Klantreis & publieksonderzoek

In deze cursus leer je hoe je de klantreis in kaart brengt en met gericht publieksonderzoek structurele verbeteringen in klantbeleving realiseert en de impact van cultuurbezoek vergroot.
Voor, tijdens én na cultuurbezoek komt publiek via verschillende contactmomenten in aanraking met jouw organisatie. In deze cursus leer je on- en offline touchpoints in de customer journey in kaart te brengen en ga je op zoek naar de momenten waarbij jouw organisatie verschil kan maken om de klantbeleving te verbeteren en impact te vergroten.
Tijdens de cursus haal je relevante inzichten op bij collega’s en werk je aan jouw publieksonderzoekvaardigheden. In plaats van te blijven hangen in aannames, leer je jouw bevindingen en nieuwe concepten te testen onder jouw doelgroep.
Na afloop van deze training kan je de klantervaring monitoren en herijken aan de hand van een customer journey map en heb je nieuwe vaardigheden op het gebied van bezoekersonderzoek.
Daarnaast kan je beter onderbouwen waarom het leren kennen van je bezoekers essentieel is om de organisatie toekomstbestendig te maken. Met jouw nieuwe vaardigheden draag je bij aan meer tevreden bezoekers die doorgaans langer blijven, vaker terugkomen én vrienden meebrengen.
Inhoud
De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:
- De voordelen van klantgericht werken
- Verzamelen van relevante informatie
- Klantbeleving en Alan Brown’s The Arc of Engagement
- Customer journey mapping en persona’s
- Customer journey safari: praktijkbezoek bij een culturele organisatie
- Publieksonderzoek en interviewtechnieken
- Collega’s betrekken en draagvlak creëren in de organisatie
- Verbeterpunten formuleren voor de korte en middellange termijn
De cursus bestaat uit een combinatie van theorie, praktische tools en opdrachten, waarbij je oefent aan de hand van fictieve cases én aan de slag gaat met een pilotonderzoek voor jouw eigen organisatie.
Data
Deze training bestaat uit twee bijeenkomsten op locatie:
- dinsdag 31 oktober 2023 (10:00 – 16:30 uur, in het centrum van Utrecht)
- dinsdag 28 november 2023 (10:00 – 16:30 uur, in het centrum van Utrecht)
De studiebelasting bedraagt 13 lesuren en circa 10 tot 15 uur huiswerk.
Prijzen en aanmelden
Deze prijzen zijn exclusief BTW en inclusief vegetarische lunch en consumpties.
Voor aanvang van deze training ontvang je een intake waarin je je verwachtingen en vraagstukken kan inbrengen. Daarom adviseren we je voor 30 september 2023 aan te melden.
Doelgroep
Deze training is geschikt voor marketeers werkzaam in de Nederlandse en Vlaamse cultuursector die klantkennis willen verzamelen om duurzaam te werken aan de doorontwikkeling van hun organisatie.
Het is aanbevolen om voldoende draagvlak en bevoegdheid te hebben binnen de organisatie om collega’s van andere afdelingen te kunnen betrekken en bestaande klantprocessen aan te passen.
Docenten
Kim van den Brink is hoofddocent van deze training en oprichter van Ask Your Audience. Met dit bureau voor audience research & development wil ze een lans breken voor het ontwikkelen van cultureel aanbod vanuit feedback van bezoekers. Kim heeft 10+ jaar ervaring als marketeer en projectmanager in de culturele sector, o.a. bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Nederlands Film Festival.
Anna Elffers geeft tijdens deze training een gastsessie. Zij vertelt over de manier waarop je met diepgaand publieksonderzoek inzicht krijgt in bezoekmotivatie en -ervaring en dit kan gebruiken om diverse publiekssegmenten te maken. Anna is freelance onderzoeker en adviseur voor diverse culturele opdrachtgevers, waarbij ze helpt bij het verkrijgen van inzicht in publiek en doelgroepen en de vertaalslag van onderzoeksresultaten naar strategie. Ook is ze part-time docent aan de Universiteit Maastricht.