Keukengeheim

Slimme online strategie bij het Spoorwegmuseum

Ontdek in dit Keukengeheim hoe Het Spoorwegmuseum zijn online strategie optimaliseerde – met indrukwekkende resultaten.

Startdatum

Dinsdag 30 september 2025

Tijden

14:00 - 18:00 uur

Locatie

Het Spoorwegmuseum (Maliebaanstation 16, Utrecht)

Investering

Ledentarief: €74 (excl. btw)

    Iedereen kent het wel: als marketingafdeling heb je veel online kanalen waarop je aanwezig wilt zijn, en veel data waar je iets mee wílt. Maar hoe zet je de stap om met deze data je kanalen effectiever in te zetten en relevanter te zijn voor je doelgroep? En hoe groei je online zonder méér geld uit te geven aan je online kanalen?

    Door veel te experimenteren, alle online uitingen uitvoerig te testen en data slim te combineren in dashboards zette het Spoorwegmuseum in 2024 grote stappen in online zichtbaarheid.

    Het resultaat? Meer online bezoek, hogere e-mailopenrates en flink meer betrokkenheid & interactie op de social kanalen. Hierdoor bereikte het museum in 2024 meer mensen dan ooit met de eigen online kanalen, terwijl de advertentie-uitgaven en het online budget gehalveerd werden in 2024.

    Online marketeer Nick Franssen neemt je mee in deze succesvolle aanpak. Hij deelt hoe het museum een scherper beeld kreeg van zijn doelgroepen en hun specifieke behoeften, en hoe met deze inzichten de online strategie werd aangescherpt. Zo werd onder andere de customer journey volledig vernieuwd: van gerichte online campagnes via ticket- en previsitmails tot een sterkere contentstrategie om de achterban meer betrokken te maken (en te houden) bij het museum.

    Onderdeel van het programma is een rondleiding door het Spoorwegmuseum – het leukste station van Nederland. Daarna krijg je een exclusief kijkje in de (marketing)keuken, met nuttige tips, inzichten en learnings uit de digitale strategie van het museum.

    Praktische details

    De bijeenkomst vindt plaats op 30 september 2025 bij het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het programma is als volgt:

    14:00 uur: Aanvang
    14:15 uur: Start programma inclusief rondleiding
    17:00 uur: Afsluitende borrel met mogelijkheid tot napraten
    18:00 uur: Einde

    Aanmelden

    Deelname is inclusief consumpties en rondleiding.

    € 74 (excl. 21% btw)

    Ledentarief

    Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Cultuurmarketing leden hebben exclusieve toegang tot dit Keukengeheim.

    Aanmelden

    Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.

    Doelgroep

    Dit Cultuurmarketing Keukengeheim is geschikt voor marketing- en communicatieprofessionals in de Nederlandse en Vlaamse cultuursector die graag meer willen leren over online groei en zichtbaarheid.

    Spreker

    Nick Franssen

    Nick Franssen is sinds juni 2023 online marketeer bij het Spoorwegmuseum. Als online strateeg en social media manager bij communicatiebureaus adviseerde hij culturele en publieke instellingen over digitale zichtbaarheid en groei en heeft hij ruime ervaring in digitale marketing en contentstrategie. Eerder werkte hij onder meer bij TivoliVredenburg als online marketeer en was hij gastdocent online marketing aan de HKU en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

    Lees meer

    Fotocredit: het Spoorwegmuseum