Aan de slag met contentmarketing - Cultuurmarketing

Aan de slag met contentmarketing

Leergang content marketing
Leergang
6 januari 2021 (9:00 - 12:30)

Bepaal wie en wat je wilt bereiken met je content en werk nieuwe formats uit: aan het einde van deze leergang heb je contentstrategie voor de lange termijn in handen.

Startdatum: 6 januari 2021 (9:00 - 12:30)
Locatie: online via Zoom
Ledentarief (excl. BTW)
€ 1150
Regulier tarief (excl. BTW)
€ 1350

Contentmarketing is voor veel culturele organisaties een passende strategie: verhalen en de creativiteit om deze te vertellen zijn vaak ruimschoots aanwezig.. Contentmarketing heeft het doel om relevante informatie en verhalen in te zetten om publiek te bereiken. En dat biedt juist in tijden waarin fysiek cultuurbezoek niet vanzelfsprekend is, extra mogelijkheden om publiek te betrekken.

In deze training ga je aan de slag met de door jouw gekozen doelen: waar de ene organisatie meer baat heeft bij het verwerven van grotere naamsbekendheid, zet een ander in op binding van (potentieel) publiek aan de organisatie of het genereren van meer (online) (herhaal)bezoek.

Gedurende de leergang werk je toe naar een lange termijn strategie. Je bepaalt je wat je wilt bereiken met de content en bij wie, werkt nieuwe formats uit en krijgt handvatten voor het creëren en behouden van draagvlak in je organisatie. Ook leer je werken met tools om het bereik te vergroten.

Inhoud

De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

  • Wat is contentmarketing en welke rol heeft contentmarketing in de coronacrisis?
  • Hoe creëer (en behoud) ik draagvlak in mijn organisatie voor contentmarketing?
  • Contentdoelen en contentdoelgroepen
  • Ontwikkelen/aanscherpen van een eigen contentstrategie
  • Genereren van contentideeën a.d.h.v. contentformats en de contentpiramide
  • Praktische videoworkshop
  • Het plannen en promoten van je content
  • Engageren en activeren van je doelgroep
  • Resultaten meten

Data

Deze cursus wordt online verzorgd via Zoom. Er zijn in totaal 8 bijeenkomsten, verdeeld over 4 blokken van 2 dagdelen:

  • woensdag 6 + donderdag 7 januari 2021 (9:00 – 12:30)
  • woensdag 3 + donderdag 4 februari 2021 (9:00 – 12:30)
  • woensdag 3 + donderdag 4 maart 2021 (9:00 – 12:30)
  • woensdag 31 maart + donderdag 1 april 2021 (9:00 – 12:30)

De bijeenkomsten bestaan uit zowel theorie als praktische oefeningen, waarbij de nadruk op de implementatie in de praktijk ligt. Zo werk je tijdens de leergang en d.m.v. huiswerk aan concrete opdrachten die je helpen om op een kritische wijze naar je eigen uitingen te kijken en nieuwe ideeën uit te werken.

In deze tijd is het waardevol om in contact te blijven en samen te komen op de verschillende manieren die mogelijk zijn. Mocht bij aanvang van of gedurende de cursus blijken dat fysiek samenkomen tot de mogelijkheden behoort, wordt dat t.z.t. besproken met de deelnemers.

Prijzen

Deze prijzen zijn exclusief BTW en inclusief het studieboek ‘Contentmarketing en community management’ van Irma Machielse en Mascha Gerretsen t.w.v. €34,95, consumpties, lunch en afsluitende borrel.

meld je aan

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor marketing- en communicatiemedewerkers werkzaam in de Nederlandse of Vlaamse cultuursector, die (mede)verantwoordelijk zijn voor de content- en/of online marketing binnen hun organisatie en de inzet van content naar een hoger en strategischer niveau willen brengen.

Docenten

Irma Machielse heeft 25 jaar werkervaring als (content)marketeer en communicatieadviseur. Ze is kerndocent marketing en communicatie bij de Hogeschool Leiden en eigenaar van trainings- en adviesbureau ROEM Master.

Iris van der Valk is gastdocent bij deze leergang. Als social media manager van Het Koninklijk Concertgebouw houdt zij zich dagelijks bezig met online branding en videocontent.