Klantgerichte organisaties
Marketeers spelen een cruciale rol in de organisatie wanneer het aankomt op het vertegenwoordigen van klanten en hun behoeftes. Toch wil de schoen nog wel eens wringen wanneer het aankomt op het zeggenschap en de invloed van de marketeer in culturele organisaties. Wil je verandering bewerkstelligen in jouw organisatie en steviger in je schoenen staan wanneer het aankomt op het vertegenwoordigen van bezoekers en potentieel publiek?
In deze intervisie ga je door middel van peer-to-peer feedback aan de slag met de klantgerichtheid van jouw organisatie en het (her)definiëren van jouw rol als marketeer.
Actiegerichte intervisie
Voorafgaand aan de eerste bijeenkomst breng je de organisatiestructuur en -cultuur van jouw organisatie in kaart. Je geeft daarbij jouw voornaamste uitdagingen op het gebied van klantgerichtheid aan en maakt voor jouw casus een plan van aanpak.
Onder leiding van Pieter de Rooij (expert in CRM, consumentengedrag en klantgericht ondernemen in de cultuursector) deel je de stappen binnen jouw plan van aanpak gedurende een zeven maanden met een kleine, vaste groep vakgenoten die bezig zijn met dezelfde thematiek.
Deze werkwijze is geschikt voor professionals die behoefte hebben aan sparringpartners buiten de eigen organisatie. Door zowel feedback te geven als te ontvangen, houd je klantgerichtheid actief in gedachten. Ook zorgt reflectie op jouw casus en die van anderen ervoor dat je jouw plannen (en de uitvoering hiervan) gedurende het traject kunt optimaliseren.
Inhoud
In deze intervisie staan uitdagingen in de dagelijkse praktijk centraal. De inhoud is daarom sterk afhankelijk van de ervaringen en inbreng van de deelnemers. Binnen het centrale thema ‘Klantgerichte organisaties’ kan gedacht worden aan de onderwerpen:
- Wat is klantgerichtheid?
- De rol van de marketeer
- Organisatiestructuur en -cultuur
- De waarde van klantkennis voor verschillende afdelingen
- Verandermanagement
Data
De intervisie heeft een hybride vorm: de eerste en laatste bijeenkomst vinden op locatie plaats in Utrecht bij ILFU/Het Literatuurhuis (Achter de Dom 14), de tussenliggende bijeenkomsten zijn online via Zoom.
De intervisie bestaat uit 5 sessies, verdeeld over 7 maanden:
-
maandag 20 maart 2023 (13:00 – 17:00 uur in Utrecht)
-
maandag 17 april 2023 (14:00 – 16:30 uur online via Zoom)
-
maandag 12 juni 2023 (14:00 – 16:30 uur online via Zoom)
-
maandag 11 september 2023 (14:00 – 16:30 uur online via Zoom)
-
maandag 30 oktober 2023 (13:00 – 17:00 uur in Utrecht)
Prijzen
Deze prijzen zijn exclusief BTW. Er is plek voor maximaal 10 deelnemers.
Voor aanvang van deze intervisie ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 20 februari 2023 aan te melden.
Doelgroep
Deze intervisiegroep is geschikt voor senior marketingmedewerkers en -managers in de Nederlandse en Vlaamse cultuursector die tijd willen investeren in het klantgerichter maken van de organisatie.
Intervisiebegeleider
Pieter de Rooij is hogeschooldocent en onderzoeker bij Breda University of Applied Sciences op het gebied van CRM, consumentengedrag en (experience) marketing. Als auteur van het boek ‘Get Connected: CRM in de podiumkunsten’ en docent bij Cultuurmarketing, heeft hij een schat aan ervaring met het begeleiden van kunst- en cultuurinstellingen die stappen (willen) zetten op het gebied van klantgericht ondernemen.