Event

Like, share of stoppen? Verantwoordelijke keuzes in social media

Social media lijken onmisbaar voor culturele organisaties, maar tegen welke prijs? Algoritmes sturen zichtbaarheid, desinformatie verspreidt zich snel en privacy staat onder druk. Tijdens dit online event onderzoeken we de impact op marketingcommunicatie en hoe cultuurmarketeers hiermee om kunnen gaan.

Startdatum

Donderdag 8 mei 2025

Tijden

14:00 - 15:30 uur

Locatie

Online

Investering

Regulier tarief: €94 (excl. 21% btw)
Ledentarief: €45 (excl. 21% btw)
Studententarief: €12,10 (incl. 21% btw)

Social media spelen een belangrijke rol in de marketingcommunicatie van culturele organisaties. Platforms zoals Instagram, X en TikTok bieden kansen om nieuw publiek te bereiken, de betrokkenheid te vergroten en cultuur op nieuwe manieren te presenteren.

Tegelijkertijd groeit de kritiek op de werkwijze van social media en hun eigenaren. Factchecking verdwijnt, waardoor desinformatie moeiteloos een groot publiek bereikt, terwijl online haat tegen gemarginaliseerde groepen toeneemt. Ondoorzichtige algoritmes bepalen wie jouw content ziet en betaalde promotie wordt steeds noodzakelijker. Dit alles botst met de waarden waar veel culturele organisaties voor staan.

Tijdens dit online event:

  • Bespreken we de ethische dilemma’s van social media en hun impact op marketingcommunicatie.
  • Delen we ervaringen en strategieën van culturele organisaties: hoe ga je hiermee om?
  • Onderzoeken we alternatieven en kansen buiten de bekende platforms.

Meld je aan en ontdek hoe jij als cultuurmarketeer bewuste keuzes kunt maken in het socialmedia landschap!

Programma

De bijeenkomst bestaat uit:

  • Introductie door Kelly Mostert (de Waag);
  • Panelgesprek met marketeers Hanne Delodder (Beursschouwburg), Danielle Meester (KB nationale bibliotheek) & Emiel Haring (marketingstrateeg) o.l.v. Hilde Smetsers (Cultuurmarketing);
  • Het uitwisselen van ideeën en vragen in break-out sessies o.l.v. alle sprekers: Kelly Mostert (de Waag), Hanne Delodder (Beursschouwburg), Danielle Meester (KB nationale bibliotheek), Emiel Haring (marketingstrateeg), Tamar ter Steege (de Waag), Berber Hoekstra (social media strateeg) en Wendy Hoenkamp (ethische social media- en campagnemanager);

Sprekers en experts

Kelly Mostert

Kelly Mostert

Kelly Mostert is webredacteur bij de Waag en helpt organisaties vanuit Waag Futurelab met allerlei vragen over socialere social media. Tijdens haar presentatie zoomt ze in op de rol van social media binnen je totale communicatiemix. Ze laat je zien welke alternatieven er zijn voor big tech-platforms, wat de voor- en nadelen zijn per optie en hoe je de eerste stappen zet richting minder afhankelijkheid van die grote spelers.

Lees meer
Danielle Meester

Danielle Meester

Na haar rol als eindredacteur social media bij amsterdam&partners werkt Danielle Meester sinds 2024 als social mediacoördinator bij de KB nationale bibliotheek. In die functie is ze het aanspreekpunt voor interne gesprekken over de ethische kant van social media. Ze onderzoekt alternatieven voor big tech en experimenteert met platforms als Mastodon en Bluesky. Tegelijk blijft ze bouwen aan bestaande kanalen om een jong en breed publiek te bereiken voor de activiteiten van KB.

Lees meer

Hanne Delodder

Hanne Delodder is digital & creative director bij de Beursschouwburg in Brussel, en geeft daar vorm aan een doordacht en ethisch communicatiebeleid. De organisatie maakt bewuste keuzes die vastliggen in een helder plan, afgestemd op de waarden van het huis en de noden het publiek. Geen advertenties op big tech-platformen, wél ruimte voor experiment op alternatieve netwerken zoals Mastodon en Signal.

Lees meer
Emiel Haring

Emiel Haring

Emiel Haring is freelance marketingstrateeg en manager. Hij werkte als hoofd marketing bij onder andere 013 Poppodium, de Lieve Vrouw, Melkweg en Effenaar. Momenteel is hij freelance marketing data consultant bij 013 Poppodium.

Lees meer
Tamar ter Steege

Tamar ter Steege

Tamar is Communications Director en lid van het managementteam bij Waag Futurelab. In deze functie is ze verantwoordelijk voor alle externe communicatie van de organisatie. Ze geeft leiding aan het Interface-team van Waag en aan de communicatieprofessionals die deel uitmaken van de onderzoeksafdelingen. Tamar is als expert aanwezig bij deze bijeenkomst en de break-out sessies.

Lees meer
Berber Hoekstra

Berber Hoekstra

Berber heeft meer dan 15 jaar ervaring als social media strateeg. Ze heeft gewerkt voor diverse merken, zoals overheidsinstanties en goede doelen. Naast haar werk als strateeg, is ze docent communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam en docent social media bij Cultuurmarketing. Berber is als expert aanwezig bij deze bijeenkomst en de break-out sessies.

Lees meer
Wendy Hoenkamp

Wendy Hoenkamp

Als online social media- en campagnemanager heeft Wendy Hoenkamp zich altijd 100% toegelegd op organisaties die de wereld beter, mooier en gezonder maken. Ze werkte voor onder meer De Consumentenbond, Oxfam Novib, Partij voor de Dieren en de Groene Zorg Alliantie. De laatste jaren implementeert ze ethiek in online marketing. Zo was ze dit jaar Adviseur Ethische Online Marketing voor de #Detox-campagne van De Goede Zaak, waarin heel Nederland werd bewogen X te verlaten. Daarnaast publiceert ze de Ethische Online Marketing Nieuwsbrief. Ze is zelf het meest actief op Mastodon en vooralsnog ook op LinkedIn. Wendy is als expert aanwezig bij deze bijeenkomst en de break-out sessies.

Lees meer

Prijzen & aanmelden

€ 94 (excl. 21% btw)

Regulier tarief

Iedereen is welkom om deel te nemen, ook als je (nog) geen lid bent van Cultuurmarketing.

Aanmelden

€ 45 (excl. 21% btw)

Ledentarief

Ben je lid van Cultuurmarketing? Fantastisch! Als bestaand lid geniet je
automatisch van €49 korting.

Aanmelden

Nog geen lid, maar wel profiteren van deze prijs? Word dan eerst lid.