voor hun prestatie op het gebied van diversiteit en inclusie van de VNPF in januari 2024.

Of je nu werkzaam bent in een concertzaal, theater, museum of andere culturele instelling, deze bijeenkomst biedt waardevolle informatie over de uitdagingen en succesfactoren van jezelf uitspreken als culturele organisatie. Met nuttige tips en inzichten, maar ook over wat er nog beter kan.

Praktische details

De bijeenkomst vindt plaats op dinsdag 25 juni in de Grote Zaal van Paradiso (Weteringschans 6-8, Amsterdam). Het programma is als volgt:

  • 9:30 – 10:00 uur: Ontvangst
  • 10:00 – 10:30 uur: Exclusieve rondleiding door cultuurpodium Paradiso
  • 10:30 – 12:30 uur: Presentatie van drie sprekers van Paradiso
  • 12:30 – 13:30 uur: Gezamenlijke vegetarische lunch met mogelijkheid tot napraten met deelnemers en sprekers

Aanmelden

De bijeenkomst is exclusief toegankelijk voor leden van Cultuurmarketing. De deelnametarieven zijn inclusief consumpties en gezamenlijke vegetarische lunch.

Helaas, de bijeenkomst is volgeboekt. Meld je aan voor de wachtlijst, dan brengen we je op de hoogte als er een plekje vrijkomt.

Sprekers

Jurry Oortwijn (1988) is Hoofd Marketing bij Paradiso. Samen met het marketingteam is hij verantwoordelijk voor alle communicatie binnen en buiten Paradiso. Als lid van het Management Team bij Paradiso draagt hij bij aan de strategie en het beleid voor de lange termijn. De grote uitdaging is om naast het promoten van ruim 1.200 programma’s per jaar genoeg tijd en aandacht vrij te maken voor ‘het merk Paradiso’, dat zoveel meer betekent dan de bekende popconcerten die er hebben plaatsgevonden.

Als sociale rechtvaardigheidsexpert en kunstliefhebber verbindt Helena Castro (1992) culturele expressie met maatschappelijk engagement. Als programmamaker bij Paradiso doet ze dit middels haar eigen programma’s en de programma’s die ze samen creëert met verschillende grassroots organisaties, waaronder de feministische programmaserie Witch Way Now? en meerdere benefieten voor Gaza, zoals Cease Fire Now! en RAFI for Palestine. Daarnaast is Helena actief in de Amsterdamse nachtcultuur, nu vooral als dj Nèna, maar voorheen ook als projectleider van ClubEthics en secretaris van Stichting Nachtburgemeester, waar ze zich inzette voor een inclusief en divers nachtleven.

Rosa Cherim (1994) is marketing- en communicatiespecialist voor alle kunst, cultuur en sociaal-maatschappelijk geëngageerde programma’s in Paradiso. Deze programma’s vinden sinds eind april een thuis onder het nieuwe label van Paradiso, dat zij mede heeft opgezet, genaamd Kosmos. Met Kosmos werkt ze aan de (her)positionering van Paradiso als cultuurpodium in de stad Amsterdam die sociaal-maatschappelijk altijd in ontwikkeling is. Hiermee probeert ze verschillende grassroots organisaties, jonge initiatieven en makers te binden aan Paradiso. Daarnaast onderzoekt ze de rol van kunst en cultuur in het nachtleven en is ze curator van het small museum: een heel klein museum aan de voorgevel van Paradiso.