Cursus

Optimaliseer de customer journey

In deze cursus leer je hoe je de klantreis in kaart brengt en met gericht publieksonderzoek structurele verbeteringen in de klantbeleving realiseert.

Startdatum

Maandag 29 januari 2024

Tijden

10:00 - 16:30 uur

Locatie

ILFU (Achter de Dom 14, Utrecht)

Investering

Regulier tarief: €949 (excl. btw)
Ledentarief: €699 (excl. btw)

    Voor, tijdens én na cultuurbezoek komt publiek via verschillende contactmomenten in aanraking met jouw organisatie. In deze cursus leer je on- en offline touchpoints in de customer journey in kaart te brengen en ga je op zoek naar de momenten waarbij jouw organisatie verschil kan maken om de klantbeleving te verbeteren en impact te vergroten.

    Tijdens de cursus haal je relevante inzichten op bij collega’s en werk je aan jouw publieksonderzoekvaardigheden. Je leert hoe je bevindingen en nieuwe concepten kan testen onder jouw doelgroep.

    Na het afronden van deze training ben je in staat de klantervaring te volgen en bij te stellen met behulp van een customer journey map, en beschik je over nieuwe competenties voor het uitvoeren van bezoekersonderzoek. Daarnaast kan je beter onderbouwen waarom het leren kennen van bezoekers essentieel is om de organisatie toekomstbestendig te maken. Met jouw nieuwe vaardigheden draag je bij aan meer tevreden bezoekers die doorgaans langer blijven, vaker terugkomen én vrienden meebrengen.

    Inhoud

    De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

    • De voordelen van klantgericht werken
    • Verzamelen van relevante informatie
    • Klantbeleving en Alan Brown’s The Arc of Engagement
    • Customer journey mapping en persona’s
    • Customer journey safari: praktijkbezoek bij een culturele organisatie
    • Publieksonderzoek en interviewtechnieken
    • Collega’s betrekken en draagvlak creëren in de organisatie
    • Verbeterpunten formuleren voor de korte en middellange termijn

    De cursus bestaat uit een combinatie van theorie, praktische tools en opdrachten, waarbij je oefent aan de hand van fictieve cases én aan de slag gaat met een pilotonderzoek voor jouw eigen organisatie.

    Praktische details

    Data:
    maandag 29 januari 2024 (10:00 – 16:30 uur)
    maandag 26 februari 2024 (10:00 – 16:30 uur)

    Locatie: ILFU in Utrecht

    Studiebelasting: 13 lesuren en circa 10 tot 15 uur huiswerk

    Investering:
    949 euro (excl. btw) voor niet-leden (word lid en profiteer van korting)
    699 euro (excl. btw) voor leden

    Deze prijzen zijn inclusief vegetarische lunch en consumpties.

    meld je aan

    Doelgroep

    Deze training is geschikt voor marketeers werkzaam in de Nederlandse en Vlaamse cultuursector die klantkennis willen verzamelen om duurzaam te werken aan de doorontwikkeling van hun organisatie.

    Docenten

    Kim van den Brink is hoofddocent van deze training en oprichter van Ask Your Audience. Met dit bureau voor audience research & development wil ze een lans breken voor het ontwikkelen van cultureel aanbod vanuit feedback van bezoekers. Kim heeft 10+ jaar ervaring als marketeer en projectmanager in de culturele sector, o.a. bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Nederlands Film Festival.

    Anna Elffers geeft tijdens deze training een gastsessie. Zij vertelt over de manier waarop je met diepgaand publieksonderzoek inzicht krijgt in bezoekmotivatie en -ervaring en dit kan gebruiken om diverse publiekssegmenten te maken. Anna is freelance onderzoeker en adviseur voor diverse culturele opdrachtgevers, waarbij ze helpt bij het verkrijgen van inzicht in publiek en doelgroepen en de vertaalslag van onderzoeksresultaten naar strategie. Ook is ze part-time docent aan de Universiteit Maastricht.

    Ervaringen van deelnemers

    Bijlmer Parktheater
    Bettina Perremuto
    Inspirerende cursus met goede basiskennis en direct toepasbare opdrachten, die prikkelen om verder te denken dan jouw eigen afdeling. De docent is bevlogen met veel kennis en passie.