Succescampagne van het Scheepvaartmuseum

Keukengeheim
9 maart 2023 (14:00 - 17:30)

Ontdek de ins & outs van de merk- en activatiecampagne van Het Scheepvaartmuseum, wat hen de winst van de Vriendenloterij Museumprijs 2022 opleverde.

Startdatum: 9 maart 2023 (14:00 - 17:30)
Locatie: Het Scheepvaartmuseum (Kattenburgerplein 1, Amsterdam)
Ledentarief (excl. BTW)
€ 45
Studententarief (excl. BTW)
€ 10

Met 40% van de publieksstemmen won Het Scheepvaartmuseum in december 2022 de Vriendenloterij Museumprijs en daarmee een geldprijs van €100.000. Dit jaar was het thema ‘Beste buur’, waarmee de organisatie de sociale positie van het museum en de betrokkenheid bij buurtbewoners, lokale bedrijven en collega-instellingen onderstreept.

In dit Keukengeheim vertellen Marleen Smit (hoofd marketing en communicatie bij Het Scheepvaartmuseum) en Inge Loijens (contentmarketeer) hoe ze samen met hun team in korte periode een effectieve merk- en activatiecampagne opzetten om publieksstemmen te vergaren. Tijdens de stemperiode van drie weken werden bezoekers, fans, buurtgenoten en diverse stakeholders opgeroepen om – in navolging van directeur Michael Huijser – de Museumprijs (nep)tatoeage te plaatsen als steunbetuiging en aandacht voor de prijs te genereren.

De activatiecampagne van Het Scheepvaartmuseum Bekijk video

Tijdens deze sessie word je van A tot Z meegenomen in hoe de campagne tot stand kwam: van conceptontwikkeling en contentproductie naar keuzes in middelen en de geleerde lessen. Smit: “We gingen voor een sympathieke campagne die mensen blij moest maken. Daarnaast sluit de merkcampagne naadloos aan op ons merkverhaal, waar we veel stappen in hebben gezet. En door te spelen met het stereotiepe beeld van een zeevaarder heeft het ook verband met onze tijdelijke tentoonstelling Mens op Zee.”

Bij dit Cultuurmarketing Keukengeheim krijg je een rondleiding in het museum (incl. de tijdelijke tentoonstelling “Mens op Zee”) en een inkijkje in de (marketing)keuken van Het Scheepvaartmuseum. Met nuttige tips en inzichten, maar ook over wat er nog beter kan.

Aanmelden

Cultuurmarketing Keukengeheimen zijn informele bijeenkomsten waarin vakgenoten in kleine setting inzicht geven in (een onderdeel van) hun marketingcommunicatiestrategie.

Er zijn maximaal 16 plekken beschikbaar, waarbij er 1 plek beschikbaar is per organisatie. De sessies worden niet opgenomen zodat er in alle openheid kan worden gesproken.

Toegang tot de Cultuurmarketing Keukengeheimen is een voordeel van het Cultuurmarketing lidmaatschap.

Het deelnametarief is €45,- exclusief BTW, inclusief korte rondleiding en consumpties.

meld je aan

Doelgroep

Dit Keukengeheim is geschikt voor marketingcommunicatieprofessionals in de Nederlandse en Vlaamse cultuursector die graag meer willen leren over het opzetten van een succesvolle merk- en activatiecampagne.

Sprekers

Marleen Smit is hoofd marketing & communicatie bij Het Scheepvaartmuseum en heeft 15 jaar ervaring in PR, marketing en merkmanagement. Ze werkte hiervoor onder meer bij Coebergh PR, Allard Pierson en bij uiteenlopende opdrachtgevers als freelancer.

 

Online verhalenverteller Inge Loijens heeft ruim 10 jaar ervaring als Content Marketeer en is nu werkzaam bij Het Scheepvaartmuseum. Eerder werkte ze bij Foam Fotografiemuseum Amsterdam en socialmediabureau Timm & Pimm.

Fotografie: Het Scheepvaartmuseum / Twycer

Interessant voor anderen?